Hittade följande artikel i Ny Teknik om hur man skulle kunna öka biogasproduktionen med mellan 10-200% med rätt styrning av takten man matar processen med råvara :
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... e64349.ece
Tydligen har man pilottestat metoden på Svensk Biogas anläggning i Norrköping. Huvudsakliga marknaden anges dock till Tyskland, Kina och USA.
Framgår för övrigt att enbart 1/5 del av all biogas som produceras i Sverige används som fordonsgas. Alltså borde det finnas potential för ökad användning biogasen som fordonsgas redan med dagens produktion.
Haken är väl att det tillkommer kostnader för att rena gasen till fordonsgas kvalitet, pumpar och distribution. Samt lite vilja...
Totalt produceras det 1,5 terawattimmar biogas vid 230 anläggningar i Sverige.
10-200% högre biogasproduktion med rätt matning av bakterier
så du var snabbare S klasse.
Ett citat från artikeln S-klasse har länkat.
"Nu siktar Bioprocess Control i första hand på Tyskland, som satsar mycket på biogas, samt Kina och USA där företaget ser en stor potential."
Det finns tydligen länder exempelvis Tyskland som inte gått på etanol bluffen.
Ett citat från artikeln S-klasse har länkat.
"Nu siktar Bioprocess Control i första hand på Tyskland, som satsar mycket på biogas, samt Kina och USA där företaget ser en stor potential."
Det finns tydligen länder exempelvis Tyskland som inte gått på etanol bluffen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Snabb?? Jag fick tidningen redan i onsdags...
Tydligen har Tyskland en ganska omfattande biogasproduktion men den används till gasdrivna generatorer för el-produktion - de får dessutom ganska bra betalt för den elen vilket kanske hämmar produktionen av biogas som fordonsgas.
Den här optimerings/reglermetoden borde kunna bli en bra exportprodukt.
Vidare verkar tyskarna fokusera på mängden skadliga ämnen från bilavgaserna - inte enbart CO2/km som här i Sverige - vilket gynnar naturgas & biogas framför E85. De har börjat införa zoner i centrala storstäder där enbart bilar med riktigt låga emissioner är tillåtna, CNG bilar kvalar direkt in där.
Tydligen har Tyskland en ganska omfattande biogasproduktion men den används till gasdrivna generatorer för el-produktion - de får dessutom ganska bra betalt för den elen vilket kanske hämmar produktionen av biogas som fordonsgas.
Den här optimerings/reglermetoden borde kunna bli en bra exportprodukt.
Vidare verkar tyskarna fokusera på mängden skadliga ämnen från bilavgaserna - inte enbart CO2/km som här i Sverige - vilket gynnar naturgas & biogas framför E85. De har börjat införa zoner i centrala storstäder där enbart bilar med riktigt låga emissioner är tillåtna, CNG bilar kvalar direkt in där.
Jag också men hann av olika skäl inte med att läsa den förran i Söndags.
S-klasse skrev:
"Vidare verkar tyskarna fokusera på mängden skadliga ämnen från bilavgaserna - inte enbart CO2/km som här i Sverige"
Något jag tjatat om länge det finns ju faktiskt andra utsläpp än CO2 som är skadliga för människan och moder jord tex ozon, de ökade ozon utsläppen anses av en del forskare öka dödligheten och sjukdomar i luftvägarna.
S-klasse skrev:
"Vidare verkar tyskarna fokusera på mängden skadliga ämnen från bilavgaserna - inte enbart CO2/km som här i Sverige"
Något jag tjatat om länge det finns ju faktiskt andra utsläpp än CO2 som är skadliga för människan och moder jord tex ozon, de ökade ozon utsläppen anses av en del forskare öka dödligheten och sjukdomar i luftvägarna.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
Jo, jag håller med. Man kan inte bara stirra på fossilt CO2/km utan man måste även kolla på halterna av skadliga emissioner från förbränningen.Göran wrote:Något jag tjatat om länge det finns ju faktiskt andra utsläpp än CO2 som är skadliga för människan och moder jord tex ozon, de ökade ozon utsläppen anses av en del forskare öka dödligheten och sjukdomar i luftvägarna.
Här finns det som jag också tjatat om tidigare stora skillnader mellan dels bränslen och dels hur effektiv avgasrening olika tillverkare bemödat sig med att ta fram. Att enbart uppfylla lagkraven är inte tillräckligt bra, avgasreningen måste fungera i alla lägen - även i uppförsbackar och under omkörningar.
Rätt producerad Biogas framstår därför fortfarande som bästa bränsle alternativet. Hur bra avgasreningen i olika bilar fungerar i praktiken har jag inte hittat några oberoende mätningar av sedan Teknikens Värld för några år sedan slutade att mäta och beräkna miljöindex för de bilar de testade.