Enligt en artikel I DN vill skatteverket beskatta biogas som pumpas in i ledningsnät ihop med naturgas. Vad säger man?
Konstigt att de ej tänkt på samdistributionen av Bensin och Etanol (E85). Kanske skulle tipsa dem
Man säger: skandalöst! Återigen, politikerna borde vakna upp snarast, rätta till detta vansinniga beslut och dessutom, som jag brukar tjata om, stötta och subventionera biogasen betydligt mer och samtidigt ta bort det vanvettiga stödet för etanol!
Göran wrote:Enligt en artikel I DN vill skatteverket beskatta biogas som pumpas in i ledningsnät ihop med naturgas. Vad säger man?
Konstigt att de ej tänkt på samdistributionen av Bensin och Etanol (E85). Kanske skulle tipsa dem
--------------------------------------------
Etanolens skattefrihet är ju tidsbegränsad till 2012 om jag inte minns fel. Därefter finns det väl ingen anledning att ha skattefrihet annat än för den etanol som verkligen ger lägre koldioxidutsläpp. Dvs. etanolleverantörer borde bli tvingade att visa hur mycket CO2 som uppstår i produktionsledet och i många fall lär det bli mer än för ren bensin och diesel.
Det jag främst reagerar mot är skatteverkets sätt att resonera.
Fall 1 samdistribution av biogas och naturgas i gasledning, i detta fall vill skattverket beskatta även biogas delen.
Fall 2 samdistribution av bensin och etanol även populärt kallat E85 till dispenser, i detta fall har skatteverket inte några synpunkter på nuvarande läge skattemässigt.
Värför gör man skillnad på bränslerna? i bägge fallen är det ju så kallade förnyelsebara bränslen som blandas med fossila bränslen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Nu ska det enligt den här ledarartikeln vara lösning på gång, Maud Olofsson ska gett gett i uppdrag att lösa problemet så att biogas inte skattebelägs bara för att den samdistribueras med fossilgas.
Det är obegripligt att inte Skatteverket inser det utan driver en annan linje till Skatterättsnämnden. Men det ska alltså rättas till, efter Maud Olofssons initiativ, oavsett vad Skatterättsnämnden kommer fram till.