Diskussion på cngchat.com om CNG och CBG

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Diskussion på cngchat.com om CNG och CBG

Post by taz »

Jag blev lite ställd när jag såg detta inlägget... Vad skulle ni svarat på detta?
Just nu vet jag inte vad som är sant.... hmmm..

"Biogas" is Methane, the same as "Natural Gas." Both will give off the same amount of CO2 when used in a car (although Biogas gives off CO2 during its production also). So, the fuel is the same, just the source is different. Most Biogas in the US is burned at the landfill to make electricity, but there's no reason it couldn't be sold for use in cars.

Jag skulle vilja svara följande...
Biogas är en förnybar gas till skillnad från naturgas som är ett fossilt drivmedel. När biogas förbräns så sker inget tillskott av koldioxid till naturen pga att när t.ex slammet som biogasen framställs av ändå förruttnar i naturen så bildas denna gasen och släpps ut i atmosfären.. När man däremot förbränner naturgas så läggs detta till miljön och atmosfären....

Sen skall jag lyckas beskriva det i engelska också.. haha
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

På sätt och vis sant, men han räknar ju inte med att koldioxiden från biogasen inte är fossil - den ingår ju i det naturliga kretsloppet (på ett eller annat sätt skulle den ha kommit tillbaka till atmosfären i alla fall).
Koldioxid från naturgas kommer ju att öka koncentrationen av CO2 i atmosfären.

Dessutom kan man ju flika in att man kan slippa metanutsläpp genom att förbränna gasen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

exakt.. metan är ju inte bra för ozonlagret.. det minskar ju ozon lagret.. Men en sak jag inte riktigt får till.... Om metanet förbräns så blidas ju koldioxid.. Är metan och koldioxid lika skadligt för ozonet? I så fall blir ju biogas neutralt.... Får googla på detta innan jag svarar honom... Eller om du är väldigt snabb... Kollar här innan jag postar igen :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fasen va svårt det är att förklara.. speciellt på engelska.. Jag skrev så här:

---------------------

You are right on that point that both are Methane. But you are not right on the other stuff there.. I will try to explain.. Even if it can be hard with my limited English knowledge.. ;)

Biogas is produced from for example a peace of meat left to rot in a closed chamber. When this meat rot it produces methane.. If that peace instead have been left to rot in nature this methane would have been released into the nature anyway.. (Methane released into the nature reduces the Ozone layer in the stratosphere and is not good for the nature of course..). What im trying to explain is that this methane is already a part of the nature.

Natural gas is a fossile fuel that adds Carbondioxide to the nature that would not have been added if it has not been extracted gas pockets down below.

So to conclude this..
If you drive your car on NaturalGas (CNG) you will let out 15-20% LESS Carbondioxide compared to Gasoline.

But if you drive your car on BioGas (CBG) you will let out almost 100% LESS carbondioxide compared to Gasoline.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Diskussion på cngchat.com om CNG och CBG

Post by track_snake »

taz wrote:Jag blev lite ställd när jag såg detta inlägget... Vad skulle ni svarat på detta?
Just nu vet jag inte vad som är sant.... hmmm..

"Biogas" is Methane, the same as "Natural Gas." Both will give off the same amount of CO2 when used in a car (although Biogas gives off CO2 during its production also). So, the fuel is the same, just the source is different. Most Biogas in the US is burned at the landfill to make electricity, but there's no reason it couldn't be sold for use in cars.

Jag skulle vilja svara följande...
Biogas är en förnybar gas till skillnad från naturgas som är ett fossilt drivmedel. När biogas förbräns så sker inget tillskott av koldioxid till naturen pga att när t.ex slammet som biogasen framställs av ändå förruttnar i naturen så bildas denna gasen och släpps ut i atmosfären.. När man däremot förbränner naturgas så läggs detta till miljön och atmosfären....

Sen skall jag lyckas beskriva det i engelska också.. haha
-----------------------------
Nja....

Biogas såväl som naturgas är i princip till större delen metan (95-98%).

Metan bildar koldioxid vid förbränning men koldioxidbildningen är mindre än för motsvarande bensin- eller dieselförbrukning. Biogas är dessutom 'förnybart' vilket gör att man åtminstone i de flesta fall kan bortse från CO2-bildningen vid förbränning.

Om biogas framställs i slutna system med minimerade läckage kan följden bli mindre metangasläckage än om man inte tar tillvara metangasen. När det gäller naturgas kan man däremot inte bortse från metanläckagen från gasfält till tankstation.

Så det är en betydande skillnad ur växthuseffektsynpunkt mellan CNG och CBG....

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

taz: Har du någon länk/litteratur som beskriver metans negativa inverkan på ozonskiktet? Jag visste faktiskt inte om det.
Innan har jag alltid kvittat metanutsläpp (i den mån det blivit extra metanusläpp från biogas) mot besparade fossila koldioxidutsläpp men om metan har en negativ inverkan på ozonlagret så måste man se metanutsläppen ur fler perspektiv.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vad gäller växthuseffekt så är metan 21 ggr mer potent än CO2.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Åh, snälla Sven, dra inte upp det när både jag och track_snake är i samma tråd

:wink:
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:taz: Har du någon länk/litteratur som beskriver metans negativa inverkan på ozonskiktet? Jag visste faktiskt inte om det.
Innan har jag alltid kvittat metanutsläpp (i den mån det blivit extra metanusläpp från biogas) mot besparade fossila koldioxidutsläpp men om metan har en negativ inverkan på ozonlagret så måste man se metanutsläppen ur fler perspektiv.
jag sökte på google... tror jag använde sökorden "metan koldioxid ozonlager" i en sökning utan fnuttarna ("") ... Hittade rätt många dokument.. Men jag skummade bara igenom fort.. Men det verkade som metan var en av de stora bovarna i dramat förutom koldioxiden då som var störst... Tror jag läste nån siffra på 15% var metan ...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Undrar om du inte har blandat ihop begreppen växthuseffekt och ozonlager. Ozonlager är det skikt högt upp i atmosfären som innehåller gasen ozon, som skyddar oss mot den farliga solstrålningen. Det som bryter ned ozon är huvudsakligen freoner, dvs klor- och bromföreningar.

Koldioxid och metan bryter inte ned ozon, men har stor betydelse för jordens temperatur. Högre halter koldioxid och metan medför att jordens temperatur ökar, såsom i ett växthus, alltså växthuseffekten.

För att vara helt säker så sökte jag dock lite på webben och fann att metan faktiskt indirekt kan ha viss påverkan på ozonskiktet, fast då som det verkar en positiv effekt. Metan motverkar nedbrytningen av ozon genom att oskadliggöra det skadliga kloret från freonerna. Metan kan nämligen reagera med kloret och bilda saltsyra, som är ofarligt för ozonet.

se sidan 5 och 6 i detta dokument:
http://odin.ssc.se/Aeronomi1214.pdf
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Åh, snälla Sven, dra inte upp det när både jag och track_snake är i samma tråd

:wink:
.......................

Hmmmmm.................

Nar blev det tankeforbud har...

21 ggr ar ett konservativt estimat. 60 ggr hamnar man snarare pa om man
ser pa en kortare tidscykel...
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

track_snake wrote: Hmmmmm.................

Nar blev det tankeforbud har...

21 ggr ar ett konservativt estimat. 60 ggr hamnar man snarare pa om man
ser pa en kortare tidscykel...
Just därför är det bättre att använda metangas som bränsle än att låta den komma ut i atmosfären :!:
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Pka wrote:
track_snake wrote: Hmmmmm.................

Nar blev det tankeforbud har...

21 ggr ar ett konservativt estimat. 60 ggr hamnar man snarare pa om man
ser pa en kortare tidscykel...
Just därför är det bättre att använda metangas som bränsle än att låta den komma ut i atmosfären :!:
------------------------
Visst. Det är därför som biogas kan vara ett klimatvänligt bränsle. Eftersom det sipprar ut metangas från soptippar och annat om man inte tar till vara på metangasen.

Men det finns mycket att göra för att minska metanläckagen från naturgasfält och naturgasledningar. Som fortfarande inte görs.

Och det är inte fel att se till att metanläckagen vid tankning av gasbilar minimeras.

/track_snake
Post Reply