11,25kr/nm3 i Göteborg

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
taz

11,25kr/nm3 i Göteborg

Post by taz »

Nu ser det ut som de har höjt priset igen.. Från 10,95 till 11,25kr/nm3 :( Nu är gasen inte längre 3kr billigare jämfört med bensinen...

Höjningen observerade jag ute på torslanda.. Har nån annan märkt nått?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
AndersH

Post by AndersH »

Med gängse omräkningsfaktor för naturgas på 0.8 gånger gaspriset så kostar ju gasen då 9 kr per liter bensinekvivalent vilket är ungefär 3 kr lägre än rådande bensinpris på ca 12 kr per liter. Det är väl inte så illa trots allt? :)
Wim

Post by Wim »

Trodde att de skulle sänka priset eftersom bensinpriset har gått ner. Nu 11,39 i Kungälv. 11,19 på hydro.
På fordonsgas hemsida inget nytt pris än.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Plonte

Post by Plonte »

men nu är det ju såhär att deras reklam ser ut såhär
Image
och det går inte ihop sig.... och har inte gjort på länge!

11,25 => 9 kr/motsvarande lite bensin NATURGAS
11,25 => 10,22 kr/motsvarande lite bensin BIOGAS
Alltså: Man kan inte BÅDE hävda att det är så mycket billigare än bensin, och samtidigt påstå att det är miljövänligt/klimatneutralt!

Milskillnaden om man räknar med 0,70 liter bensin/milen => 71 ÖRES skillnad milen... det är ganska långt ifrån reklamen!!
taz

Post by taz »

Plonte wrote:men nu är det ju såhär att deras reklam ser ut såhär
Image
och det går inte ihop sig.... och har inte gjort på länge!

11,25 => 9 kr/motsvarande lite bensin NATURGAS
11,25 => 10,22 kr/motsvarande lite bensin BIOGAS
Alltså: Man kan inte BÅDE hävda att det är så mycket billigare än bensin, och samtidigt påstå att det är miljövänligt/klimatneutralt!

Milskillnaden om man räknar med 0,70 liter bensin/milen => 71 ÖRES skillnad milen... det är ganska långt ifrån reklamen!!
Håller med dig. Även om de räknar på något annat bensinpris än vad vi gör. De tolkar statestiken på ett sätt och vi tolkar den på ett annat.

Men jag tycker det är ruttet att de nu höjt naturgaspriset med 80öre (50 öre första gången vid årskiftet och nu 30 öre igen har jag för mig?) och bensinpriset har inte flyttat vidare mycket på sig och har snarare gått ner nu på sista tiden...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Johan

Post by Johan »

Yannickreklam är definitivt fel, om man inte räknar på en V70 där man knött in hela friidrottseliten i baksätet och har några hopplandningsmattor fastsurrade på taket.

På fordonsgas sida står det fortfarande 10.95:- dock. Sist jag tankade, vilket var för någon vecka sedan (klippan), så gällde det priset.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Håkan

Post by Håkan »

Precis, helt fel :wink:
Naturgas Hbg 8,75 = 7kr/l bensinekvivalent dvs >4kr billigare
Biogas hbg 8,75 = 7,88kr/l bensinekvivalent dvs >3kr billigare

Jag inser hur lyckligt lottade vi är i Skåne där konkurransen verkar fungera.

Håll ut, snart kommer nästa bensinskattehöjning!?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
taz

Post by taz »

Håkan wrote:Precis, helt fel :wink:
Naturgas Hbg 8,75 = 7kr/l bensinekvivalent dvs >4kr billigare
Biogas hbg 8,75 = 7,88kr/l bensinekvivalent dvs >3kr billigare

Jag inser hur lyckligt lottade vi är i Skåne där konkurransen verkar fungera.

Håll ut, snart kommer nästa bensinskattehöjning!?

Mvh / Håkan
Jag skall ner till Malmö på fredag.. O då kommer jag stanna i helsingborg o tanka.. Biogas.. Det är nu jag önskar att jag hade en extratank bak i bilen.. :D .. Skall kanske överväga det i nästa bil....
taz

Post by taz »

Tittar man på fordonsgas diagram över prisutvecklingen så ser man att Okt-07 låg bensinpriset över 12kr och då låg gas priset på ca 8,30... Det som har hänt nu är att sedan dess har gaspriset gått upp 70öre utan att bensinpriset har rört sig... Tycker jag verkar väldigt märkligt...
torkel

Post by torkel »

Håkan wrote:Håll ut, snart kommer nästa bensinskattehöjning!?
...och då lär gaspriset sticka iväg ännu mer. Jag skrev Carl B Hamilton som är en av ledamöterna i Klimatberedningen den 2/2 och frågade hur man ska undvika dessa höjningar på förnyelsebara bränslen vid nästa bensinskattehöjning. Har ännu inte fått något svar. Skriv ni också och låt oss se vilket parti som är bäst och snabbast på att svara!
Wim

Post by Wim »

Nu står det nya priset på fordonsgas hemsida. Det står inget under nyheter om prishöjningen. Det är dyrare än i Stockholm.
På det här sättet kommer ju ingen att välja bort bensinen.
Någon som har skrivit till de? Svar?
Image
Wim

Post by Wim »

Som exempel var bensinpriset i Kungälv 11,89 i december. Den gick upp till 12,45 eller så i början på januari. Sedan har det bara gått ner. Nu 11,89 igen. Idag priskrig med 11,39!! Det är konkursens det.

Fordonsgas har höjd priset med 80 öre och det är mer än 11%. (bensin skulle då kosta 13,20 jämfört med december)
Trollhättan har höjd priset på biogas med 1 krona och det är 13%. (bensin skulle då kosta 13,44 jämfört med december)
Så det är allt smyghöjningar Fordonsgas har gjort. Vi behöver nog fler aktörer på den lokala gasmarknaden för att få ett konkursens riktigt pris.
/Wim
Last edited by Wim on 2008-02-06, 14:59, edited 1 time in total.
Image
Fred

Post by Fred »

Jag har skrivit ett kort mail via fordonsgas.se och frågat vad som händer med priset...postar svaret här, om jag får något...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wim

Post by Wim »

Fred wrote:Jag har skrivit ett kort mail via fordonsgas.se och frågat vad som händer med priset...postar svaret här, om jag får något...
vi kanske borde skriva till Gp eller Västnytt för att få en reaktion.

Wim
Image
Jonas

Post by Jonas »

Priskrig i Kungälv skulle jag väl inte vilja kalla det, 11.19 till 11.39 har det med enstaka undantag legat på ett bra tag. Kan hoppa upp någon dag men annars ligger det stabilt. Det är innan kortrabatterna är dragna, jag har minst 15 öre rabatt på ovanstående priser. Ovanstående priser gäller ju även en bra bit utanför Kungälvs tätort., även där det inte finns någon direkt konkurrens runt husknuten.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
taz

Post by taz »

Jag har skrivit till fordonsgas också.. Kollar svaret när jag kommer hem från jobbet :)
Plonte

Post by Plonte »

Även jag slängde iväg ett mail till fordonsgas..... och det blev ett till Svensk biogas och, av bara farten...

De senare (sv.biogas) har redan svarat! Det är vad jag kallar kundservice! Tyvärr har de ju som argument att "priserna sätts efter våra investeringskostnader och vad det kostar att producera och frakta biogas" och då måste man ju förstå dem! Dessutom har "efterfrågan på alla avfall ökat i hela landet (världen) och även spannmålspriset"

Jag svarar dem:
pontus wrote:Hej!

Tack för det snabba svaret!! (något sådant lär jag inte få från fordonsgas, om ni ens vill jämföra er med dem! (-: )

Jag har full förståelse för att ni vill få täckning för era investeringskostnader, men den fasen som privatbils-marknaden befinners sig i är i min analys (högts amatörmässig) ganska beroende av att få täckning för privatpersonerna att få täckning av sina investeringskostnader i form av dyrare bilar. Med andra ord: hur kost investeringshorisont har ni? När är tanken att en enskild pump skall vara betald?

MVH
Pontus
krivik

Extra för biogas på fordonsgas

Post by krivik »

Om man dessutom vill få biogas in i systemet hos Fordonsgas enligt deras grön-gas-princip när man tankar hos dem kostar det 1,50 kr extra per kubikmeter.

Jag ringde dem nyligen och undrade hur det fungerar för jag blev inte klok på informationen på deras hemsida. Svaret är att man först måste ange/boka upp gas via deras hemsida hur mycket man beräknar tanka under året. Inte för att man blir bunden till den mängden, utan mest för att de ska kunna planera sina inköp av biogas. När man sen tankar under året lägger de på 1,50 kr per kubikmeter på fakturorna som de sen skickar ut till den som tankat.

Så om man vill ha biogas hos Fordonsgas kostar det 11,25 + 1,50 dvs 13,75 kr per kubikmeter.
Johan

Post by Johan »

Ursäkta att jag tar tråden lite off-topic, men har någon förstått varför man vill beställa biogas från fordonsgas?
De som levererar biogasen har väl avsättning för den i vilket fall, så någon miljövinst är det inte att betala extra för att få biogas. Hade biogasen facklats bort hade det varit en annan sak.
Har jag missat något?
Last edited by Johan on 2008-02-07, 12:23, edited 2 times in total.
Opel Zafira 04
towi

.

Post by towi »

Helt rätt Johan. Så är det.
Kör en Volvo V70 bifuel 03
och en Opel Zafira CNG 03
track_snake

Post by track_snake »

Johan wrote:Ursäkta att jag tar tråden lite off-topic, men har någon förstått varför man vill beställa biogas från fordonsgas?
De som levererar biogasen har väl avsättning för den i vilket fall, så någon miljövinst är det inte att betala extra för att få biogas. Hade biogasen facklats bort hade det varit en annan sak.
Har jag missat något?
----------------------------------
Nja. Det är väl ungefär som 'grön el', dvs. elleverantören skickar in så mycket förnyelsebar grön el i ledningsnätet som han har sålt.

Bättre hade kanske varit om biogasen sålts som ett förnyelsebart bränsle vid särskilda tankstationer och att naturgasen sålts som vad den är, nämligen ett fossilt bränsle med ett i framtiden förmodligen högre pris.

Då hade man kunnat få en ökad efterfrågan på biogas och därmed också en övergång från fossil naturgas till biogas i Väst- och Sydsverige.

/track_snake
krivik

Post by krivik »

Ett ökat intresse från bilister kan ju påskynda utbyggnaden av biogasanläggningar.

Politiker har en tendens att kräva siffror och statistik för allt de ska besluta om och då kan det vara bra att visa på ett ökat intresse av att köpa biogas.
Jonas

Post by Jonas »

...eller så gör man som Fordonsgas och höjer priset så till den milda grad att kunderna lika gärna kör på bensin för att priset som incitament är helt borta :evil:

Kunde man få gårdsgas plus ytterligare några rötanläggningar vid kommunala reningsverk och ett antal konkurrerande tankställen i regionen som sålde den uppgraderade gasen så skulle man för samma eller lägre pris som idag kunna tanka miljövänligt. För att det skulle bli verklighet krävs ju dock ett antal tiotal (hundratals) miljoner i kapital till att börja med och det är väl där någonstans som Fordonsgas belåtet nickar instämmande och pekar på att priset måste avspegla investeringskostnaderna.

Under tiden konstaterar jag att det inte längre finns anledning för mig att rekommendera vänner och kollegor att köpa gasfordon - tvärtom. Bilen är dyrare att köpa, dyrare att serva och laga, dyrare att tanka och körd på fossilgas så är den knappt ens miljövänligare än en modern diesel sett ur gemene mans perspektiv, dvs mängd fossil koldioxid per km körsträcka. Med de senaste prishöjningarna är jag inte ens säker på att jag själv kommer våga köpa fler gasdrivna bilar, osäkerheten kring framtida gaspriser i kombination med osäkert andrahandsvärde gör att jag inte alls kan utesluta mer traditionella bränslen framöver.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel

Post by torkel »

Jag är fortfarande inne på att starta ett gaskooperativ och bygga Sveriges första kooperativa tankställe för gas i Göteborg. Det största problemet är egentligen var man ska få tag på gasen.

Ett gastankställe kostar enligt uppgifter i media c:a 1,5'' att investera i. Med 1000 medlemmar får vi en startavgift på 15000. Det är för mycket. Någon som har mer tillförlitliga siffror på vad en investering kostar. Kan det bli billigare om man ansluter sig till det kommunala gasnätet och säljer gröngas?

Någon som har några bra kalkyler att flasha med?
Johan

Post by Johan »

torkel: Har du lust att skapa en egen tråd för det ämnet så kan vi bolla dina idéer. 15 000 per skalle kan väl ganska många få loss - det är ju vad en TV kostar idag.
Opel Zafira 04
Post Reply