Några av er har kanske läst mina trådar gällande min V70 Bifuel -02 (kanske någon till och med läst artikeln i Teknikens Värld). Det har varit en otroligt lång och frustrerande process, men som nu äntligen verkar vara över.
Jag skriver den här tråden för att hjälpa andra som hamnar i min situation.
Här kommer "kortversionen" av vad som hänt:
2022 nådde bilens komposittank sitt sista brukardatum. Jag kontaktade dåvarande Upplands Motor i Akalla som pluggade gassystemet och gav mig ett intyg att visa för bilprovningen så de kunde registreringsbesiktiga om bilen till endast bensindrift. Totalkostnad för pluggning och registreringsbesiktning hamnade på runt 5000 kr.
Allt var frid och fröjd i ett år, sen tändes motorlampan i DIM. Det visade sig att det var stegmotorn i gassystemet som havererat. Varken Volvo Car eller Upplands Motor visade något intresse att försöka hjälpa mig. Det gjordes ett lamt försök att bygla kontakten till stegmotorn, men det hjälpte ju inte. Deras besked var att jag skulle byta ut stegmotorn, vilket jag vägrade. Varför ska jag betala X antal tusenlappar för en grej som bilen inte ens kan använda. Dessutom finns ju risken att nya stegmotorn, eller någon annan av de passiva gaskomponenterna, går sönder med ytterligare tusenlappar i kostnad. Alternativet var då att skrota bilen efter besiktningen i augusti i år. Såvida jag inte hittade någon som kunde "hacka" ECM.
Min tanke var att om det gick att hitta koderna i ECU som reglerade gaskomponenterna och radera dem så bilen "glömde bort" att den varit gasbil så skulle problemet vara löst. Först fick jag kontakt med en firma i Sundsvall (som läst artikeln i Teknikens Värld) som sa sig troligen kunna hjälpa. De slutade dock svara på mina kontaktförsök efter ett tag, så de verkade inte så seriösa. Jag letade då upp en firma lite närmare, Biltronix i Huddinge. Efter att jag beskrivit situationen fick jag beskedet att han trodde att han skulle kunna lösa problemet.
Jag åkte till firman och lämnade bilen. Killen trodde att det skulle ta ett par timmar, så jag tog en promenad till närliggande bibliotek och läste lite biltidningar. Efter drygt två timmar var jag tillbaka och killen höll fortfarande på. Han är inte typen som snackar i onödan, så jag hamnade lite i limbo där men satt i bilen och scrollade på telefonen. När jag varit där i sju (7!) timmar sa han att han trodde att han fixat det, så jag tog en sväng i industriområdet. Till en början verkade det fungera. Jag varvade upp motorn några gånger, stängde av och startade...ingen lampa, så jag körde tillbaka. På parkeringsplatsen utanför stängde jag av och startade igen...och lampan slocknade inte!

Killen sa att han inte kunde garantera att han hittat koden för alla gaskomponenter eftersom varken han eller jag vet hur många de är, men han hade hittat koden för stegmotorn och för ventilen bak vid tankarna. Han sa också att om lampan skulle tändas igen av någon annan gasrelaterad komponent skulle jag läsa ut den med VIDA och mejla honom. Då skulle han kunna förbereda allt i förväg så skulle det bara ta någon halvtimme om jag kom förbi med bilen igen.
Nu har jag kört bilen några dagar och lampan beter sig precis som den ska. Dagen efter att jag varit hos Biltronix klämde jag in den på en drop in-tid på besiktningen och den seglade igenom utan anmärkning!
Kostnaden för "hackningen" av ECUn blev 4500 kr. Mycket pengar kan tyckas, men det räddade min bil från skrotning i höst! Jag tror att vi kommer kunna ha kvar den här bilen i säkert tio år och då är ju 4500 kr inte mycket.
Så, om du hittat den här tråden för att du letar efter ett sätt att slippa köpa meningslösa gaskomponenter till din pluggade BiFuel för att de tänt motorlampan så finns det nu en kille som vet hur man eliminerar att dessa koder sätts av bilen. Googla på Biltronix Huddinge.
(Om det bryter mot forumets regler att tipsa om namngivet företag så får admin höra av sig så redigerar jag texten.)