V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post Reply
Tomeli
Posts: 2
Joined: 2013-10-06, 12:59

V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by Tomeli »

Hej! Har en V70 bifuel årsm 06 som när jag tankat den full med gas går ca 5-6 kbm sen dör den och slår om till bensindrift automatiskt, när jag sen tankar den full så går den 5-6 kbm igen. Har haft in den på volvoverkstad men de hittar inga felmeddelanden i datorn, däremot har de vissa teorier men dom verkar inte så bra på det här med gasbilar. Någon som har varit med om detta eller har någon idé om vad som är fel?
/Tomeli
Ralle
Posts: 5
Joined: 2013-06-07, 20:08

Re: V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by Ralle »

Hej

Jag antar att du menar normalkubikmeter (Nm3) när du skriver kbm. Har inte erfarenhet av ditt problem men har tidigare läst på ett annat forum om en som hade liknande problem som du. Se länken nedan. Där spekulerades det i att ventilerna på tankarna antigen var stängda vid en service manuellt och inte öppnats efter att servicen var klar alternativt att styrningen av ventilerna inte fungerade som det är tänkt.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=51064

Jag vet inte vad dom lilla tankarna har för kapacitet men det borde ligga runt 5-6 Nm3. Om nu dom tankarna har den kapaciteten så tyder det på att bara en tank och det en av dom lilla som har öppen ventil. Dom andra är stängda manuellt vid en service alternativt att den automatiska styrning av ventilerna inte fungerar. Detta är min amatörmässiga bedömning.
Tomeli
Posts: 2
Joined: 2013-10-06, 12:59

Re: V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by Tomeli »

Tack för tipset!
Har nu varit på kommunens verkstad som har stor erfarenhet av gasbilar och berättade om problemet och frågade vad de trodde om din "amatör mässiga" gissning,
De kollade ventilen på tanken (bara en stor tank) och konstaterade att den inte var ok. De kollade vad en ny ventil kostade och jag tror att han sa ca 12.000 kr och en begagnad kunde man få tag i för halva priset, verkstadschefen tyckte det var lite dyrt så han ville pröva att laga ventilen och plockade ner den bytte en o-ring och motionerade ventilen efter konstens alla regler, han kunde inte lämna någon garanti på hur länge det fungerar men det kan ju vara värt att pröva om priset på en ny ventil stämmer. Har nu kört 1 1/2 tank utan problem. Återkopplar om ett tag så får vi se hur det går.
Ralle
Posts: 5
Joined: 2013-06-07, 20:08

Re: V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by Ralle »

Är du säker på att det är bara en stor tank i din bil. Jag ska ha 3 tankar. Har också en V70 -06. En stor tank och 2 små. Den stora är under bagageutrymmet och dom små är ungefär placerade i mitten av bilen.

Letade lite på nätet och hittade en ritning över tankarnas placering. Hittade också en ritning av en annan Volvo V70 med bara en stor tank. Så det verkar som att det finns två varianter, så det kanske stämmer att du har "bara" en tank.

V70 3 tankar
V70 1 tank

Vi får hoppas att det nu har löst sig efter ditt besök på verkstaden.
Ola O
Posts: 16
Joined: 2013-11-07, 09:50

Re: V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by Ola O »

V70 med en tank är en LPG-bil, alltså avsedd för gasol.
Är din bil en CNG-bil har du tre tankar.
MickeJ
Posts: 4
Joined: 2011-03-18, 15:56
Location: Vendelsö, Haninge

Re: V-70 Bifuel -06 Dör på gas efter 5 kbm..

Post by MickeJ »

Jag har läst tråden och undrar hur det har gått efter reparationen? Anledningen är att jag i förra veckan fick motorstopp med bärgning till Bilia som följd. Där har de konstaterat att jag har en defekt ventil som kostar 12000 kr... Har också en -06:a V70.
Post Reply