Tankställe i Växjö, var ligger det?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Håkan

Tankställe i Växjö, var ligger det?

Post by Håkan »

Jag lästa att de skall ha öppnat en gastankställe i Växjö, var ligger det?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Håkan

Post by Håkan »

Jag hittadet men de har tyvärr problem med kapaciteten och kan inte ta emot fler kunder.
Vill man ställa sig i kö för att få ett kort ringer man 0470 - 77 78 99

De skall försöka utöka kapaciteten och tillåta fler att tanka där.

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Oldfield

Post by Oldfield »

Jag står i kö där. Har gjort sedan det öppnade, ej fått något kort än.
Karlgren

Post by Karlgren »

Problemet är tydligen inte kapaciteten utan planeringen och viljan.

I Växjö kommun produceras det ~1.2 miljoner m3 biogas, men bara kring 50000 m3 renas till fordonsgaskvalitet.

Det är dags att någon som har kontakter med lokala politiker eller har förankring med någon lokal organisation trycker på kommunpolitikerna!
Oldfield

Post by Oldfield »

Samtidigt marknadsförs Växjö som Världens grönaste kommun, hur hänger det ihop???? Även om nu grön kommun innebär så mycket mer än enbart biogas.
Karlgren

Post by Karlgren »

Mattias som jag talade med på Växjö kommun idag tillstod att det rimmade ju lite illa. Men han menade också att man nu utreder aktuell "försöksanläggning" och det troligen skulle öppnas för fler kunder.

Det lät dock inte som om det var några större mängder tankkort som skulle delas ut närmaste tiden.

Jag hoppas fortfarande att ni som bor i närheten fortsätter att trycka på.

Framförallt måste folk börja göras medvetna om hur illa det är ställt med etanolet. Att det är dags att tänka ännu ett steg framåt.
Oldfield

Post by Oldfield »

Skickade ytterligare ett mail till Växjö kommun och påpekade bristen på biogas för allmänheten. Både som privatperson och som företagsbilförare. Jag kör mycket i jobbet och skulle mer än gärna ha en biogasbil om jag bara kunde tanka då jag kör mycket just runt Växjö.
Oldfield

Post by Oldfield »

Här är svaret jag fick från Steve i Växjö

"Hej Thomas
Jag förstår att du är frustrerad. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i dagsläget men jag kan ge dig lite information vad som gäller rörande den tankstation som finns vid vårt avloppsverk Sundet.

Den gasreningsanläggning som finns och som uppgraderar reningsverksgasen till bränslekvalitet har en mycket begränsad kapacitet. Vi producerar 200-250 Nm3 per dygn. I dagsläget finns ca 40 fordon som tankar gas och huvuddelen är kommunala eller från de kommunala bolagen. Ytterligare kommunala fordon kommer att börja tanka inom kort. Det finns alltså tyvärr inte tillräckligt med renad gas tillgänglig så att vi kan ta in fler privata kunder än det fåtal som redan tankar.

Att bygga en betydligt större gasreningsanläggning innebär att vi måste göra omfattande förändringar i uppvärmningssystemet på vårt reningsverk och det finns inte investeringsmedel för det i nuläget. Ett litet hopp för dig är att vi tittar på en lösning att köpa hit färdigrenad gas från annan anläggning. Även ett sådant arrangemang kostar en slant och för att få det att gå runt har vi sökt så kallade Klimp-bidrag. Beslut om detta kan inte tas förrän besked om bidrag kommer (utlovat till maj).

Jag hoppas att du med detta svar fått en bild av läget. Jag hoppas också att du liksom de många andra som hör av sig och vill komma och tanka inte skall ledsna, utan fortsätta att åka gasbil.

Jag vill också meddela att vi noterat dig på vår lista över kunder som vill köpa gas och så snart möjlighet ges hör vi av oss.

Med Vänlig Hälsning
Tekniska Förvaltningen, VA-avdelningen

Steve Karlsson"
Post Reply