Hur sjutton lägger man in POI-listor i olika GPS:er?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
janwen

Hur sjutton lägger man in POI-listor i olika GPS:er?

Post by janwen »

När jag hittade GPS-filerna på Fordonsgas tänkte jag att det var dags att skaffa en GPS för att lättare hitta till mackarna.

Tyvärr verkar det inte vara så lätt att lägga in dessa filer i GPS:erna. Jag började med att köpa en Navigon 7000 (2900:-) som hade individuella ikoner (Navtec) för de olika mackarna men tyvärr ingen info om gasmackar. Jag trodde i min enfald att det skulle vara en lätt match att lägga in en .csv eller liknande men lyckades inte. För att överhuvud taget se innehållet i apparaten var jag tvungen att ladda ner Microsofts synkprogram. Det enda som verkade vara möjligt att lägga in var fartkamerafiler. GPS:en lämnades tillbaks på öppet köp.

Nästa apparat blev en MIO C520T (3700:-) som tyvärr inte hade individuella POI-ikoner men dock hade några gasmackar inkluderade i kartmaterialet (Teleatlas). Även här fick jag långnäsa när jag försökte lägga till en POI-fil.

Är det någon som kan något om ovanstående GPS-modeller? Respektive tillverkares hemsida ger inte mycket hjälp.

Känner någon till någon site som har informationen?

Det verkar som om det endast är Garmin som skickar med "POI-loader" med sin utrustning? Skall man vara tvungen att köpa en svindyr Garmin för att få en GPS med gasmackar och TMC?

Det handlar mycket om att köpa grisen i säcken när man köper GPS! Det är snudd på omöjligt att bilda sig en uppfattning om apparaterna innan man köpt och provat dem!

Janne
AndersH

Post by AndersH »

Jag har ingen aning om hur man meckar med en GPS så jag får väl nöja mig med att hälsa dig varmt välkommen till forumet. :)

Så småningom dyker det nog upp någon här som kan något om GPS-apparater.
DJ

Post by DJ »

På min TomTom är det skitenkelt, man kopierar helt enkelt in filerna i GPS:ens mapp med kartorna (och de andra POI-filerna). När GPS:en är ansluten till datorn syns den som en diskenhet á la USB-stick.

Det står inte i manualen, men det funkar så. Kanske värt att testa??
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
moraola

Post by moraola »

Jag letar också en GPS för att enkelt hitta tankställena.
janwen, hur har det gått för dig?
V70 Bi-fuel -07
DJ

Post by DJ »

moraola wrote:Jag letar också en GPS för att enkelt hitta tankställena.
janwen, hur har det gått för dig?
Köp TomTom, så går det enkelt!

Är helnöjd med min TomTom ONE, har haft den i snart ett år och så sent som för några veckor sedan kunde den fortfarande prestera att bli testvinnare i ett test jag läste.

Billig är den också, 279 Euro här på flygplatsen inkl. bag och strap. Det blir ju bara 2500 SEK, ungefär. (Jag gav 329 utan bag för ett år sedan)

Men det har gett mersmak, i ett svagt tillfälle på en flygplats slår jag säkert till på nya TomTom 720...

De är väldigt lätta att hantera, skapa POI-listor etc.
Daniel
moraola

Post by moraola »

DJ
Jag tog dig på orden och köpte en Tomtom One XL Europe.
Jag har kopierat in POI filen från Fordonsgas och det verkar fungera. :D
Däremot lyckas jag inte få fram ikonen? Har du några tips?
Skall den också ligga i kartmappen?
Fordonsgas POI fil täcker bara Sverige. Är det någon som vet var man hittar koordinater för resten av Europa?
V70 Bi-fuel -07
DJ

Post by DJ »

moraola wrote:DJ
Jag tog dig på orden och köpte en Tomtom One XL Europe.
Jag har kopierat in POI filen från Fordonsgas och det verkar fungera. :D
Däremot lyckas jag inte få fram ikonen? Har du några tips?
Skall den också ligga i kartmappen?
Fordonsgas POI fil täcker bara Sverige. Är det någon som vet var man hittar koordinater för resten av Europa?
Ja, den ska ligga i samma mapp och ha samma namn, fast .bmp på slutet
Daniel
Post Reply