"Reservhjuls"-kompressorn i V70 Bi-Fuel
"Reservhjuls"-kompressorn i V70 Bi-Fuel
Som ni säkert har märkt håller jag på med lite undersökningar när det gäller min nya bil!
Nu undrar jag lite om den här kompressorn som jag har hört skickades med V70 Bi-Fuelbilarna eftersom de inte har något reservhjul. Denna saknas i min bil men jag har sett att det finns ett formgjutet urtag i samma cellplastblock som domkraften sitter i, kolla gärna bilden:
http://www.mephisto.nu/gallery/v/Andras ... t.gif.html
Det ser dock mer ut att passa ett delbart drag, som för övrigt kommenteras så här på Volvos sida för tillbehör:
"OBS! För V70 Bi-Fuel rekommenderar vi fast dragkrok då krocksäker förvaring av den delbara draganordningens kuldel inte kan säkerställas."
...?!
Nu har jag redan en kompressor köpt på¨Micro" men jag är lite orginal-freak så jag är lite sugen på att hitta en likadan kompressor som bilen levererades med...
Någon som har, eller kan ta, en bild på sin kompressor? Gärna som också visar hur den förvaras...
Mvh
/Fred
Nu undrar jag lite om den här kompressorn som jag har hört skickades med V70 Bi-Fuelbilarna eftersom de inte har något reservhjul. Denna saknas i min bil men jag har sett att det finns ett formgjutet urtag i samma cellplastblock som domkraften sitter i, kolla gärna bilden:
http://www.mephisto.nu/gallery/v/Andras ... t.gif.html
Det ser dock mer ut att passa ett delbart drag, som för övrigt kommenteras så här på Volvos sida för tillbehör:
"OBS! För V70 Bi-Fuel rekommenderar vi fast dragkrok då krocksäker förvaring av den delbara draganordningens kuldel inte kan säkerställas."
...?!
Nu har jag redan en kompressor köpt på¨Micro" men jag är lite orginal-freak så jag är lite sugen på att hitta en likadan kompressor som bilen levererades med...
Någon som har, eller kan ta, en bild på sin kompressor? Gärna som också visar hur den förvaras...
Mvh
/Fred
Hur sjutton kan de sälja en bil utan kompressor? Den är ju superviktig om man får punktering eftersom det inte finns reservhjul. Det är väl mer än en kompressor, den innehåller väl en massa som täpper till punkteringen?
Jag har en sådan i min bagagelucka. Ska försöka plåta en bild på den vid något tillfälle om ingen annan här hinner före.
Jag har en sådan i min bagagelucka. Ska försöka plåta en bild på den vid något tillfälle om ingen annan här hinner före.
Åhå...jag trodde att bilarna såldes med kompressor och en punkaspray... En bild blir toppen! Då borde vi se ifall det är någon superkompressor med skumbehållare och grejer!Oldfield wrote:Hur sjutton kan de sälja en bil utan kompressor? Den är ju superviktig om man får punktering eftersom det inte finns reservhjul. Det är väl mer än en kompressor, den innehåller väl en massa som täpper till punkteringen?
Jag har en sådan i min bagagelucka. Ska försöka plåta en bild på den vid något tillfälle om ingen annan här hinner före.
Jag har faktiskt ingen aning, jag har tittat på den där apparaten en gång. Sedan har den inte intresserat mig. Kanske borde titta lite närmare på den:)Fred wrote:Åhå...jag trodde att bilarna såldes med kompressor och en punkaspray... En bild blir toppen! Då borde vi se ifall det är någon superkompressor med skumbehållare och grejer!Oldfield wrote:Hur sjutton kan de sälja en bil utan kompressor? Den är ju superviktig om man får punktering eftersom det inte finns reservhjul. Det är väl mer än en kompressor, den innehåller väl en massa som täpper till punkteringen?
Jag har en sådan i min bagagelucka. Ska försöka plåta en bild på den vid något tillfälle om ingen annan här hinner före.
Det kan nog vara en bra idé, så du vet hur den funkar när du står där vid vägkanten i snö och storm med platt däck och långtradarna dundrandes förbi!Oldfield wrote:Jag har faktiskt ingen aning, jag har tittat på den där apparaten en gång. Sedan har den inte intresserat mig. Kanske borde titta lite närmare på den:)
Samma med första förbandskudden. Jag brukar kolla sånt lite då och då för att vara förberedd OM man skulle bli tvungen att använda dem. Om/när det händer kanske man inte är så lugn i sinnet...
Du har helt rätt. Man tar sånt här så naturligt att man inte bryr sig nämnvärt. När jag läste det du skrivit tog det ett par sekunder innan jag ens kom på vart första förbandkudden ligger i bilen. Blir studie i bagageluckan imorgon märker jag:)Fred wrote:Det kan nog vara en bra idé, så du vet hur den funkar när du står där vid vägkanten i snö och storm med platt däck och långtradarna dundrandes förbi!Oldfield wrote:Jag har faktiskt ingen aning, jag har tittat på den där apparaten en gång. Sedan har den inte intresserat mig. Kanske borde titta lite närmare på den:)
Samma med första förbandskudden. Jag brukar kolla sånt lite då och då för att vara förberedd OM man skulle bli tvungen att använda dem. Om/när det händer kanske man inte är så lugn i sinnet...
Hehe...känns bra att man kunnat inspirera till något positivt!Oldfield wrote: Du har helt rätt. Man tar sånt här så naturligt att man inte bryr sig nämnvärt. När jag läste det du skrivit tog det ett par sekunder innan jag ens kom på vart första förbandkudden ligger i bilen. Blir studie i bagageluckan imorgon märker jag:)
Ska bli kul att se hur din kompressor ser ut. Jag tror att jag har hittat en på Bildelsbasen för 600 spänn, om det är rätt typ kanske jag slår till på den.
När jag köpt min V70 Bi-Fuel -03:a så letade jag också efter den där kompressorn men hittade bara flaskan med punkaspray. Efter lite forskande kom jag fram till att kompressorn började levereras från och med årsmodell 2004. Jag skaffade själv en kompressor av fabrikat Michelin med digital inställning av önskat tryck.
Tjo.. Jag har haft användning av kompressorn nån gång då jag fick en smygpunka på bilen.. Den är väldigt bra faktiskt. Finns en analog tryckmätare på den och en orange behållare med punkteringsspray som man kan använda om man behöver. Man vrider då på behållaren så den kopplas in. Den sprutas in i däcket tillsammans med luften. Sen kan man byta den behållaren på kompressorn om jag fattat det rätt, om man skulle få punka igen nån gång...
Jag skall åka en sväng imorgon. Då kanske jag får möjlighet att testa min nya 5megapixel kamera i mobilen också Om ingen annan lagt upp bilden innan dess
Jag skall åka en sväng imorgon. Då kanske jag får möjlighet att testa min nya 5megapixel kamera i mobilen också Om ingen annan lagt upp bilden innan dess
Nu har jag ägnat en stund åt att sitta i bakluckan och kontrollera vad som verkligen ligger i bilen. Till min förvåning hittade jag en domkraft, visste faktiskt inte att jag hade en sådan. Av någon anledning har jag uteslutit den i mitt huvud eftersom bilen inte har reservhjul. Att man ska skifta sommar- och vinterdäck ibland har jag inte reflekterat över
Jag kontrollerade även min första hjälpenväska. Fann att den var plomberad och efter viss tvekan slet jag upp den och kontrollerade innehållet i den.
Min kompressor har också ett bäst föredatum på sig, men den lappen var halvt bortsliten, så jag har ingen aning om när den är obrukbar. I den orange delen av kompressorn ligger vätskan som täpper till eventuell punktering. Genom att vrida denna 90 grader kan man pumpa ut vätska i däcken. Vill man bara använda lufttryck ska man inte vrida på den orange delen och kommer det bara luft. Pumpen får inte användas längre än 10 min i streck och man ska inte pumpa saker som behöver mer än 4 bars tryck.
Har man en gång använt massan som lagar punktering måste man till närmaste verkstad och få en ny behållare och nya slangar då dessa blir obrukbara efter att man pumpat lagningsmassa in i däcket.
Om lagat ett däck med denna metod får man köra max i 80 km och som längst 20 mil. Man ska snarast möjligt få det ordnat på en verkstad.
Till sist lite bilder från bagageluckan. Tyvärr lite dålig kvalitet då min kamera är på upphällningen. http://gallery.mac.com/thomas.hoog#1000 ... &view=grid
Jag kontrollerade även min första hjälpenväska. Fann att den var plomberad och efter viss tvekan slet jag upp den och kontrollerade innehållet i den.
Min kompressor har också ett bäst föredatum på sig, men den lappen var halvt bortsliten, så jag har ingen aning om när den är obrukbar. I den orange delen av kompressorn ligger vätskan som täpper till eventuell punktering. Genom att vrida denna 90 grader kan man pumpa ut vätska i däcken. Vill man bara använda lufttryck ska man inte vrida på den orange delen och kommer det bara luft. Pumpen får inte användas längre än 10 min i streck och man ska inte pumpa saker som behöver mer än 4 bars tryck.
Har man en gång använt massan som lagar punktering måste man till närmaste verkstad och få en ny behållare och nya slangar då dessa blir obrukbara efter att man pumpat lagningsmassa in i däcket.
Om lagat ett däck med denna metod får man köra max i 80 km och som längst 20 mil. Man ska snarast möjligt få det ordnat på en verkstad.
Till sist lite bilder från bagageluckan. Tyvärr lite dålig kvalitet då min kamera är på upphällningen. http://gallery.mac.com/thomas.hoog#1000 ... &view=grid
Last edited by Oldfield on 2008-02-10, 22:36, edited 1 time in total.
Intressant, jag visste inte att de hade kompressor i de nya bilarna...
Ett par kommentarer ang punkteringsspray:
Jag har använd detta 4-5 ggr de senaste 10 åren. Det skulle aldrig fall mig in att ställa mig längs vägen och byta däck...
Tänk en mörk regning novemberkväll, kör på en mörk 90-väg i Småland och punka på vänster fram eller bakdäck, inte en chans att jag skulle byta däck då...
Jag har som sagt använt punkteringsspary utan kompressor och det funkar normal fint.
Efter punktering på MC (fram) så bytte jag däcket direkt, vill ej vara med om att kavla av däcket i en kurva...
Förutom den gången har jag fyllt på skum enl instr och kört 10km i långsma fart och sedan fyllt upp till normalt tryck. Men jag har väntat med att byta däcket och det funkar ett tag. Normal när man få punka är däcken rätt slitna så i ett fall (en liten MG) fick jag pyspunka och tröttnade på att fylla upp däcket och bytte således däck efter ett tag.
I ett annat fall hade jag en stor spik, då lät jag spiken sitta kvar, fyllde i skum och åkte och lagade däcket.
Endast en gång har jag misslyckat och då (tror) jag att jag redan hade fyllt på skum en gång och då misslyckades jag att få in allt skum (det kom utanför...) och jag fick åka och byta däcket igen.
Som sagt, man behöver inte byta däcket bara för att man har fyllt på skum. Håller det tätt och om däcket i övrigt är fint så håller det många mil...
Kolla bara trycket lite oftare än normalt
Anf 1:a förband sitter mitt fäst på lastgallret (ej nät) där det är väl synligt och lätt att komma åt.
Hittar ni någon liten billig bra kompressor får ni dock tipsa mig ändå
Ett par kommentarer ang punkteringsspray:
Jag har använd detta 4-5 ggr de senaste 10 åren. Det skulle aldrig fall mig in att ställa mig längs vägen och byta däck...
Tänk en mörk regning novemberkväll, kör på en mörk 90-väg i Småland och punka på vänster fram eller bakdäck, inte en chans att jag skulle byta däck då...
Jag har som sagt använt punkteringsspary utan kompressor och det funkar normal fint.
Efter punktering på MC (fram) så bytte jag däcket direkt, vill ej vara med om att kavla av däcket i en kurva...
Förutom den gången har jag fyllt på skum enl instr och kört 10km i långsma fart och sedan fyllt upp till normalt tryck. Men jag har väntat med att byta däcket och det funkar ett tag. Normal när man få punka är däcken rätt slitna så i ett fall (en liten MG) fick jag pyspunka och tröttnade på att fylla upp däcket och bytte således däck efter ett tag.
I ett annat fall hade jag en stor spik, då lät jag spiken sitta kvar, fyllde i skum och åkte och lagade däcket.
Endast en gång har jag misslyckat och då (tror) jag att jag redan hade fyllt på skum en gång och då misslyckades jag att få in allt skum (det kom utanför...) och jag fick åka och byta däcket igen.
Som sagt, man behöver inte byta däcket bara för att man har fyllt på skum. Håller det tätt och om däcket i övrigt är fint så håller det många mil...
Kolla bara trycket lite oftare än normalt
Anf 1:a förband sitter mitt fäst på lastgallret (ej nät) där det är väl synligt och lätt att komma åt.
Hittar ni någon liten billig bra kompressor får ni dock tipsa mig ändå
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Min bästa kompis pappa var däckhandlare (nu pensionerad) och han rynkade alltid på näsan när vi pratade om punkaspray...tydligen är det hemskt att jobba med ett däck som lagats så. Fast i en Bi-Fuel har man ju inte mycket val. Dock skulle jag nog inte åka omkring med et spraylagat däck alltför länge...Håkan wrote:Intressant, jag visste inte att de hade kompressor i de nya bilarna...
Ett par kommentarer ang punkteringsspray:
Jag har använd detta 4-5 ggr de senaste 10 åren. Det skulle aldrig fall mig in att ställa mig längs vägen och byta däck...
Tänk en mörk regning novemberkväll, kör på en mörk 90-väg i Småland och punka på vänster fram eller bakdäck, inte en chans att jag skulle byta däck då...
Jag har som sagt använt punkteringsspary utan kompressor och det funkar normal fint.
Efter punktering på MC (fram) så bytte jag däcket direkt, vill ej vara med om att kavla av däcket i en kurva...
Förutom den gången har jag fyllt på skum enl instr och kört 10km i långsma fart och sedan fyllt upp till normalt tryck. Men jag har väntat med att byta däcket och det funkar ett tag. Normal när man få punka är däcken rätt slitna så i ett fall (en liten MG) fick jag pyspunka och tröttnade på att fylla upp däcket och bytte således däck efter ett tag.
I ett annat fall hade jag en stor spik, då lät jag spiken sitta kvar, fyllde i skum och åkte och lagade däcket.
Endast en gång har jag misslyckat och då (tror) jag att jag redan hade fyllt på skum en gång och då misslyckades jag att få in allt skum (det kom utanför...) och jag fick åka och byta däcket igen.
Som sagt, man behöver inte byta däcket bara för att man har fyllt på skum. Håller det tätt och om däcket i övrigt är fint så håller det många mil...
Kolla bara trycket lite oftare än normalt
Anf 1:a förband sitter mitt fäst på lastgallret (ej nät) där det är väl synligt och lätt att komma åt.
Hittar ni någon liten billig bra kompressor får ni dock tipsa mig ändå
Här hittar du den kompressor jag skaffade på micro:
http://www.micro.se
Sök på art.nr. 02655
Jag har aldrig behövt använda den, peppar peppar, men den verkar fungera fint och känns väldigt gedigen!
Mvh
/Fred
Fast det är ju inte vårt problem...Fred wrote:
Min bästa kompis pappa var däckhandlare (nu pensionerad) och han rynkade alltid på näsan när vi pratade om punkaspray...tydligen är det hemskt att jobba med ett däck som lagats så. Fast i en Bi-Fuel har man ju inte mycket val. Dock skulle jag nog inte åka omkring med et spraylagat däck alltför länge...
Mvh
/Fred
Så mycket jobbigare är det inte, det blir en vit gegga (rätt lite faktiskt) som de aldrig behöver befatta sig med egentligen vid byte. På sin höjd kanske deras vertyg blir lite kladdiga...
Vid lagning är det en annan sak för då måste de rengöra ytan först innan de vulkar på lappen. Jag tror jag fick betala 100:- extra vid lagning men det har aldrig vart tal om vid byte.
Bärgning hade inte blivit billigare.
Kompressorn var billig i alla fall, har du provat den?
Måste man ha motorn igång?
Kan man pumpa cyklar med den?
Kan man koppla den till en 230VAC/12VDC omvandlare eller orkar inte en sån belastningen.
Funkar det kanske man kan pumpa cyklar hemma med den...
Ha det /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Du har helt rätt! Däckkrängare blir ju så skitiga ändå!Håkan wrote:
Bärgning hade inte blivit billigare.
Kompressorn var billig i alla fall, har du provat den?
Måste man ha motorn igång?
Kan man pumpa cyklar med den?
Kan man koppla den till en 230VAC/12VDC omvandlare eller orkar inte en sån belastningen.
Funkar det kanske man kan pumpa cyklar hemma med den...
Ha det /
Jag har inte testat kompressorn annat än att slå på den och känna att det blåste. Du behöver inte ha motorn igång, möjligen vrida nyckeln till ACC för att få ström till cigg-urtaget. (Vet inte hur det är med det på Volvo.) Det går finfint att pumpa cyklar, man fick dessutom med olika munstycken för t. ex. fotbollar!! Kan nog vara bra om man har ungar!
230-12V omvandlare vet jag inte, beror ju på hur kraftfull den är. Jag har byggt en av ett agg från en dator, som pallar 8 amp, och det gick bra.
Om du inte har en sån kan du ju rulla ut cykeln till bilen och pumpa!
Angående kompressorn som jag hittat på skroten så var det fel variant... Så om någon har en "orginal" över får ni gärna höra av er!
Den kompressor jag har finns på Mekonomen, artikelnummer 40-12250, 479 kr. Praktiskt att kunna pumpa däcken hemma också.
Den punkteringsspray jag har i bilen börjar bli lite gammal såg jag nu när jag tittade på burken, snart dags att skaffa en ny.
Den punkteringsspray jag har i bilen börjar bli lite gammal såg jag nu när jag tittade på burken, snart dags att skaffa en ny.
Då tar vi frågorna i repris...AndersH wrote:Den kompressor jag har finns på Mekonomen, artikelnummer 40-12250, 479 kr. Praktiskt att kunna pumpa däcken hemma också.
Har du provat den?
Måste man ha motorn igång?
Kan man pumpa cyklar med den?
Kan man koppla den till en 230VAC/12VDC omvandlare eller orkar inte en sån belastningen.
Funkar det kanske man kan pumpa cyklar hemma med den...
Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jag har inte provat kompressorn vid "skarpt" läge då jag ännu inte råkat ut för någon punktering. Jag har provkört kompressorn i garaget några gånger för att toppa upp däcktrycket till lämplig nivå i alla däcken.Håkan wrote: Då tar vi frågorna i repris...
Har du provat den?
Måste man ha motorn igång?
Kan man pumpa cyklar med den?
Kan man koppla den till en 230VAC/12VDC omvandlare eller orkar inte en sån belastningen.
Funkar det kanske man kan pumpa cyklar hemma med den...
Mvh / Håkan
Man måste inte ha motorn igång när man kör kompressorn.
Det följde med några adaptrar för annat än bildäck men jag tycks ha slarvat bort dem... I manualen nämns att en Presta Valve Adaptor för high pressure bicycle tyres ska följa med kompressorn. Enligt manualen ser det även ut att följa med adaptrar för beach ball, air bed etc.
Det står inget om hur mycket ström den drar vid drift så tyvärr kan jag inte ge något bra svar på om den går att koppla till en 230VAC/12VDC-omvandlare.
En dum grej med denna kompressorn (Michelin) är att proppen som ska sättas i 12V-uttaget är utformad så att den hela tiden hoppar ur! Fjädrarna på sidorna förutsätter att 12V-uttaget är några mm djupare än vad det är i min Volvo och jag tvingas pressa i en liten kilformad trästicka för att hålla den på plats. Jag ska försöka byta ut den mot en bättre.