"1.000-tals mackar kan stängas"

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Fred

"1.000-tals mackar kan stängas"

Post by Fred »

Saxat från Blocket.se nyhetsrulle:

1.000-tals mackar kan stängas
Sverige 10 feb 21:51

Under de kommande tre åren kan mellan 1.000 och 2.000 bensinstationer tvingas att slå igen, rapporterar SVT Text.

Ny regler gör att bensinstationer från och med mars nästa år ska sälja minst ett förnyelsebart bränsle. För en bensinmack kan det innebära en investering på 400.000 kronor.

Många av bensinstationerna på landsbygden kan inte klara en så stor investering och kan då tvingas slå igen, enligt uppgifter från bensinbranschen, rapporterar SVT Text.

Eftersom många av landsbygdsmackarna också fungerar som postservice och ombud för Apoteket och Systembolaget kan nedläggning innebära stora förändringar av samhällsservicen för boende på landsbygden.

Detta kan komma mycket olämpligt i tid... Då tänker jag på att etanolen är så glorifierad just nu och att alla de 1000 som inte stängs måste ju investera i något alternativbränslesystem. Då lär ju etanolen få än större dominans av kostnadsskäl. Det verkar ju som om medvetenheten om biogasen inte hunnit bli så stor ännu.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven

Post by Sven »

Eller så har det äntligen gått upp för Svensson att Etanolen är en fullständig återvändsgränd! Då kanske det blir alla mackägare som tänkt kortsiktigt och satsat på etanol som får slå igen och i bästa fall får istället biogasen ett uppsving! :D

Larmrapporterna angående etanol duggar onekligen tätt nu och kanske så småningom sker en certifiering av drivmedlet. Frågan är om någon etanol med rätt bedömning slipper igenom nålsögat för ett miljövänligt bränsle.
Opel Zafira CNG -08
AndersH

Post by AndersH »

Jag hade för mig att lagen bara gällde mackar som sålde mer än en viss kvanitet och så är det också men vad jag inte visste var att lagen (2005:1248) skärps för varje år framöver genom att börja på 3000 m3 för att till slut omfatta alla mackar som säljer mer än 1000 m3 bensin eller diesel.

Lagen syftar till ökad tillgänglighet av förnybara drivmedel men leder till minskad tillgång till drivmedel i glesbygden. :?

Jag tycker den där lagen var ett riktigt klavertramp. Varför denna brådska som ensidigt gynnat etanolen och var det meningen att man skulle utarma glesbyggden? :?
Post Reply