Vägen till 100% biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Johan

Vägen till 100% biogas

Post by Johan »

Jag har på senaste tiden plöjt igenom en stor mängd rapporter från diverse kommuner och föreningar.
Deras visioner eller mål sträcker sig oftast till att tillgodose några tusen fordon i just deras kommun.

Om Biogasen ska vara ett realistiskt framtidsalternativ och inte bara ett komplement till bensin (eller naturgas), så borde man väl ha vissa visioner för hur vi ska kunna köra samtliga bilar på biogas.

Jag hittade ett dokument från Volvo för ett tag sedan, som jag tyvärr inte hittar igen, där de säger att biogaspotentialen i Sverige ligger på 12TWh (underförstått från det avloppsslam och biologiskt avfall vi har).
Det här skulle enligt samma dokument räcka för 20% av bilparken.

Om man tar dessa siffror som utgångspunt och antar att de stämmer, då behöver vi totalt 60TWh för att driva alla bilar i Sverige.
Om vi antar att hybriddrift kan hjälpa oss så kan vi sänka den siffran med 20%, vilket ger att vi behöver 48KWh.
Potentialen från diverse avfall låg på 12TWh, vilket ger oss ett underskott på 36TWh, eller 60% av vårt ursprungliga behov.

Det nämns också på flera ställen att fordonsgasen kan blandas ut med 8% vätgas (med medföljande miljöfördelar). Eftersom jag inte vet hur detta påverkar energiinnehållet i fordonsgasen kan jag inte räkna på hur detta påverkar kalkylen. Säg för sakens skull att det täcker 8% av energibehovet, dvs vi får:
60TWh*0,92*0,8 - 12TWh = 32TWh.

Diskussion är: hur ska vi få fram 32TWh priskonkurrenskraftig biogas?
Det här är mitt nuvarande lilla projekt att ta reda på. Har ni åsikter så skriv på!
anders

Post by anders »

Samproduktion med etanolfabrik som körs på vete/sockerbetor är en väg att gå. Bottensatsen går att röta till metangas och man får en ren rötslam som går att lägga på åkrar som gödsel.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Johan

Post by Johan »

Det är en intressant tanke, undra hur mycket biogas man får ut av det?

Jag är lite skeptisk till etanol ur miljösynpunkt. Dels går det åt en hel del energi att skapa, men framför allt tycker jag att de reglerade emissionerna inte är tillräckligt bra. Om alla bilar körde etanol så skulle vi fortfarande ha lokala miljöproblem.
Biogas är inte helt perfekt heller, men i alla fall betydligt bättre.

Så som jag ser det så kan etanol gärna få vara ett komplement till renare drivmedel, och där kan man ju utnyttja biomassa för både etanol- och metantillverkning. Ur miljösynpunkt känns det dock fel att satsa på etanolframställning i första hand och sedan få biogas som en restprodukt.
(Å andra sidan kan de ju vara ett fullt realistiskt och ekonomiskt alternativ).
anders

Post by anders »

Annars kan man som i västerås, röta vetet direkt och göra biogas på det.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Johan

Post by Johan »

Verkar som jag har hittat det jag sökte efter:

http://www.sgc.se/nyheter/resources/biogas_sng.pdf

Det är väldigt många sammanblandade siffror för min förnärvarande febriga hjärna, så jag vågar mig inte på en sammanfattning.
Sammantaget ser det dock ut att finnas en total potensial (inklusive naturgas, biobränslen som skog, avfall, halm, vete, och för mig tilllagt vätgas) som täcker det totala energibehover år 2050.

Intressant är också att allt produceras till ett fördelaktigt pris jämfört med bensin.
Etanol nämns också som ett sämre alternativ för att använda energigrödor till (men då får man förstås se vilka det är som sammanställt rapporten).
DJ

Post by DJ »

Huvudproblemet är ju inte de fossilbränslena eller den knappa produktionskapaciteten på biobränslen.

Problemet är det moderna samhällets onaturligt höga energikonsumtion.

Men ingen verkar våga angripa grundorsaken...
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Johan

Post by Johan »

DJ:
Kan du utveckla ditt resonemang lite?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
DJ

Post by DJ »

Johan wrote:DJ:
Kan du utveckla ditt resonemang lite?
Visst!

Bilarna har dragit motsvarande 0.8 - 1.0 liter/mil ända sedan Henry Ford....
Kanske en aning överdrivet, jag vet, men energiförbrukningen har inte upplevt nån större utveckling i alla fall. Min gamla Porsche 924 från 1979 har samma bensinförbrukning som en ny familjebil.

Visst åker vi snabbare och säkrare, men ändå.
Jag tror att vi kan spara i alla fall 50% på mer energisnåla bilar. Lägre vikt, lägre luft- och rullmotstånd, effektivare motorer...

Sen kan vi effektivisera godstransporterna också tror jag, genom väl samordnad logistik.

Samma sak gäller tillverkande industrier, energislukande bostäder......

Det är inte mer än 100 år sedan vi hade ett ekologiskt hållbart samhälle utan den enorma konsumtion fossilbränsle vi använder idag.

Om vi blickar lite tillbaka kanske det inte var så dumt med jordkällare, kakelugn och lokalt odlad mat.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Post Reply