Jag startar ett nytt inlägg efter dialog i denna tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=2587
Det gäller oss gasbilsägare med omärkta ståltankar, dvs. ståltankar tillverkade före 2002 som har stämpel för produktionsdatum men saknar stämpel med sista förbrukningsdatum.
De Bilar som berörs är Volvo 940 Bi-fuel, Volvo 850 Bi-fuel, BMW 518G, BMW 316G, (Samt ev någon VW och Opel Astra B).
Jag har som ni vet haft en lång och mycket konstruktiv med Transportstyrelsen för att påvisa att det finns fordon som saknar en sista förbrukningsdag på gastanken och därför inte ska behandlas lika som ett fordon som faktiskt har detta.
Fordonsägaren bör dock med tanke på säkerheten utföra en provtryckning av gastanken som kan visas upp vid ex. en Poliskontroll eller bilprovning.
Detta har nu givit resultat på så vis att jag tillsammans med Transportstyrelsen just nu utreder möjligheten att göra ännu ett tillägg jämte "T35C Fordonet är försett med en gastank med begränsad livslängd".
Det skulle vara ett ytterligare tillägg som lyder något i stil med: "TXXA: Fordonet är försett med ståltank som saknar datummärkning för sista förbrukningsdag" just för att skilja på de olika märkningssystemen. Ägare av fordon med ståltank få alltså själva rapportera in att de har en omärkt ståltank och kunna styrka detta med provtryckningsprotokoll och fotodokumentation för att kunna få tillägget.
DETTA ÄR ENDAST UNDER UTREDNING OCH INGA FAKTA ELLER LÖFTEN
Men det rör på sig åt rätt håll!