Jag ska börja veckopendla lite drygt 10 mil enkel resa och har kliat mig i huvudet rätt länge över vad man ska välja för bil. Så var det en i bekantskapskretsen som konstaterade att de funderade på att byta till en bensin/gas-bil eftersom man då får två bränslen att välja mellan + att gasen är märkbart billigare per mil (i alla fall än så länge...). Det har han ju förstås helt rätt i! Klok grabb. Så just nu funderar jag allvarligt på en bi-fuel av någon form. Men vilken? Jag är en automatälskare. Jag har åsikten att om nånting KAN automatiseras så SKA det automatiseras, ergo vill jag helst ha en automatlåda.

Om jag söker på vilka bilar med bi-fuel och automat som finns till salu för under 100 papp (har som riktmärke att hamna runt 50 papp, men "rätt" objekt kan få tänja på det) inom en 10-milsradie så är det främst tre bilmodeller som dyker upp:
- Volvo S60
- Volvo V70
- VW Passat
Det jag ska köra är:
- ca 1 mil kurvig landsväg
- ca 10 mil motorväg (120 km/h mesta sträckan)
- några km stadstrafik på sluttampen
Om det är problem med att biogas går dåligt i landsvägs- eller stadstrafik (har läst lite om att en del har problem med ryckig gång etc) kan jag alltid köra på bensin just den sträckan och sen lunka på på gas på motorvägen.
Anyhow! Den volvoverkstad som är bäst i stan påstår att de haft mycket problem med Volvos biogasbilar (han rekommenderade diesel i stället) och det låter ju inte så förtroendeingivande men jag tänkte att det ändå kan vara värt att fråga här med. Jag vill inte ha en massa strul eller bli tvungen att tricksa med trilskande givare eller spjäll utan bilen ska liksom bara funka. Törs man lita på att en biogasbil gör det, eller kommer det ändå sluta med att jag blir tvungen att köra på bensin mest hela tiden för att det alltid är nåt som strular på en äldre gasbil?
En ren bensinare kostar förvisso mindre med, så man kan säkert köra rätt många mil på prisskillnaden...
Åsikter? Tips? Råd?