Pluggad Bifuel, motorlampa tänd pga fel i passiv gaskomponent *löst*!

Post Reply
Fred

Pluggad Bifuel, motorlampa tänd pga fel i passiv gaskomponent *löst*!

Post by Fred »

Hej alla,

Några av er har kanske läst mina trådar gällande min V70 Bifuel -02 (kanske någon till och med läst artikeln i Teknikens Värld). Det har varit en otroligt lång och frustrerande process, men som nu äntligen verkar vara över.

Jag skriver den här tråden för att hjälpa andra som hamnar i min situation.

Här kommer "kortversionen" av vad som hänt:

2022 nådde bilens komposittank sitt sista brukardatum. Jag kontaktade dåvarande Upplands Motor i Akalla som pluggade gassystemet och gav mig ett intyg att visa för bilprovningen så de kunde registreringsbesiktiga om bilen till endast bensindrift. Totalkostnad för pluggning och registreringsbesiktning hamnade på runt 5000 kr.

Allt var frid och fröjd i ett år, sen tändes motorlampan i DIM. Det visade sig att det var stegmotorn i gassystemet som havererat. Varken Volvo Car eller Upplands Motor visade något intresse att försöka hjälpa mig. Det gjordes ett lamt försök att bygla kontakten till stegmotorn, men det hjälpte ju inte. Deras besked var att jag skulle byta ut stegmotorn, vilket jag vägrade. Varför ska jag betala X antal tusenlappar för en grej som bilen inte ens kan använda. Dessutom finns ju risken att nya stegmotorn, eller någon annan av de passiva gaskomponenterna, går sönder med ytterligare tusenlappar i kostnad. Alternativet var då att skrota bilen efter besiktningen i augusti i år. Såvida jag inte hittade någon som kunde "hacka" ECM.

Min tanke var att om det gick att hitta koderna i ECU som reglerade gaskomponenterna och radera dem så bilen "glömde bort" att den varit gasbil så skulle problemet vara löst. Först fick jag kontakt med en firma i Sundsvall (som läst artikeln i Teknikens Värld) som sa sig troligen kunna hjälpa. De slutade dock svara på mina kontaktförsök efter ett tag, så de verkade inte så seriösa. Jag letade då upp en firma lite närmare, Biltronix i Huddinge. Efter att jag beskrivit situationen fick jag beskedet att han trodde att han skulle kunna lösa problemet.

Jag åkte till firman och lämnade bilen. Killen trodde att det skulle ta ett par timmar, så jag tog en promenad till närliggande bibliotek och läste lite biltidningar. Efter drygt två timmar var jag tillbaka och killen höll fortfarande på. Han är inte typen som snackar i onödan, så jag hamnade lite i limbo där men satt i bilen och scrollade på telefonen. När jag varit där i sju (7!) timmar sa han att han trodde att han fixat det, så jag tog en sväng i industriområdet. Till en början verkade det fungera. Jag varvade upp motorn några gånger, stängde av och startade...ingen lampa, så jag körde tillbaka. På parkeringsplatsen utanför stängde jag av och startade igen...och lampan slocknade inte! :mad: Killen kom ut och jag förklarade hur jag kört. Då plockade han ut ECUn igen och sprang in till sin utrustning. Efter en kvart kom han ut igen och jag frågade om han hittat något, vilket han sa att han hade gjort. Ny testrunda och nu verkade det vara löst!

Killen sa att han inte kunde garantera att han hittat koden för alla gaskomponenter eftersom varken han eller jag vet hur många de är, men han hade hittat koden för stegmotorn och för ventilen bak vid tankarna. Han sa också att om lampan skulle tändas igen av någon annan gasrelaterad komponent skulle jag läsa ut den med VIDA och mejla honom. Då skulle han kunna förbereda allt i förväg så skulle det bara ta någon halvtimme om jag kom förbi med bilen igen.

Nu har jag kört bilen några dagar och lampan beter sig precis som den ska. Dagen efter att jag varit hos Biltronix klämde jag in den på en drop in-tid på besiktningen och den seglade igenom utan anmärkning!

Kostnaden för "hackningen" av ECUn blev 4500 kr. Mycket pengar kan tyckas, men det räddade min bil från skrotning i höst! Jag tror att vi kommer kunna ha kvar den här bilen i säkert tio år och då är ju 4500 kr inte mycket.

Så, om du hittat den här tråden för att du letar efter ett sätt att slippa köpa meningslösa gaskomponenter till din pluggade BiFuel för att de tänt motorlampan så finns det nu en kille som vet hur man eliminerar att dessa koder sätts av bilen. Googla på Biltronix Huddinge.

(Om det bryter mot forumets regler att tipsa om namngivet företag så får admin höra av sig så redigerar jag texten.)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Fred

Re: Pluggad Bifuel, motorlampa tänd pga fel i passiv gaskomponent *löst*!

Post by Fred »

Uppdaterar nu när det har gått ett tag sedan ECM omprogrammerades. Ingen motorlampa har tänts!

Igår hade jag hjälp av en polare att riva lite i bakvagnen (gummislangen mellan påfyllningsröret och bensintanken hade spruckit, så den behövde bytas. Vanligt fel tydligen) och då passade vi på att demontera den stora gastanken. Varför släpa omkring på ca 30 kg i ren dödvikt?

Jag var lite nojig att denna operation skulle tända motorlampan igen, eftersom avstängningsventilen på tanken är kopplad till ECM och kan sätta felkod. Motorlampan jag hade tidigare berodde ju på stegmotorn, så jag kände mig inte helt hundra på att killen på Biltronix hade eliminerat koden för även ventilen. I värsta fall tänkte jag att jag kunde skruva loss ventilen och låta den vara kvar, men det visade sig att ingen motorlampa tändes med ventilens kontakter hängandes i luften.

Nästa steg är att demontera även de två ståltankarna. Vad jag vet har de ingen koppling till ECM, och då finns ju ingen risk att ta bort även dem. Ytterligare några onödiga kilon som bantas bort med en liiiite piggare bil och liiiite lägre bensinförbrukning som följd. :D
Image
Admin
Site Admin

Post by Admin »

Tack för att du skriver om hur du håller liv i bilen Fred. Tips om företag som kan skruva med gasbilar passar utmärkt på forumet tycker jag. Vi håller gemensamt koll på var gränsen går mellan information och jobbig reklam.
Fred

Post by Fred »

Tack "admin". :)

Det känns lite fel att skiva om processen om att konvertera en bil från gas till endast bensin på ett forum för gasbilar. Det kan tyckas lite kontraproduktivt, men jag är av den starka övertygelsen att bästa miljögärningen jag kunde göra i mitt fall var att hålla liv i bilen så länge som möjligt. Att skrota en fullt fungerande bil i mycket fint skick vore katastrof i mina ögon.

Jag kan nu också rapportera att alla gastankar är demonterade ur bilen, vilket jag tycker känns när jag kör. Jag har ju bantat 65 kg från bakaxeln, vilket är som att jag kört omkring med en extra passagerare hela tiden! Än har jag inte lyckats få bekräftat om förbrukningen gått ned pga hur jag kört bilen, men jag tror nog att jag ligger under litern per mil nu...blandad körning. 😄 Till den som läser det här och funderar på att göra samma sak som jag kan jag tipsa om att alla auktoriserade Volvo-verkstäder är skyldiga att ta emot gastankarna. De ska göra det utan kostnad för bilägaren, och de ska göra det på ett sätt som är enkelt och smidigt. Detta står i lagen, så acceptera inget obstruerande från deras sida.

Med facit i hand är jag mycket nöjd med att jag gjort detta. Det var en flerårig kamp med mycket frustration och ångest, men till slut löste allt sig till det bästa. Volvo Cars har varit urdåliga och i många fall faktiskt rätt oförskämda, bortsett från en person på deras kundtjänst. Myndigheterna har varit totalt vilse och bara hänvisat till varandra eller Volvo Cars.

Tror jag skrivit detta i någon annan tråd, men om någon har några frågor gällande den här processen går det bra att skriva i någon av mina trådar där jag skriver om ämnet. Det är bättre att ta det i forumet istället för via PM, eftersom informationen då kan läsas av andra och ligger kvar öppet så länge forumet lever.
Image
nisse_swe

Post by nisse_swe »

Hur menar du med gastankarna? Ska de ta emot skrotet eller ska de ta bort dem?

Jag fick pris på bortkoppling på ca 3400kr men som jag förstår så kommer allt lämnas vind för våg och det kan komma framtida felkoder från saker som inte används längre och det är ju rätt tråkigt.
Volvo v70n BiFuel -06
Fred

Post by Fred »

nisse_swe wrote: 2024-11-17, 20:05 Hur menar du med gastankarna? Ska de ta emot skrotet eller ska de ta bort dem?
Bara ta hand om skrotet. Vill du att de tar bort dem lär det kosta många tusenlappar. Att ta bort dem själv är inte svårt, speciellt om man har en GDS-hall med lyft, det är bara rätt tungt.
nisse_swe wrote: 2024-11-17, 20:05Jag fick pris på bortkoppling på ca 3400kr men som jag förstår så kommer allt lämnas vind för våg och det kan komma framtida felkoder från saker som inte används längre och det är ju rätt tråkigt.
Precis så är det, det är det jag beskriver när jag berättar min historia och jag är väldigt kritisk till Volvo Cars för.

Bortkoppling är löjligt enkelt att göra själv, men jag tror att bilprovningen kräver intyg från auktoriserad verkstad för att genomföra registreringsbesiktningen.
Image
Post Reply