Det har inte skrivits mycket här om Göteborgs planerade biogassatsning (världens största biogasanläggning), så jag passar på att nämna det nu när NyTeknik tar upp ämnet:
http://www.nyteknik.se/art/50250
Biogas i Göteborg
Biogas i Göteborg
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Konkurrens
Det som kan bli riktigt spännande är om man väljer att sälja biogasen i konkurrens med naturgasen från Fordonsgas. Då kan Göteborg få en fungerande konkurrens på fordonsgasmarknaden vilket förmodligen skulle betyda mycket för gasens framtid. Som det är idag är vi gasbilsägare alldeles för beroende av en bränsleleverantör på respektive ort.
Re: Konkurrens
För att ta upp en gammal tråd, är det inte så att Göteborgs Energi äger fordonsgas, varför skulle dom vilja konkurrera med sig själva? Eller har jag fel?!torkel wrote:Det som kan bli riktigt spännande är om man väljer att sälja biogasen i konkurrens med naturgasen från Fordonsgas. Då kan Göteborg få en fungerande konkurrens på fordonsgasmarknaden vilket förmodligen skulle betyda mycket för gasens framtid. Som det är idag är vi gasbilsägare alldeles för beroende av en bränsleleverantör på respektive ort.
I artikeln står ju oxo om ett annat verk i GBG som skall ha tagits i bruk nu.. Ingen som hört nått om det?
-----------------
Om tre veckor, den 15 maj, invigs en annan biogasanläggning i Göteborg. Det är det regionala reningsverket Gryaab, som inviger en ny biogasanläggning som gör ras av rötslam från reningsverket.
-----------------
Om tre veckor, den 15 maj, invigs en annan biogasanläggning i Göteborg. Det är det regionala reningsverket Gryaab, som inviger en ny biogasanläggning som gör ras av rötslam från reningsverket.
Så här skriver de om Biogas anläggningen Gryaab:
Vi säljer större delen av gasen till Göteborg Energi som i en anläggning uppgraderar/renar den till 95-98 procent metan. Göteborg Energi komprimerar sedan biogasen och säljer den som fordonsbränsle. Gryaab har en egen uppgraderingsanläggning och en biogasmack för bolagets bilar.
Vi säljer större delen av gasen till Göteborg Energi som i en anläggning uppgraderar/renar den till 95-98 procent metan. Göteborg Energi komprimerar sedan biogasen och säljer den som fordonsbränsle. Gryaab har en egen uppgraderingsanläggning och en biogasmack för bolagets bilar.
Det är inte Gryyab anläggning det är Göteborg Energis och uppgraderar biogasen så att den håller samma värmevärde som Naturgasen och kör in den i nätet och säljer till Fordonsgas.taz wrote:Så här skriver de om Biogas anläggningen Gryaab:
Vi säljer större delen av gasen till Göteborg Energi som i en anläggning uppgraderar/renar den till 95-98 procent metan. Göteborg Energi komprimerar sedan biogasen och säljer den som fordonsbränsle. Gryaab har en egen uppgraderingsanläggning och en biogasmack för bolagets bilar.
Okis.. o nu får de tydligen skatta för den gasen de trycker in också... heh.. segt.. tycker att det är synd att man inte lättare kan välja vad man vill tanka hos fordonsgas.. att man måste skaffa sig ett av deras kort.. hade varit lättare att bara kunna välja vid pumpen juh... eller ?towi wrote:Det är inte Gryyab anläggning det är Göteborg Energis och uppgraderar biogasen så att den håller samma värmevärde som Naturgasen och kör in den i nätet och säljer till Fordonsgas.taz wrote:Så här skriver de om Biogas anläggningen Gryaab:
Vi säljer större delen av gasen till Göteborg Energi som i en anläggning uppgraderar/renar den till 95-98 procent metan. Göteborg Energi komprimerar sedan biogasen och säljer den som fordonsbränsle. Gryaab har en egen uppgraderingsanläggning och en biogasmack för bolagets bilar.
