Digital Tryckmätare till Volvo S60?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
taz

Digital Tryckmätare till Volvo S60?

Post by taz »

Tjo! Suttit o funderat lite..

Det skulle vara kul med en digital tryckmätare för gas tankarna.. Är det nån som vet om värdet man får ut från trycksensorn i tankarna eller rörsystemet (var den nu sitter) går att använda eller plocka ut nånstans till en digital mätare?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
batti

Post by batti »

Du är inte ensam! jag ringde runt till några som genomfört mätningar av gasfordon tidigare (bussar) och de företag som gjort/kan göra installationen av gasmätarna. Tyvärr var svaren inte så enade, bl.a var de oeniga kring VAR man skulle göra mätningen:
1. Med det höga trycket på tanken och gasledningen därifrån. (enklare?)
2. Med det lägre trycket från gasregulator till förbränning (exaktare?)

Ingen tyckte att det skulle vara omöjligt att bygga och jag försökte få ett pris på det också - men... max 10000 sek...ca...typ... Själva gasmassamätaren (digital) kostar runt 2500:- senast jag tittade, och givetvis får man lite felmarginal på mätningen på köpet, 1-2% (?)
Mätare som sitter efter regulatorn är billigare pga. det mindre trycket.

(Frågade också om det kan bli problem med bilprovningen, men det skulle det inte vara)

En person menade att vissa bilmärken har gasmätare som standard - men jag vet inget sådant märke. BUSSAR har det däremot!

Jag vill också veta mer om mätare!
HRJ

Post by HRJ »

Med det lägre trycket från gasregulator till förbränning (exaktare?)????? :shock:

Det förstår jag inte,då får man bara reda på trycket som bilen använder som matningstryck till förbränningen
Det intressanta är vad man har innan regulator div i tanken
batti

Post by batti »

Mmm, men bilen vet vilken sträcka den färdas, så man plockar den informationen från CAN-bussen, (en vanlig bensin-Volvo-färddator mäter ju inte det som finns i tanken, utan hur mycket bränsle som förbränns momentant)

Men som sagt, i min lilla undersökning visade sig det inte så enkelt att besvara VILKET sätt som är att föredra. jag skall ringa och prata med en Volvo-konstruktör och fråga när jag börjar jobba igen.

(jag kan alldeles för lite om det här) :-)
S60: Image
Fiat Punto: Image
taz

Post by taz »

är inte säker på att du batti och jag är ute efter samma sak. Jag är ute efter en digital mätare som mäter trycket i tankarna och INTE förbrukningen. Utan jag vill kunna se när jag har tankat hur många BAR jag har i tankarna och om trycket sjunker t.ex efter man har tankat osv.. Med bränslemätaren i bilen så ser man bara att tanken är full men inte vilket tryck som finns i den... Det tycker jag hade varit intressant att se.. Jag skall se om jag kan ringa killen jag har pratat med på linköpingsverken eller vad stället heter som konverterar bilar till gasdrift. Han kanske har koll på det .. Eller så skall jag se om jag kan prata med någon på Volvo Cars, de borde veta om det kanske går att sätta en digital mätare på samma signal som den analoga redan sitter på så att man slipper sätta dit extra tryckmätare.. Skall luska lite på det :D
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
batti

Post by batti »

Helt rätt! Jag missförstod dina ambitioner, sorry!

Men då tror jag att det kan bli enklare (och billigare) Och rent tekniskt, så skulle jag bli nöjd med en sådan lösning också. Om man hade en exakt mätning av trycket så kan man åtminstone kalkylera förbrukningen efter tankning, som med en bensinbil som man fyller upp till bredden.

Man måste dock veta vilken gas man fyllt i tanken eftersom de har lite olika energinnehåll...

Skulle vara kul att höra vad de säger i Linköping!
Även extremt spännande att kolla vilken output man får på givaren som sitter där idag!?!?

Håll oss underrättade!
taz

Post by taz »

batti wrote:Helt rätt! Jag missförstod dina ambitioner, sorry!

Men då tror jag att det kan bli enklare (och billigare) Och rent tekniskt, så skulle jag bli nöjd med en sådan lösning också. Om man hade en exakt mätning av trycket så kan man åtminstone kalkylera förbrukningen efter tankning, som med en bensinbil som man fyller upp till bredden.

Man måste dock veta vilken gas man fyllt i tanken eftersom de har lite olika energinnehåll...

Skulle vara kul att höra vad de säger i Linköping!
Även extremt spännande att kolla vilken output man får på givaren som sitter där idag!?!?

Håll oss underrättade!
Jag skall hålla er underrättade :)

Bästa sättet att kolla förbrukningen är att mäta hur långt du kört efter en tankning och gärna tills tanken är helt tom för att få det exakta måttet. Eller tills du tankar igen. Du har ju siten i min signaturrad för bra mätningar ;)
taz

Post by taz »

Har kollat med tekniska verken i linköping.. Killen ja pratade med sa att det allra enklaste är att sätta en T-koppling på rören från tankarna innan gasregulatorn och koppla in en sensor där till en digital tryckmätare.. Han förstod dock inte varför jag skulle ha det i och med att alla pumparna visar trycket.. Jag förklarade att jag är teknikfreak ;)

Jag skall kolla med Volvo Cars.. Fick en kontaktperson där och i och med att jag jobbar där så är det nog lättare för mig att få tag på honom :)

Jag tänkte att man kan plocka ut signalen från de redan existerande tryck sensorerna i tankarna... Får se vart jag hamnar där....

Sen sa personen på tekniska verken också att för att komma längre på en tank gas så skulle man programmera om ventilerna i tankarna som tydligen stänger vid ett tryck på 8-10 bar eller något och räknar då tankarna som tomma.. Så är det inte i andra bilar.. Men volvo har vägrat ändra på detta... Folk som har fått dessa "ventiler" bytta uppger att de kommer längre på en tank gas då de kan utnyttja 1-2nm3 mer... Men det är nog inget jag orkar bry mig om..
batti

Post by batti »

Hehehe, killen på tekniska verken verkar vara samma kille jag pratade med... Han sade: -"Det är ganska enkelt, men varför skulle du vilja göra det? Ingen tidigare har bett om det"

(men alla pumpar visar ju inte trycket, eller hur?)

Ang. ventiler som stänger av tankarna... Min Fiat tappar effekt när gasen börjar ta slut. Kan det vara en effekt av att trycket sjunker (för lågt) i tanken?
Plonte

Post by Plonte »

batti wrote: Ang. ventiler som stänger av tankarna... Min Fiat tappar effekt när gasen börjar ta slut. Kan det vara en effekt av att trycket sjunker (för lågt) i tanken?
Säkert, min astra beter sig likadant ffa den sista kilometern eller så... och gasar man då till lite hårdare så byter den till bensin.
taz

Post by taz »

batti wrote:Hehehe, killen på tekniska verken verkar vara samma kille jag pratade med... Han sade: -"Det är ganska enkelt, men varför skulle du vilja göra det? Ingen tidigare har bett om det"

(men alla pumpar visar ju inte trycket, eller hur?)

Ang. ventiler som stänger av tankarna... Min Fiat tappar effekt när gasen börjar ta slut. Kan det vara en effekt av att trycket sjunker (för lågt) i tanken?
Hehe ja.. exakt.. Tydligen skall man kunna kolla neråt i fönstret på dispensern och se nån digital tryckmätare där.. Skall kolla det nästa gång jag tankar... Typ imorgon..

Ja.. Förmodligen är det väl så att trycket blir för lågt så gasen inte hinner fram.. Så blir det ju aldrig på min Volvo o de har väl sina förklaringar då kan jag tänka mig..
Post Reply