Häntat från hennes krönika i City i fredags:Emma Hamberg wrote: Jag har nämnt det förr: Att etanol, som är miljöpissigt, finns på varenda mack, men inte biogas.
http://www.city.se/kronikorer/emmahambe ... ockholmare
Häntat från hennes krönika i City i fredags:Emma Hamberg wrote: Jag har nämnt det förr: Att etanol, som är miljöpissigt, finns på varenda mack, men inte biogas.
------------------------------------------Plonte wrote:Bra! Mer sånt.....
Och det är såååå typiskt att bilhandlarna inget vet! Inte så konstigt att det inte blir sålt så många då.
Och detta verkar vara på gång. EU ska ha ett möte 23 januari angående detta. I Naturvårdsverkets "Klimataktuellt - Senaste nytt" står:track_snake wrote:
Vad som måste till är en certifiering av etanolen så att vi inte säljer regnskogsetanol/slavarbetsetanol eller majs/veteetanol i Sverige. Då går etanolen upp i pris och folks konsumtionsvanor ändras.
/track_snake
Bensinpriset måste givetvis följa efter (helst öka mer ändå!), och gaspriset ligga relativt still!krivik wrote: Hur skulle folks konsumtionsvanor ändras? Jo, alla de etanolbilar som finns därute (och det är många vid det här laget) skulle börja tankas med bensin istället. Det är ju inte så att folk skulle skrota sina nya etanolbilar och köpa gasbilar istället, så mycket pengar har inte folk. ....
Troligtvis kommer inte folk att byta bil bara för att priset på Etanol går upp.krivik wrote: Det är ju inte så att folk skulle skrota sina nya etanolbilar och köpa gasbilar istället, så mycket pengar har inte folk. Nej, de bilarna skulle fortsätta att åka omkring på vägarna men med fossilbränsle i tankarna. Vad har miljön vunnit då?
Vad det gäller utsläpp av växthusgaser är i vissa fall Etanol sämre än Bensin se länkar ovan, så jämfört med de sämsta alternativen av Etanolframställning så är bensin bättre.krivik wrote: Det hela handlar väl inte om en kamp mellan etanolbilar och gasbilar, eller? Det är väl en kamp för att komma bort från fossila bränslen.