Miljöbilspremie - Fulbilsskatt
Miljöbilspremie - Fulbilsskatt
Som ni alla vet, så får man en Miljöbilspremie på 10 000 kr för bilar med alternativa bränslen, alt. utsläpp < 120 CO2 g/km.
Hur vore det med en Fulbilsskatt på 10 000 kr, för bilar med utsläpp över en viss gräns? Låt säga >250 CO2 g/km.
Skatten skulle då finansiera premien och fler skulle kunna ta del av den.
Hur vore det med en Fulbilsskatt på 10 000 kr, för bilar med utsläpp över en viss gräns? Låt säga >250 CO2 g/km.
Skatten skulle då finansiera premien och fler skulle kunna ta del av den.
V70 Bi-fuel -07
I allmänhet tycker jag att alla fasta skatter är av ondo när det gäller bilar. CO2-utsläpp är direkt bränsleberoende, straffskatta bränslet istället och ta bort den årliga fasta skatten.
Det finns ingen anledning att straffa en ful-bil som körs få mil, och det finns heller ingen anledning att belöna en miljöbil som bara körs ett fåtal mil per år.
Ett problem vi har är att de fasta kostnaderna för bilen är höga jämfört med de rörliga. När man redan betalt inträdesbiljetten (årlig skatt, värdeminskning, försäkring) kan man lika gärna passa på att köra några extra mil för att få valuta för pengarna, även om bensinkostnaden vore mer än 20 kr/liter.
Jag skulle istället efterlysa billigare bilägande och dyrare bilkörande. Ta bort den årliga skatten och öka bränslekostnaden istället. Ersätt bilskatten med 2kr/liter högre bränslekostnad.
Den sjukligt höga svenska momsen straffskattar även investering i nya, miljövänligare och energisnålare bilar.
Ta bort momsen på nya bilar och höj istället bensinpriset med ytterligare 5-6 kr/liter!
Det finns ingen anledning att straffa en ful-bil som körs få mil, och det finns heller ingen anledning att belöna en miljöbil som bara körs ett fåtal mil per år.
Ett problem vi har är att de fasta kostnaderna för bilen är höga jämfört med de rörliga. När man redan betalt inträdesbiljetten (årlig skatt, värdeminskning, försäkring) kan man lika gärna passa på att köra några extra mil för att få valuta för pengarna, även om bensinkostnaden vore mer än 20 kr/liter.
Jag skulle istället efterlysa billigare bilägande och dyrare bilkörande. Ta bort den årliga skatten och öka bränslekostnaden istället. Ersätt bilskatten med 2kr/liter högre bränslekostnad.
Den sjukligt höga svenska momsen straffskattar även investering i nya, miljövänligare och energisnålare bilar.
Ta bort momsen på nya bilar och höj istället bensinpriset med ytterligare 5-6 kr/liter!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Nu kommer "fulbilsskatten" i Irland.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=67275
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=67275
V70 Bi-fuel -07
Håller också med DJ!
Det är ju totala mängden fossilt CO2 som man släpper ut som är intressant egentligen och då spelar det ju mindre roll vad angivet fossilt CO2/km är.
Att lägga över skattekostnaden på bränslet skulle dessutom göra det mer lönsamt att köra snålt samt att hålla motorn i bra skick vilket även gör underverk för att hålla de giftiga komponenterna i avgaserna på rätt nivå.
Har läst någonstans att Norge också skulle överväga någon liknande tok-skatt.
Det svåra med att lägga över skatterna på de rörliga kostnaderna i form av fossilt bränsle är dock att höjningar på dessa brukar smitta av sig på de icke-fossila alternativen. Här behöver man komma på en bra modell så att Biogas och E85 hela tiden är några kronor billigare än motsvarande mängd bensin.
Det är ju totala mängden fossilt CO2 som man släpper ut som är intressant egentligen och då spelar det ju mindre roll vad angivet fossilt CO2/km är.
Att lägga över skattekostnaden på bränslet skulle dessutom göra det mer lönsamt att köra snålt samt att hålla motorn i bra skick vilket även gör underverk för att hålla de giftiga komponenterna i avgaserna på rätt nivå.
Har läst någonstans att Norge också skulle överväga någon liknande tok-skatt.
Det svåra med att lägga över skatterna på de rörliga kostnaderna i form av fossilt bränsle är dock att höjningar på dessa brukar smitta av sig på de icke-fossila alternativen. Här behöver man komma på en bra modell så att Biogas och E85 hela tiden är några kronor billigare än motsvarande mängd bensin.
Kan man inte bara höja koldioxidskatten?S-klasse wrote: Det svåra med att lägga över skatterna på de rörliga kostnaderna i form av fossilt bränsle är dock att höjningar på dessa brukar smitta av sig på de icke-fossila alternativen. Här behöver man komma på en bra modell så att Biogas och E85 hela tiden är några kronor billigare än motsvarande mängd bensin.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Jo, det skulle vara den skatt jag skulle justera men man behöver nog någon form av "prispolis" eller så som kollar så att inte de som säljer icke-fossila bränslen smyghöjer när koldioxidskatten och därmed priset på fossila bränslen ökar.
Fast i Tyskland har man ju lyckats. Naturgas är så mycket billigare än diesel att driftskostnaden blir lägre för CNG bilar än jämförbara dieselbilar. De har slopat alla skatter på gasen fram till 2018, men jag vet inte hur de gör för att bibehålla skillnaden i pris.
Strikt marknadsmässigt är det ju alternativkostnaden mackarna kollar på för sin prissättning.
Fast i Tyskland har man ju lyckats. Naturgas är så mycket billigare än diesel att driftskostnaden blir lägre för CNG bilar än jämförbara dieselbilar. De har slopat alla skatter på gasen fram till 2018, men jag vet inte hur de gör för att bibehålla skillnaden i pris.
Strikt marknadsmässigt är det ju alternativkostnaden mackarna kollar på för sin prissättning.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag skulle kunna tänka mig den Irlänska modellen + höjd CO2 skatt.
Anledningen är att påverka nybilsköpare till att välja mindre motoralternativ.
En stor el av Sveriges nybilsförsäljning är tjänstebilar. De flesta tjänstebilsförare har ett maxpris att hålla sig under, när han väljer bil. Bränslet betalas sedan vanligtvis av företaget och föraren skattar för bränsleförmånen.
Om vi nu antar att den Irlänska modellen gör en ökad skillnad mellan Saab 9-5 2,0 och 2,3, eller kanske Volvo V70 140hp och 170hp, på 8 000 kr. Då blir förmodligen valet en helt avklädd bil med det större motoralternativet eller det mindre motoralternativet och lite utrustning.
Skillnaden i bränsleförbrukning (även med höjt pris) blir bara småpengar för föraren. Det är inte ens säkert att det påverkas alls. Många företag räknar schablonmässigt 0,9 l/mil oavsett verklig förbrukning.
Nivån på fordonsskatten påverkar inte föraren alls.
Ett annat exempel är det äldre paret med utflugna barn och som gillar att hålla sig med ny bil. De kanske kör max 1000 mil/år
För dem har bränslekostnaden mindre betydelse, även med höjt pris. Det är i alla fall värdeminskningen som är den största kostnaden.
De kanske skulle välja en Volvo V50 med den Irlänska modellen istället för en XC90.
Anledningen är att påverka nybilsköpare till att välja mindre motoralternativ.
En stor el av Sveriges nybilsförsäljning är tjänstebilar. De flesta tjänstebilsförare har ett maxpris att hålla sig under, när han väljer bil. Bränslet betalas sedan vanligtvis av företaget och föraren skattar för bränsleförmånen.
Om vi nu antar att den Irlänska modellen gör en ökad skillnad mellan Saab 9-5 2,0 och 2,3, eller kanske Volvo V70 140hp och 170hp, på 8 000 kr. Då blir förmodligen valet en helt avklädd bil med det större motoralternativet eller det mindre motoralternativet och lite utrustning.
Skillnaden i bränsleförbrukning (även med höjt pris) blir bara småpengar för föraren. Det är inte ens säkert att det påverkas alls. Många företag räknar schablonmässigt 0,9 l/mil oavsett verklig förbrukning.
Nivån på fordonsskatten påverkar inte föraren alls.
Ett annat exempel är det äldre paret med utflugna barn och som gillar att hålla sig med ny bil. De kanske kör max 1000 mil/år
För dem har bränslekostnaden mindre betydelse, även med höjt pris. Det är i alla fall värdeminskningen som är den största kostnaden.
De kanske skulle välja en Volvo V50 med den Irlänska modellen istället för en XC90.
V70 Bi-fuel -07
Jag tycker att de Irländska/Norska modellerna är helknasiga och rent skadliga om man verkligen vill få ner användningen av fossila bränslen i realiteten. Påminner mer om någon tidigare form av klåfingring Öststatspolitik.
Det viktiga är att titta på den totala årsförbrukningen och uppmuntra de som kör mycket att minska den totala förbrukningen av fossila bränslen och därmed flytta över skattepålagan till den del av kostnaden som är proportionerlig mot konsumtionen av fossila bränslen.
Exempelvis om detta kan uppmuntra taxi företag att välja biogasbilar som körs 5-10 000 mil/år så gör det mycket mer klimatnytta än att göra det dyrare i själva inköpsledet för en XC90 som mest står i garaget.
I tidigare inlägg på detta forum har vi konstaterat att privatbilarna står för ca. 15% av den totala fossila bränslekonsumtioneen, bussar, lastbilar och liknande står för ytterligare 15%. Dels skulle en straffskatt i inköpsledet för privatbilar få så marginell miljömässig betydelse och dels skulle den inte påverka den del som bussar och lastbilar står för.
Desto viktigare att få även bussar och lastbilar att gå över till icke-fossila bränslen genom ökade skatter på bensin och diesel och på köpet få renare emissioner från dessa typer av fordon vilket inte är minst viktigt i tätorter där dessa ofta körs. Det är dessutom dessa fordon som stått för hela ökningen i konsumtionen av bensin och diesel sedan 1990.
Kan även jämföra detta med energiförbrukningen av hus. Där tillämpas ingen straffskatt eller skatterabatt för att få folk att välja mindre hus eller färre fönster, skillnaden i uppvärmningskostander mellan olja/direkt el jämfört med t.ex. bergvärme är tillräckligt stora för att få folk att byta uppvärmningssystem och täta sina fönster.
Det viktiga är att titta på den totala årsförbrukningen och uppmuntra de som kör mycket att minska den totala förbrukningen av fossila bränslen och därmed flytta över skattepålagan till den del av kostnaden som är proportionerlig mot konsumtionen av fossila bränslen.
Exempelvis om detta kan uppmuntra taxi företag att välja biogasbilar som körs 5-10 000 mil/år så gör det mycket mer klimatnytta än att göra det dyrare i själva inköpsledet för en XC90 som mest står i garaget.
I tidigare inlägg på detta forum har vi konstaterat att privatbilarna står för ca. 15% av den totala fossila bränslekonsumtioneen, bussar, lastbilar och liknande står för ytterligare 15%. Dels skulle en straffskatt i inköpsledet för privatbilar få så marginell miljömässig betydelse och dels skulle den inte påverka den del som bussar och lastbilar står för.
Desto viktigare att få även bussar och lastbilar att gå över till icke-fossila bränslen genom ökade skatter på bensin och diesel och på köpet få renare emissioner från dessa typer av fordon vilket inte är minst viktigt i tätorter där dessa ofta körs. Det är dessutom dessa fordon som stått för hela ökningen i konsumtionen av bensin och diesel sedan 1990.
Kan även jämföra detta med energiförbrukningen av hus. Där tillämpas ingen straffskatt eller skatterabatt för att få folk att välja mindre hus eller färre fönster, skillnaden i uppvärmningskostander mellan olja/direkt el jämfört med t.ex. bergvärme är tillräckligt stora för att få folk att byta uppvärmningssystem och täta sina fönster.
Hej på er
Roligt med ett åsiktutbyte.
Tror själv att det ger störst effekt att försöka få över storkonsumenter först. Eftersom det ger större effekt av att ersätta 10 st fordon som går 5000 mil/år än 10 st som går 1000 mil /år. Dessutom blir det mer intressant för mackägare att investera i dyra tankanläggningar.
Roligt med ett åsiktutbyte.
Tror själv att det ger störst effekt att försöka få över storkonsumenter först. Eftersom det ger större effekt av att ersätta 10 st fordon som går 5000 mil/år än 10 st som går 1000 mil /år. Dessutom blir det mer intressant för mackägare att investera i dyra tankanläggningar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Nja, kollade på det tidigare när vi bytte ut oljepannan mot bergvärme till huset. Pengarna avsatta till den typen av bidrag typ 10 000 kr eller så som skulle finnas tillgängliga några år framåt tog slut redan förra året!torkel wrote:S-Klasse: Jämförelsen med hus är inte helt korrekt. Byter man från fossil uppvärming eller direktverkande el i sin villa så får man ett hyggligt stadsbidrag.
Fanns i somras möjlighet till ett mindre bidrag/avdrag för fönster fast det var lite konstigt konstruerat, enligt energirådgivaren fick man maximalt avdrag om man köpte nya fönster för ca. 42 000.
När vi ändå är inne på utbytet av oljepannan... satt och räknade förut på mängden fossilt CO2 vår familj släpper ut per år. Då konstaterade jag att huset stod för 55% av våra totala utsläpp trots att vi totalt kör ca. 4000 mil/år. Den mest effektiva växthusåtgärden för pengarna var då att eliminera oljepannan.
Räknar man dessutom på skillnaden i driftskostnad mellan oljan och bergvärmen och hur snabbt man får igen pengarna så är ett bidrag/avdrag för själva investeringen/inköpet inte avgörande för beslutet utan enbart en trevlig bonus . Därav min jämförelse med huset och drivkraften till att byta energisystem.
Antar att citatet är ännu ett exempel på sakfel/medveten förenkling i den här typen av debatt!moraola wrote:I dagens DI finns att läsa om Frankrikes nya "Miljömoms".
"Den kostnadsneutrala miljömomsen bygger på att smutsigare bilar får betala för renare".
De giftiga komponenterna i emissionerna från bilar beror på hur effektiv avgasreningen är, och är inte en funktion av förbrukningen av fossilt bränsle. Vi på detta forum och alla andra producerar ju dygnet runt CO2 fast (förhoppningvis...) med icke-fossilt ursprung.
Frankrike var ju förövrigt tidigare inne på en kraftig expansion inom CNG-området, 500-1000 nya tankställen eller så kunde man läsa om. Efter det svängde de tydligen om till E85 istället...
Det finns trots allt några franska CNG bilar men de existerar nog enbart p.g.a. den tyska marknaden. Citroen C3, Renault Kangoo och tidigare Renault Clio.
Du har rätt. Vi har direktverkande el. Där finns fortfarande möjlighet att söka bidrag och i vårt fall handlar det om 30%, högst 30000 kr, vilket är ganska mycket pengar. Å andra sidan är det en investering på 150'-200'.S-klasse wrote:Nja, kollade på det tidigare när vi bytte ut oljepannan mot bergvärme till huset. Pengarna avsatta till den typen av bidrag typ 10 000 kr eller så som skulle finnas tillgängliga några år framåt tog slut redan förra året!
Eftersom S-klasse tvivlar på mina citat, och eftersom artikeln inte finns på DI: nät-utgåva, har jag skrivit av hela artikeln. Se nedan
Frankrike straffar utlänska bilar
Paris
Straffmoms på miljöfarligare stadsjeepar och familjebilar. Subventioner till mindre och renare personbilar vilket gynnar franska märken. Det systemet vill nu Frankrike exportera till resten av EU.
”Frankrike är det första landet i Europa som fattat ett sådant här beslut”, sa Frankrikes miljöminister Jean-Louis Borloo i förra veckan. Frankrikes nya miljömoms på personbilar inträder med omedelbar verkan.
Den kostnadsneutrala miljömomsen bygger på att smutsigare bilar får betala för renare.
En Volvo S60 2,4l beläggs med straffmoms på 1 600 euro, motsvarande 15 200 kronor. En Renault Clio 1,5 DCI får däremot en miljörabatt på 700 euro (6 600 kronor).
Som mest avser systemet miljöböter på motsvarande 25 000 kronor, för till exempel stadsjeepen BMW X5 4,4l SUV, eller en bonus på 48 000 kronor vid köp av en elbil.
Två Volvomodeller
Volvo C30 1,6D och S40 1,6D är de enda Volvomodellerna som på håret gynnas av en bonus på 200 euro, enligt Volvo PV. Utsläppen för dessa bilar ligger på 129 gram koldioxid. Nio Volvomodeller blir momsneutrala och 95 modeller beläggs med straffmoms.
Franska märken gynnas
Systemet beräknas öka försäljningen av nya bilar från väntade 3 procent till drygt 8 procent under 2008. Men det slår olika. Fiat, liksom franska märken som Renault och Peugeot, gynnas av systemet. Volvo, liksom tyska tillverkare som BMW och Mercedes, missgynnas i högre grad.
Frankrike håller i EU:s ordförandeklubba under det andra halvåret 2008. Då hoppas regeringen sprida systemet till övriga EU – liksom till andra typer av produkter. Byggbranschen kan stå näst på tur.
MAGNUS FALKEHED
+33142931731
magnus@falkehed.com
De franska reglerna
-Bilar med koldioxidutsläpp på mindre än 130 CO2g/km subventioneras med en bonus på mellan 200 euro och 5 000 euro.
-Med utsläpp mellan 130-160 CO2g/km (43% av försäljningen) får bilarna varken bonus eller straffmoms.
-Med utsläpp över 161 CO2g/km får bilarna straffmoms på 200 – 2 600 euro beroende på graden av utsläpp
Källa: Franska miljödepartementet.
Snart är du omgiven av "öststater" S-klasse.
Frankrike straffar utlänska bilar
Paris
Straffmoms på miljöfarligare stadsjeepar och familjebilar. Subventioner till mindre och renare personbilar vilket gynnar franska märken. Det systemet vill nu Frankrike exportera till resten av EU.
”Frankrike är det första landet i Europa som fattat ett sådant här beslut”, sa Frankrikes miljöminister Jean-Louis Borloo i förra veckan. Frankrikes nya miljömoms på personbilar inträder med omedelbar verkan.
Den kostnadsneutrala miljömomsen bygger på att smutsigare bilar får betala för renare.
En Volvo S60 2,4l beläggs med straffmoms på 1 600 euro, motsvarande 15 200 kronor. En Renault Clio 1,5 DCI får däremot en miljörabatt på 700 euro (6 600 kronor).
Som mest avser systemet miljöböter på motsvarande 25 000 kronor, för till exempel stadsjeepen BMW X5 4,4l SUV, eller en bonus på 48 000 kronor vid köp av en elbil.
Två Volvomodeller
Volvo C30 1,6D och S40 1,6D är de enda Volvomodellerna som på håret gynnas av en bonus på 200 euro, enligt Volvo PV. Utsläppen för dessa bilar ligger på 129 gram koldioxid. Nio Volvomodeller blir momsneutrala och 95 modeller beläggs med straffmoms.
Franska märken gynnas
Systemet beräknas öka försäljningen av nya bilar från väntade 3 procent till drygt 8 procent under 2008. Men det slår olika. Fiat, liksom franska märken som Renault och Peugeot, gynnas av systemet. Volvo, liksom tyska tillverkare som BMW och Mercedes, missgynnas i högre grad.
Frankrike håller i EU:s ordförandeklubba under det andra halvåret 2008. Då hoppas regeringen sprida systemet till övriga EU – liksom till andra typer av produkter. Byggbranschen kan stå näst på tur.
MAGNUS FALKEHED
+33142931731
magnus@falkehed.com
De franska reglerna
-Bilar med koldioxidutsläpp på mindre än 130 CO2g/km subventioneras med en bonus på mellan 200 euro och 5 000 euro.
-Med utsläpp mellan 130-160 CO2g/km (43% av försäljningen) får bilarna varken bonus eller straffmoms.
-Med utsläpp över 161 CO2g/km får bilarna straffmoms på 200 – 2 600 euro beroende på graden av utsläpp
Källa: Franska miljödepartementet.
Snart är du omgiven av "öststater" S-klasse.
V70 Bi-fuel -07
Jag har bara skummat igenom era inlägg men England införde detta för ca 10 år sedan. I alla fall på tjänstebilar.moraola wrote:Nu kommer "fulbilsskatten" i Irland.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=67275
Den som körde tjänstebilen beskattades efter hur mycket CO2 bilen släpper ut.
Vad jag förstod byttes många stora motorer till små.
Hur bra det blev vet jag inte ej heller om det finns kvar.
Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09