Jag har inte sett det nämnas här förut så jag chansar och nämner det nu.
http://www.CNGChat.com är ett amerikanskt forum för främst CNG-fordon i olika former. Lite kul eftersom det bara finns en enda bilmodell för gasdrift som säljs i USA, alla andra fordon verkar vara efterkonverterade (mycket snack just om konverteringar i forumet).
Kan även passa på att tipsa om http://www.CNGPrices.com som gav mig en bättre bild av hur många publika tankställen för gas som faktiskt finns i USA. Zoomar man ut eller panorerar så kan man välja att kika på just den delstat eller stad man är intresserad av. Även priser anges men på som cent per gallon...
CNGChat - amerikanskt forum
CNGChat - amerikanskt forum
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jag ser att taz tagit steget över Atlanten till CNGChat.com.
Valutaomräkningen blev dock lite konstig i ett inlägg därborta, 1 SEK = 6.64$ ska nog vara $1.00 = 6.64 SEK 
På ett annat amerikanskt forum blev jag varse en viss begreppsförvirring då biogas innebar E85 (bensin = gasoline som kortas ner till gas!) varför biomethane förmodligen är en mer entydig benämning på det vi kallar biogas.

På ett annat amerikanskt forum blev jag varse en viss begreppsförvirring då biogas innebar E85 (bensin = gasoline som kortas ner till gas!) varför biomethane förmodligen är en mer entydig benämning på det vi kallar biogas.
Haha.. sant sant... Nu har jag hittat dit.. jag är intresserad av deras hemmatank stationer.. kul tycker jag! Får se om jag hittar inlägget med dollarkursen igen..AndersH wrote:Jag ser att taz tagit steget över Atlanten till CNGChat.com.Valutaomräkningen blev dock lite konstig i ett inlägg därborta, 1 SEK = 6.64$ ska nog vara $1.00 = 6.64 SEK
biogas ja.. blev förvånad att de använde de ordet o tänkte inte mer på det sen.. haha.. men såklart borde det vara E85 eller något liknande och inte CBG...
-
------------------AndersH wrote:Jag ser att taz tagit steget över Atlanten till CNGChat.com.Valutaomräkningen blev dock lite konstig i ett inlägg därborta, 1 SEK = 6.64$ ska nog vara $1.00 = 6.64 SEK
Det är helt rätt. Biomethane eller möjligtvis CBG (compressed bio gas) är rätt beteckning på biogas. CNG står som alla vet för compressed natural gas vilket väl närmast kan översättas med 'fordonsgas' eller möjligen 'fossil fordonsgas'.
/track_snake