Nya försäljningsrekord

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas

Nya försäljningsrekord

Post by Jonas »

Försäljningen av biogas slår rekord igen.

http://www.nyteknik.se/art/51440 :D
Sven

Ökning av biogasförsäljningen 2007 med 18%

Post by Sven »

Gasföreningen publicerar en artikel ang fordonsgas- och biogasförsäljningen 2007. http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... 02007.aspx Det har skett en viss ökningen för fordonsgas med 21% och biogas 18`% jfm 2006. I Stockholm, där som bekant läget är smått kaotiskt, har trots allt biogasförsäljningen ökat med 40%.

Svenska Gasföreningens vd Anders Mathiason säger några kloka ord i slutet av artikeln:

- För att få ännu fler gasdrivna person- och taxibilar i Sverige måste antalet gastankställen fortsätta att öka. Staten måste ta ett fortsatt ansvar för att kompensera hur man genom en lag förra mandatperioden snedvridit marknaden och fått ett ensidigt gynnande av E85-pumpar. Människor vill vara miljövänliga men de vill inte åka hur långt som helst för att kunna tanka bilen. Eftersom biogas kan produceras lokalt i hela landet så är det självklart möjligt att få tankställen i hela Sverige inom en överskådlig framtid. Det handlar just nu mycket om vilja, och att politisk vilja lokalt och nationellt ska omsättas i praktisk handling, avslutar Anders Mathiasson, vd Svenska Gasföreningen.

Opel Zafira CNG -08
track_snake

Re: Ökning av biogasförsäljningen 2007 med 18%

Post by track_snake »

Sven wrote:Gasföreningen publicerar en artikel ang fordonsgas- och biogasförsäljningen 2007. http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... 02007.aspx Det har skett en viss ökningen för fordonsgas med 21% och biogas 18`% jfm 2006. I Stockholm, där som bekant läget är smått kaotiskt, har trots allt biogasförsäljningen ökat med 40%.

Svenska Gasföreningens vd Anders Mathiason säger några kloka ord i slutet av artikeln:

- För att få ännu fler gasdrivna person- och taxibilar i Sverige måste antalet gastankställen fortsätta att öka. Staten måste ta ett fortsatt ansvar för att kompensera hur man genom en lag förra mandatperioden snedvridit marknaden och fått ett ensidigt gynnande av E85-pumpar. Människor vill vara miljövänliga men de vill inte åka hur långt som helst för att kunna tanka bilen. Eftersom biogas kan produceras lokalt i hela landet så är det självklart möjligt att få tankställen i hela Sverige inom en överskådlig framtid. Det handlar just nu mycket om vilja, och att politisk vilja lokalt och nationellt ska omsättas i praktisk handling, avslutar Anders Mathiasson, vd Svenska Gasföreningen.

----------------
Jo. Det är många faktorer som gjort att E85 blivit 'huvudspåret' i Sverige. Men nu börjar många dra öronen åt sig när det visar sig att etanolframställning driver upp matpriserna på många håll och att etanolen i Brasilien delvis framställs på bekostnad av regnskogen som är vår i särklass största koldioxidsänka.

/track_snake
Sven

Re: Ökning av biogasförsäljningen 2007 med 18%

Post by Sven »

track_snake wrote: Men nu börjar många dra öronen åt sig när det visar sig att etanolframställning driver upp matpriserna på många håll och att etanolen i Brasilien delvis framställs på bekostnad av regnskogen som är vår i särklass största koldioxidsänka.

/track_snake
Du har helt rätt i detta, track-snake. Folkpartiets artikel på DN Debatt idag vittnar om detta. Partiföreträdarna skriver att de vill satsa stenhårt på utveckling av elbilar och elhybrider och de är mycket tveksamma till framställning av biobränslen ur grödor. De erkänner att de här har omvärderat tidigare ståndpunkter.
Opel Zafira CNG -08
Gaston

Före detta tjänstebilar står för ökningen?

Post by Gaston »

Om man går till tex Bytbil.com och söker på Volvo Bi-Fuel så ser man att det finns mängder av före detta tjänstebilar (syns på en asterisk bredvid priset som betyder "avdragbar moms"). Nästan varenda en verkar ha varit tjänstebil.

Jag tror att det här är en viktig anledningen till ökningen. Det här är bilar som köptes nya för två eller tre år sedan på grund av den förmånliga avdragsrätten. De som skulle köpa in tjänstebilar såg att om de köpte gasvolvobilar så fick de mer för pengarna. [ironi] Enda "nackdelen" från den anställdes perspektiv var väl att bensintanken var lite liten [/ironi]. För jag tror nämligen att väldigt få av dessa bilar tankades med gas!! Åtminstone inte i Stockholm. Kanske några gånger "på kul".

Nu däremot köps dessa gamla tjänstebilar upp av privatpersoner som faktiskt har för avsikt att tanka gas. Då går försäljningen av gas upp som en raket, trots att försäljningen av nya gasbilar stagnerar nu när Volvo slutat med sin tillverkning.
taz

Post by taz »

Här i göteborg så finns det väldigt många tjänstebilar som Bi-Fuel och dessa tankas regelbundet med gas då det enligt mig finns tillräckligt många gas tankställen i göteborg. Jag tror inte att en person som leasar en bi-fuel bil låter bli att tanka gas.. De tankar gas för att det är mycket billigare än bensin och många gör det nog för miljön också...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran

Post by Göran »

Gaston skrev
"För jag tror nämligen att väldigt få av dessa bilar tankades med gas!! Åtminstone inte i Stockholm. Kanske några gånger "på kul"."

Jag tror att de som kör med gasbilar tankar med gas där så är möjligt avser man att köra på bensin i sin miljöbil så väljer man troligen första hand etanol alternativet eftersom dessa bilar har en fullstor bensintank.

Anledningarna till ökningen av gas skulle jag tro är att det öppnats fler tankställen vilket gör att det går att tanka gas på ställen där det inte varit möjligt tidigare.
Detta gör att en del av de som äger gasbil kan öka sin gasanvändning eftersom de inte är tvungna att köra lika mycket på bensin som tidigare.

En annan anledning kan vara att andelen gasdrivna lätta lastbilar bussar och sopbilar som kör på gas ökar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
taz

Post by taz »

Göran wrote:Gaston skrev
"För jag tror nämligen att väldigt få av dessa bilar tankades med gas!! Åtminstone inte i Stockholm. Kanske några gånger "på kul"."

Jag tror att de som kör med gasbilar tankar med gas där så är möjligt avser man att köra på bensin i sin miljöbil så väljer man troligen första hand etanol alternativet eftersom dessa bilar har en fullstor bensintank.

Anledningarna till ökningen av gas skulle jag tro är att det öppnats fler tankställen vilket gör att det går att tanka gas på ställen där det inte varit möjligt tidigare.
Detta gör att en del av de som äger gasbil kan öka sin gasanvändning eftersom de inte är tvungna att köra lika mycket på bensin som tidigare.

En annan anledning kan vara att andelen gasdrivna lätta lastbilar bussar och sopbilar som kör på gas ökar.
ja.. sopbilar osv har ju ofta tankställen där man tankar biogas knutna till sig.. Sen tror jag även gasbilsförare har blivit mer miljömedvetna.. I alla fall så har jag blivit det.. Jag tankar biogas så ofta jag kan. Det vill säga när jag kör förbi ett tankställe som har det att erbjuda.. Jag bor i Göteborg och alltid när jag åker till malmö, danmark eller tyskland så stannar jag alltid på tankstället i helsingborg som har biogas... Sen börjar jag även jobba i trollhättan snart o då finns det ju biogas vid lilla edet och i trollhättan också! Perfekt!

30% av den gasen jag kört på sen jag började räkna på det är just Biogas :) Får hoppas den siffran ökar o de kommer den säkert göra :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel

Post by torkel »

Jag tror att det stämmer att gastankandet ökar när tjänstebilarna säljs vidare.

När Trafikkontoret i Göteborg härom året kontrollerade vad miljöbilsägarna tankat var det en relativt stor andel som fick sitt tillstånd indraget för att de tankat för stor andel bensin. Jag tycker också det känns som det är alldeles för lite folk som tankar vid gaspumparna i stan jämfört med hur många BiFuel-bilar det finns.

Pratade också med en kvinna på min förra avdelning som hade tjänstebil med BiFuel. Hon hade inte tankat gas många gånger och jag tror hon är ganska representativ för hur många tänker.
taz

Post by taz »

torkel wrote:Jag tror att det stämmer att gastankandet ökar när tjänstebilarna säljs vidare.

När Trafikkontoret i Göteborg härom året kontrollerade vad miljöbilsägarna tankat var det en relativt stor andel som fick sitt tillstånd indraget för att de tankat för stor andel bensin. Jag tycker också det känns som det är alldeles för lite folk som tankar vid gaspumparna i stan jämfört med hur många BiFuel-bilar det finns.

Pratade också med en kvinna på min förra avdelning som hade tjänstebil med BiFuel. Hon hade inte tankat gas många gånger och jag tror hon är ganska representativ för hur många tänker.
Hmm där ser man.. Men det du skriver att de kontrollerade miljöbilsägarna.. Det var för etanol väl? Vad jag har hört så har de bara kontrollerat etanolbilarna hittils. Konstigt att du säger att de fick sitt tillstånd indraget. Min kompis fick en kontroll men han kunde inte bevisa att han kört på etanol. Så han fick ha kvar sitt tillstånd med anmärkningen att han skall kunna bevisa det nästa gång det blir kontroll.

Lite korkat att ha en Bi-Fuel och inte tanka gas om man nu befinner det sig där det finns gas. Jag känner ingen som gör så i alla fall :) Däremot har jag en kompis som tankat bensin istället för etanol ett tag pga att etanolen var dyrare än bensinen tyckte han. Nu tankar han dock etanol igen :)
torkel

Post by torkel »

Det är ju bara gissningar från min sida. Men jag tror att det finns en allmän fördom att gas är krångligt och lite suspekt.
Post Reply