Eftersom jag inte pratar holländska så kan jag i princip bara titta på bilderna..
Men ingår verkligen gas-stationen i priset och montering samt inkoppling till bef. gasnät? Låter dyrt...
Jag har sett samma typ av hemmatank-stationer på nån amerikansk site, dock rörde det sig om naturgasdistribution, inte nödvändigtvis biogas.
(Inget säger iofs att man inte skulle kunna distribuera biogas på samma sätt).
Ok, jag uttryckte mig lite knasigt.. alltså det låter som att det kostar mycket pengar att installera en sån pump, hur kan man då som säljare motivera den kostnaden? Tjänar de verkligen in så mycket på gaskonsumtionen att de subventionerar pumpen?? (ung. som mobiltillverkare gör.. mobilen kostar 1 kr men man binder sig till abonnemanget...)
Ok, jag uttryckte mig lite knasigt.. alltså det låter som att det kostar mycket pengar att installera en sån pump, hur kan man då som säljare motivera den kostnaden? Tjänar de verkligen in så mycket på gaskonsumtionen att de subventionerar pumpen?? (ung. som mobiltillverkare gör.. mobilen kostar 1 kr men man binder sig till abonnemanget...)
Man ska nog se det som en PR-kampanj för att få snurr på gasbilsförsäljningen.
Jag tror att macken med installation kostar ungefär 3000 Euro, fast de skriver 5000 Euro.
3000 Euro är mindre än vinsten på varje såld bil, och de lovar bara ett begränsat antal gratismackar dessutom.
Enn annan jämförelse:
Varje mack de ger bort kostar nog mindre än en helsidesannons i en dagstidning, och gasmackarna ger god PR ända ut i villaområdena under en LÅNG tid.
Dessutom ryms PR-kampanjen inom vinstmarginalen på bilarna.