Hej
Jag har nu ägt min bil i ca tio månader och från att det började bli kallt ute i höstas har min bil haft ett ganska skumt beteende när man växlar.
För det första: när jag startar bilen på morgonen och ska lägga i en växel är det stört omöjligt att få i en sådan de första 20-40 sekunderna. Jag får vicka och dra lite i växelspaken tills det att någon växel så småningom trillar i. Detta har gjort att jag nu för tiden alltid har den växel jag ska starta på i när jag stänger av bilen. Vet jag att jag ska backa ut i morgon lägger jag således i backen när jag parkerat.
Så fort bilen har blivit lite varm är det här problemet som bortblåst. Då finns inte det där absoluta motståndet i växellådan och att köra är inga som helst problem. Det som oroar mig är att när man växlar så flyttas inte växelspaken så mjukt som den borde göra. Det kan låta lite, spaken kan fastna halvvägs in i en växel varpå jag bara behöver trycka till lite till på spaken.
Det låter aldrig illa i bilen, typ som om man skulle försöka lägga i en växel utan att först trampa ner kopplingen. Utan det hackar bara lite när man växlar.
Jag påpekade detta vid servicen innan jul och serviceteknikern tittade i växellådan. Men där var allt som det skulle, oljenivå osv. Kopplingen ska det heller inte vara något fel på enligt servicekillen.
Är det någon här som varit ute för något liknande och vad var det i så fall? Jag är bra nervös för det här, jag känner enbart "trasig växellåda=JÄTTEDYRT!!!) Och då kommer man ju till nästa fråga, bilen är fyra år gammal och har gått 12000 mil. Om nu växellådan är trasig på något sätt, är det acceptabelt på en Volvo eller bör man få det här fixat på Volvos bekostnad? Låt säga att växellådan behöver bytas, det ska väl inte vara meningen efter 12000 mil, eller?
Oroande beteende i växelspaken/lådan
Hej Oldfield!
Jag tycker mig minnas att jag läst på något forum om ett liknande problem. Jag har för mig att det ska finnas en axel med splines i vxl-lådan som behöver smörjas ibland...tyvärr minns jag inte vilket forum det var men det måste varit antingen jagrullar.se eller svxc.se (eftersom det är de två forumen jag har varit aktiv på). Gå in där och gör lite olika sökningar på dina symptom.
Att hela din låda skulle vara slut ser jag som ganska osannolikt. Av allt jag läst om V70-bilarna (och det är ganska mycket!) så har jag inte stött på någon som haft ett totalt låd-ras...men säker kan man ju aldrig vara. OM den skulle vara slut så är min personliga åsikt att Volvo borde ersätta den eftersom en växellåda ska hålla bilens hela livstid, givet att all service är gjord som den ska och att bilen körts normalt.
Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går!
Mvh
/Fred
Jag tycker mig minnas att jag läst på något forum om ett liknande problem. Jag har för mig att det ska finnas en axel med splines i vxl-lådan som behöver smörjas ibland...tyvärr minns jag inte vilket forum det var men det måste varit antingen jagrullar.se eller svxc.se (eftersom det är de två forumen jag har varit aktiv på). Gå in där och gör lite olika sökningar på dina symptom.
Att hela din låda skulle vara slut ser jag som ganska osannolikt. Av allt jag läst om V70-bilarna (och det är ganska mycket!) så har jag inte stött på någon som haft ett totalt låd-ras...men säker kan man ju aldrig vara. OM den skulle vara slut så är min personliga åsikt att Volvo borde ersätta den eftersom en växellåda ska hålla bilens hela livstid, givet att all service är gjord som den ska och att bilen körts normalt.
Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går!
Mvh
/Fred
Jag blev nyfiken och vetgirig så jag gjorde sökningen åt dig!
Detta verkar vara ett ganska vanligt fel, dock inte jätteallvarligt.
Kolla här:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... %C3%B6rjas
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &sk=t&sd=a
Hoppas det kan lugna dig lite!

Kolla här:
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &sk=t&sd=a
Hoppas det kan lugna dig lite!

Tusen tack Fred, alltför vänligt av dig
Ska ta ett snack med min servicetekniker om det här vid något tillfälle och se om han kan hjälpa till.
Men just nu reser jag tokmycket i jobbet och kör en helt annan V70. Så jag hinner inte riktigt ta tag i det här problemet just nu. Vecka 11 tror jag att jag arbetar på hemmaplan igen och då ska jag ta ett snack med Liljas i Kalmar. Och då ska jag självklart uppdatera er om situationen.
All service på bilen är gjord vid rätt tidpunkter och på auktoriserad Volvo-verkstad.

Ska ta ett snack med min servicetekniker om det här vid något tillfälle och se om han kan hjälpa till.
Men just nu reser jag tokmycket i jobbet och kör en helt annan V70. Så jag hinner inte riktigt ta tag i det här problemet just nu. Vecka 11 tror jag att jag arbetar på hemmaplan igen och då ska jag ta ett snack med Liljas i Kalmar. Och då ska jag självklart uppdatera er om situationen.
All service på bilen är gjord vid rätt tidpunkter och på auktoriserad Volvo-verkstad.
Misstänker att detta problemet kan vara individ beroende.
Hade tidigare en V70 årsmodell 03 med 140 hk motorn, där jag upplevde denna trögheten från dag 1 (köpte bilen ny). Körde dock 13000 mil utan andra problem med växellådan än trögheten.
På min nuvarande V70 bifuel årsmodell 07 (uttagen juni 06 köpte bilen beg 1 år gammal) finns inte detta problem växlarna glider i med lagom motstånd. Växellådan känns helt annorlunda och jag har hittills inte upplevt problem med att få i växlarna vid något tillfälle.
Hade tidigare en V70 årsmodell 03 med 140 hk motorn, där jag upplevde denna trögheten från dag 1 (köpte bilen ny). Körde dock 13000 mil utan andra problem med växellådan än trögheten.
På min nuvarande V70 bifuel årsmodell 07 (uttagen juni 06 köpte bilen beg 1 år gammal) finns inte detta problem växlarna glider i med lagom motstånd. Växellådan känns helt annorlunda och jag har hittills inte upplevt problem med att få i växlarna vid något tillfälle.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012