Hur mycket gas kan man tanka?
Hur mycket gas kan man tanka?
Den avgörande frågan för räckvidd på gasbilen vid gasdrift är ju hur mycket gas man kan tanka vid full tank. Därefter påverkas räckvidden av vilken gas man tankar beronde på olika energiinnehåll - och hur man kör förstås
Jag är intresserad av att få ta del av andras praktiska erfarenheter av hur mycket gas man egentligen får i en bil med viss gastankstorlek. Min egen erfarenhet är att jag aldrig kunnat tanka "fullt", vilket ger en kortare räckvidd än jag hade förväntat mig.
Jag har som mest kunnat fylla tankarna i min Volvo V70 Bi-Fuel till ca 80%.
Andra erfarenheter?
Jag är intresserad av att få ta del av andras praktiska erfarenheter av hur mycket gas man egentligen får i en bil med viss gastankstorlek. Min egen erfarenhet är att jag aldrig kunnat tanka "fullt", vilket ger en kortare räckvidd än jag hade förväntat mig.
Jag har som mest kunnat fylla tankarna i min Volvo V70 Bi-Fuel till ca 80%.
Andra erfarenheter?
AndersH wrote:Som mest har jag fått i 19 Nm3 vid fyllning av "tom" tank i min V70 Bi-Fuel -03.
Med 80% menar du alltså 16,8 (0,8 * 21) Nm3?
Jag har som mest fått i 17,8 Nm3 vid fyllning av "tom" tank. Man vet ju inte, som du skriver, hur mycket gas som är kvar i tanken då. Problemet är ju i så fall att den inte kan utnyttjas eftersom motorn slår om till bensindrift. I praktiken skulle det innbära att räckvidden är kortare än man hoppats på.
Det verkar ju kunna skilja mellan pumpar.
-
- Posts: 5
- Joined: 2005-11-04, 22:00
Det låter rimligt att det är pumpens tryck som avgör hur mycket gas man får in i tanken.
Jag har tankat gas 45 gånger sedan juni i år då jag köpte min Volvo V70 bi-fuel -03. Som mest har jag fått i 19,61 sedan 18,51 och ett tiotal gånger runt 17. Mest har det legat rung 14-16. Båda toppnoteringarna har varit i Örebro!
Jag har tankat gas 45 gånger sedan juni i år då jag köpte min Volvo V70 bi-fuel -03. Som mest har jag fått i 19,61 sedan 18,51 och ett tiotal gånger runt 17. Mest har det legat rung 14-16. Båda toppnoteringarna har varit i Örebro!
När sista decimalen tickar så långsamt att man håller på att somnaPlonte wrote:Detta får mig att fundera... Hur vet man när den tankat färdigt? Det går ju långsammare på slutet, eller iallafall är det så jag upplevt det!

Gasen blir varm när man tankar, när den sedan svalnar sjunker trycket en aning och det går i litet till. Men det dröjer ganska länge innan den sista molekylen lyckas tränga sig ner i tanken.
I Kristianstad finns två tankställen, på det ena tickar decimalerna länge innan det tar stopp. På det andra stället åker först styvt en nm3 in, sedan stannar pumpen och liksom tänker efter. Sedan drar den på igen, stånkar och har sig - det låter mycket mer än den andra pumpen. Efter det flyter det ganska jämnt, stannar upp litet när det börjar bli fullt och stannar sedan helt utan något som helst eftertickande. Den pumpen ger oftast bäst tryck också.
mmm.. jag läste nånstans att pumpar med långsam tankning gör att man får i nästan 10% mer i tanken.åsaboe wrote:När sista decimalen tickar så långsamt att man håller på att somnaPlonte wrote:Detta får mig att fundera... Hur vet man när den tankat färdigt? Det går ju långsammare på slutet, eller iallafall är det så jag upplevt det!![]()
Gasen blir varm när man tankar, när den sedan svalnar sjunker trycket en aning och det går i litet till. Men det dröjer ganska länge innan den sista molekylen lyckas tränga sig ner i tanken.
I Kristianstad finns två tankställen, på det ena tickar decimalerna länge innan det tar stopp. På det andra stället åker först styvt en nm3 in, sedan stannar pumpen och liksom tänker efter. Sedan drar den på igen, stånkar och har sig - det låter mycket mer än den andra pumpen. Efter det flyter det ganska jämnt, stannar upp litet när det börjar bli fullt och stannar sedan helt utan något som helst eftertickande. Den pumpen ger oftast bäst tryck också.
Då borde det vara bra att tanka när det är svinkallt ute med andra ord?

taz wrote:Då borde det vara bra att tanka när det är svinkallt ute med andra ord?
Eller iallafall ha det kallt i bilen?
Är det någon större skillnad på sommar och vinter, ni som har haft gasbil lite längre än mig?
Last edited by Plonte on 2005-12-22, 23:26, edited 1 time in total.
Ja de där skulle vara något.. att kunna koppla en extra tank till bilen. Kanske offra sin bagagelucka för en extra stor tank.. Tror dock de skulle bli problem med att få det godkänt osv... Men tänk att kunna köra 60mil på en gas tank istället för 30...Plonte wrote:Behöver man reg. besiktiga då, eller hur funkar det?DJ wrote: Jo, det är "bara" att koppla in en tank och en ventil till.
Förresten, dethär med besiktning av tankar, någon som har koll på det? Vem gör det? Kostnad? Var i landet? Vad gäller egentligen för regler?
Pumparna ska anpassa trycket efter omgivningstemperaturen, dvs lägre tryck när det är kallt ute, men gasmängden (antalet gasmolekyler) ska bli densamma eftersom den mäts i normalkubikmeter (en kubikmeter vid lufttrycket 1,01325 bar och temperaturen noll grader Celcius). Man ska ju kunna tanka sin bil på vintern när det är kallt och låta den stå till sommaren utan att trycket blir för högt i tanken. Minns allmänna gaslagen från skolan...Plonte wrote:Är det någon större skillnad på sommar och vinter, ni som har haft gasbil lite längre än mig?
Edit: Lufttrycket blev en faktor 1000 fel! Ändrade 1013,25 bar till 1,01325 bar...
Last edited by AndersH on 2005-12-28, 20:51, edited 1 time in total.
Ok, intressant.. de innebär att det inte går att få mer gas när det är kallt ute med andra ord.. men däremot om man har sina gastankar kallare än yttertemperaturen så borde de gå.. hur mycket gör en temperaturskillnad på några grader? o hur varma blir tankarna när man tankar från tom tank till full tank igentligen?AndersH wrote:Pumparna ska anpassa trycket efter omgivningstemperaturen, dvs lägre tryck när det är kallt ute, men gasmängden (antalet gasmolekyler) ska bli densamma eftersom den mäts i normalkubikmeter (en kubikmeter vid lufttrycket 1013,25 bar och temperaturen noll grader Celcius). Man ska ju kunna tanka sin bil på vintern när det är kallt och låta den stå till sommaren utan att trycket blir för högt i tanken. Minns allmänna gaslagen från skolan...Plonte wrote:Är det någon större skillnad på sommar och vinter, ni som har haft gasbil lite längre än mig?
Trycket är ju proportionellt mot temperaturen. Nu vet jag inte hur varma tankarna kan bli vid tankning men om vi tar ett räkneexempel att tankarna blir tio grader varmare än omgivningstemperaturen så ger det en tryckskillnad på ca 4% vid en omgivningstemperatur på noll grader Celcius (273/283 = 0,96 där 273 är absolut temperatur i Kelvin vid noll grader Celcius).taz wrote:Ok, intressant.. de innebär att det inte går att få mer gas när det är kallt ute med andra ord.. men däremot om man har sina gastankar kallare än yttertemperaturen så borde de gå.. hur mycket gör en temperaturskillnad på några grader? o hur varma blir tankarna när man tankar från tom tank till full tank igentligen?
O en tryckskillnad på 4% motsvarar 8 bar.. Vad kan det motsvara i gasmängd på en tank på 22nm3?AndersH wrote:Trycket är ju proportionellt mot temperaturen. Nu vet jag inte hur varma tankarna kan bli vid tankning men om vi tar ett räkneexempel att tankarna blir tio grader varmare än omgivningstemperaturen så ger det en tryckskillnad på ca 4% vid en omgivningstemperatur på noll grader Celcius (273/283 = 0,96 där 273 är absolut temperatur i Kelvin vid noll grader Celcius).taz wrote:Ok, intressant.. de innebär att det inte går att få mer gas när det är kallt ute med andra ord.. men däremot om man har sina gastankar kallare än yttertemperaturen så borde de gå.. hur mycket gör en temperaturskillnad på några grader? o hur varma blir tankarna när man tankar från tom tank till full tank igentligen?

Tanken borde vara 22000/200 = 110 liter stortaz wrote: O en tryckskillnad på 4% motsvarar 8 bar.. Vad kan det motsvara i gasmängd på en tank på 22nm3?
110 liters tank och 8 bars tryck motsvarar 880 liter, alltså 0,88 m3.
Så om det är 10 grader varmare i bilen(tanken) än yttertemperaturen, så borde det gå på maximalt 21,22 m3.
Men hur stämmer det? Om det blir varmare i tanken, så måste väl ändå trycket bli högre? (alltså borde tanken rymma mindre på sommaren?)AndersH wrote:Man ska ju kunna tanka sin bil på vintern när det är kallt och låta den stå till sommaren utan att trycket blir för högt i tanken.
Last edited by Plonte on 2006-01-02, 18:31, edited 1 time in total.
Jag tänkte inte reg-besiktiga i alla fall. Min tub ska ligga under bagagegolvet, i den lilla luckan som finns kvar.Plonte wrote:Behöver man reg. besiktiga då, eller hur funkar det?DJ wrote: Jo, det är "bara" att koppla in en tank och en ventil till.
Förresten, dethär med besiktning av tankar, någon som har koll på det? Vem gör det? Kostnad? Var i landet? Vad gäller egentligen för regler?
Det är kanske en gråzon, men jag tror inte att gastankens volym finns omnämnd i typningen. Besiktningsmännen vet nog inte hur det "ska" se ut heller, för den delen.
Man behöver enligt uppgift en tank och en ventil till, sen lite rördragning.
Vad menar du med besiktning av tankar?
Jag har hört att SBP ska kolla tankarna okulärt efter X år, annars vet jag inget.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
