Jag är nyregistrerad på forumet men har haft min S60 från 2004 sedan i påskas... och jag har lurkat här sedan dess och läst era inlägg med stort intresse.
Nu börjar det bli kyligt ute och rätt vad det är så är vintern här. Har funderat på att kanske installera en motorvärmare (som är ungefär det enda i utrustningsväg min bil saknar

Visst måste det ge något slags effekt; bilen startar ju på bensin, och ju kallare motorn är desto längre tid tar det ju innan den slår om till gas. Men hur lång tid brukar detta ta en svensk vinter i stockholmsområdet? Och hur lång tid har värmarna i bensinbilar sin positiva effekt på förbrukning och utsläpp?
Jag kör inte så mycket, kanske 3-4 starter per vecka, och under vintern kanske det till och med blir färre. Och en installation kostar visst runt 6000 kr, därför undrar jag. Men samtidigt är jag något av en miljöpurist och skulle inte lägga fingrarna emellan om motorvärmare har en verklig betydelse för miljön.
Jag har också tänkt att ha den här bilen länge, åtminstone tills Volvo börjar sälja sin eldrivna C30...