11,25kr/nm3 i Göteborg
E-on?
Varför etablerar sig inte E-on här i trakterna, dvs Göteborg med omnejd? Enligt deras hemsida tar de 9,49 per kubik. De skulle sälja hur mycket gas som helst. De skulle ju sno alla Fordonsgas kunder, och det är inte dåligt det. Är inte Göteborgstrakten den gasbilstätaste i Sverige? Finns det någon vettig anledning varför de inte smäller upp en tapp här i stan?
Tja, vad sägs om att gasnätet i Göteborg ägs till 100% av Göteborg Energi via ett dotterbolag och Dong levererar gasen till Göteborg Energi.
Fordonsgas ägs av...Göteborg Energi och Dong. Således lite taskigt utgångsläge för E.On.
Nu dras det sannolikt in ny gasledning från Norge till Kungälv, Lysekil och Varberg (eller vart dom nu landar den när allt är klart) eftersom den danska gasen är på väg att sina. Då kanske vi kan få en öppning men det är väl i gasbranchen som i el-dito - alla äger alla och sätter priserna "marknadsmässigt" så att ingen sticker ut.
Bensinen kostar fortfarande 11.19 i Kungälv. Har någon av er som säger sig ha mailat Fordonsgas fått svar på varför dom höjt två gånger nu på kort tid?
Fordonsgas ägs av...Göteborg Energi och Dong. Således lite taskigt utgångsläge för E.On.
Nu dras det sannolikt in ny gasledning från Norge till Kungälv, Lysekil och Varberg (eller vart dom nu landar den när allt är klart) eftersom den danska gasen är på väg att sina. Då kanske vi kan få en öppning men det är väl i gasbranchen som i el-dito - alla äger alla och sätter priserna "marknadsmässigt" så att ingen sticker ut.
Bensinen kostar fortfarande 11.19 i Kungälv. Har någon av er som säger sig ha mailat Fordonsgas fått svar på varför dom höjt två gånger nu på kort tid?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jag har inte fått något svar på mitt mail till FordonsGas...Jonas wrote:.... Har någon av er som säger sig ha mailat Fordonsgas fått svar på varför dom höjt två gånger nu på kort tid?
Kika gärna på mitt inlägg:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... highlight=
Det är i 1:a hand riktat till oss som kör på gas i Stockholm men frågan gäller oss alla. Kanske ett liknande upprop kan göras för de mer sydliga regionerna och sedan slår vi oss samman i den större saken?

Jonas, priset är ju 'för' lågt eftersom det rekomenderade priset är 11,89 på obemannade stationer (Jet). Det är väl Statoil och OKQ8 som håller på och då är alla andra tvungna att följa med. Imorgon det kanske är 12,15, det har varit så ett antal gånger. Gasen är trots allt biligare än bensin men kanske inte så mycket för att det ska löna sig att köra på gas. Att ha monopol på något (gas) är inte bra för oss konsumenter bara för företaget. Men man är besviken på Fordonsgas eftersom de här prishöjningar inte har stöd i deras policy.Jonas wrote:Priskrig i Kungälv skulle jag väl inte vilja kalla det, 11.19 till 11.39 har det med enstaka undantag legat på ett bra tag. Kan hoppa upp någon dag men annars ligger det stabilt. Det är innan kortrabatterna är dragna, jag har minst 15 öre rabatt på ovanstående priser. Ovanstående priser gäller ju även en bra bit utanför Kungälvs tätort., även där det inte finns någon direkt konkurrens runt husknuten.
Jag tankar nästan enbart i Lilla Edet och för det priset kan man ju inte köra något annat fordon. Det är dessutom mina 'egna' sopor.
/Wim
Ett svar har kommit från FordonsGas! (OBS, jag har inte editerat nedanstående text på något sätt, mellanrummen mellan styckena fanns där)
"Hej!
Du har reagerat på vår policy beträffande prissättning av gas.
Vår prispolicy syftar till att vi ska ha ett gaspris som är attraktivt för såväl befintliga som potentiella kunder. Det ska också ligga på en nivå som gör FordonsGas tillräckligt lönsamt för att vi ska kunna fullfölja våra expansiva planer och bidra till utbyggnaden av en nationell infrastruktur av gastankställen. För närvarande innebär detta ett gaspris som ligger ca. tre kronor under motsvarande pris för en liter bensin, en prisskillnad som vi haft under lång tid.
Den senaste tidens prishöjningar beror på ett höjt inköpspris på både biogas och naturgas. Vid årsskiftet höjdes även skatten för naturgas. Att tillgodose det stora intresset för förnybara bränslen kräver omfattande kapitalintensiva investeringar som i sin tur kräver att investerarna får tillräckligt betalt för slutprodukten för att våga satsa.
Det finns inga genvägar för oss att via låglöneländer producera ”billig” biogas utan det är det lokalt producerade drivmedlet som sätter priset.
För övrigt anser vi med hänsyn till de negativa effekter som användningen av bensin och diesel medför, att priserna för de bränslena är alldeles för låga.
Vi hoppas att du trots det ökade priset har förståelse för vår prispolicy och att vi är med och skapar en helt ny bransch med de utmaningar och risker det innebär till skillnad från bensin- och oljebranschen som funnits i hundra år.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
FordonsGas Sverige AB
Genom:
Maria Pohjonen
------------------------------------
FordonsGas Sverige AB
Anders Personsgatan 14
416 64 Göteborg"
Vad ska man säga om detta? Visst kan jag förstå att det innebär många, och stora kostnader, att bygga upp infrastrukturen med gas...men ett moment 22 uppstår ju: För att bygga infrastrukturen höjs priserna vilket leder till att efterfrågan inte stimuleras vilket leder till att motståndet ökar för att att bygga ut infrastrukturen...
Vad göra...?
"För närvarande innebär detta ett gaspris som ligger ca. tre kronor under motsvarande pris för en liter bensin"
Stämmer verkligen detta fortfarande...?
Att Gunnar sen lite förtäckt motiverar höga gaspriser med att fossilbränslepriserna är för låga är för mig mycket märkligt!!
Vad säger ni andra?
"Hej!
Du har reagerat på vår policy beträffande prissättning av gas.
Vår prispolicy syftar till att vi ska ha ett gaspris som är attraktivt för såväl befintliga som potentiella kunder. Det ska också ligga på en nivå som gör FordonsGas tillräckligt lönsamt för att vi ska kunna fullfölja våra expansiva planer och bidra till utbyggnaden av en nationell infrastruktur av gastankställen. För närvarande innebär detta ett gaspris som ligger ca. tre kronor under motsvarande pris för en liter bensin, en prisskillnad som vi haft under lång tid.
Den senaste tidens prishöjningar beror på ett höjt inköpspris på både biogas och naturgas. Vid årsskiftet höjdes även skatten för naturgas. Att tillgodose det stora intresset för förnybara bränslen kräver omfattande kapitalintensiva investeringar som i sin tur kräver att investerarna får tillräckligt betalt för slutprodukten för att våga satsa.
Det finns inga genvägar för oss att via låglöneländer producera ”billig” biogas utan det är det lokalt producerade drivmedlet som sätter priset.
För övrigt anser vi med hänsyn till de negativa effekter som användningen av bensin och diesel medför, att priserna för de bränslena är alldeles för låga.
Vi hoppas att du trots det ökade priset har förståelse för vår prispolicy och att vi är med och skapar en helt ny bransch med de utmaningar och risker det innebär till skillnad från bensin- och oljebranschen som funnits i hundra år.
Med vänlig hälsning
Gunnar Ingelman
FordonsGas Sverige AB
Genom:
Maria Pohjonen
------------------------------------
FordonsGas Sverige AB
Anders Personsgatan 14
416 64 Göteborg"
Vad ska man säga om detta? Visst kan jag förstå att det innebär många, och stora kostnader, att bygga upp infrastrukturen med gas...men ett moment 22 uppstår ju: För att bygga infrastrukturen höjs priserna vilket leder till att efterfrågan inte stimuleras vilket leder till att motståndet ökar för att att bygga ut infrastrukturen...
Vad göra...?
"För närvarande innebär detta ett gaspris som ligger ca. tre kronor under motsvarande pris för en liter bensin"
Stämmer verkligen detta fortfarande...?
Att Gunnar sen lite förtäckt motiverar höga gaspriser med att fossilbränslepriserna är för låga är för mig mycket märkligt!!
Vad säger ni andra?
Hade det verkliga priset på biogas gjort att man verkligen tjänat in 3 kr/mil i bränslekostnad hade det varit en sak.
Utifrån min förbrukning hade priset i så fall varit 8,96 kr/Nm3
Förbrukar ca 0,7 Nm3 biogas (Obs ej växjögas där förbrukningen är högre) OCH 0,78 l/mil bensin (bensinpris 11,89).
Visserligen är skatten ngt lägre ca 2000 Kr/år men i gengäld är det dyrare service och tätare serviceintervall.
Merkostnad på ca 30 000 kr för ny bil (Volvos V70) 20 000 med rabbatten inräknad (antagligen har andra tillverkare ungefär lika stort påslag) , sen vet man ju inte hur andrahandsvärdet blir.
Dessutom är det betydligt obekvämare att köra gasbil pga av den korta räckvidden
Nej jag tror hade bara aktörerna klarat av att hålla ned priset på gasen till ca: 9 kr/Nm3 så hade nog fler övervägt att satsa på detta drivmedel.
Som det är idag är det bara Eon av de stora aktörerna som ligger i närheten.
Tyvärr är det ju så att det inte råder någon vidare konkurrens på marknaden då respektive aktör jobbar inom sitt eget regionalaområde.
Troligen hade prisbilden varit annorlunda om tex det varit tre aktörer inom samma region.
Sen måste man dock ge Fordonsgas rätt i ett avseende det troligen rätt så dyrt att bygga ny infrastruktur för distribution av gas och nya produktionsanläggningar.
Utifrån min förbrukning hade priset i så fall varit 8,96 kr/Nm3

Visserligen är skatten ngt lägre ca 2000 Kr/år men i gengäld är det dyrare service och tätare serviceintervall.
Merkostnad på ca 30 000 kr för ny bil (Volvos V70) 20 000 med rabbatten inräknad (antagligen har andra tillverkare ungefär lika stort påslag) , sen vet man ju inte hur andrahandsvärdet blir.
Dessutom är det betydligt obekvämare att köra gasbil pga av den korta räckvidden
Nej jag tror hade bara aktörerna klarat av att hålla ned priset på gasen till ca: 9 kr/Nm3 så hade nog fler övervägt att satsa på detta drivmedel.
Som det är idag är det bara Eon av de stora aktörerna som ligger i närheten.
Tyvärr är det ju så att det inte råder någon vidare konkurrens på marknaden då respektive aktör jobbar inom sitt eget regionalaområde.
Troligen hade prisbilden varit annorlunda om tex det varit tre aktörer inom samma region.
Sen måste man dock ge Fordonsgas rätt i ett avseende det troligen rätt så dyrt att bygga ny infrastruktur för distribution av gas och nya produktionsanläggningar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
De får rätt mycket bidrag från Naturvårdsverket så allt behöver de inte betala själv.Göran wrote: Sen måste man dock ge Fordonsgas rätt i ett avseende det troligen rätt så dyrt att bygga ny infrastruktur för distribution av gas och nya produktionsanläggningar.
Annars har du helt rätt, priset på biogas ska ner om vi ska komma bort från bensinen och att många ska välja 'rätt' bil.
Att priset på Biogas kan vara på en rymlig nivå bevisar Trollhättans kommun.
/Wim
Precis samma svar som jag fickFred wrote:Ett svar har kommit från FordonsGas! (OBS, jag har inte editerat nedanstående text på något sätt, mellanrummen mellan styckena fanns där)
"Hej!
Du har reagerat på vår policy beträffande prissättning av gas.
[KLIPP]
"
Att Gunnar sen lite förtäckt motiverar höga gaspriser med att fossilbränslepriserna är för låga är för mig mycket märkligt!!
Vad säger ni andra?
