Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post Reply
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by pkrau »

Hej!

Nu har jag ställt till det ordentligt...

Bakgrund: Bilen är svårstardtad trots nya o-ringar i gasregulatorn, bilen stannar ibland på gasdrift, bilen smårycker i lägre hastigheter.

I lördags tog jag mod till mig och rev loss stegmotorn till gasfördelaren. Den satt ju inte direkt lättåtkomligt till, bakre insexskruven var ju överjävlig. När det väl släppte så ploppade det ut en fjäder (älskar när det händer) och en vågig fjäderbricka. Inte mer med det, jag öppnade locket, tog bort kleten, förbättrade lödningarna, la på ny klet och stängde locket och tätade med vulktape.

Medan kletet torkade så fick jag för mig att det var en bra idé att renovera regulatorn mha Iroc's tips med tätningsmassa. Och ja, jag vet att man inte ska utföra två ingrepp samtidigt, men jag råkade ha tid över så varför inte.
Samtidigt noterade jag att den lite större o-ringen som jag monterade förra gången (1.78 x xxx) var sopslut (antingen skavd eller uppfrätt, ska låta Momentum ge en bedöming). Så jag fick återmotera originalringen som i jämförelse såg helt ok ut.

Sagt och gjort, allting monterades ihop och jag lät bilen stå och härda 24h.


Så när jag provstartade igår så dog den direkt. Så brukar det vara efter att man gjort systemet trycklöst, men efter 5ggr insåg jag att något var fel. Startade på bensin, växlade till gas väl uppe i fart och konstaterade att bilen rycker hiskeligt, hoppar fram. Men om man i ögonblicket den växlar till gas ger lite mer gas åp pedalen för att sedan möta accelerationen långsamt med mer gas så accelererar den kanonfint. Men att hålla jämn fart går alltså inte. Heller inte att hålla fullgas när man växlar till gas, då börjar den rycka.

Så vad har jag ställt till med? Är det regulatorn eller fördelaren? Kan man få i stegmotorn på fel sätt, dvs om fjädern inte glider in i hylsan ordentligt? Hur beter sig bilen om stegmotorn är helt död?

Nu är jag riktigt less på den här bilen...

Tack på förhand!

Mvh Pontus
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by pkrau »

Hej igen!

Jag fattar ingenting, men glad är jag (kanske beror på just det)...

På vägen till jobbet imorse var läget oförändrat men nu plötsligt går bilen snällt på gas igen! Och detta utan att jag gjort annat än att hota den! Har kört ett par mil, och allt är precis som vanligt. Antingen jävlas bara bilen med mig så att jag ska kollapsa mentalt eller så...ja, jag vet inte vad jag ska tro, men jag tar inte ut nåt i förskott med detta fyrhjuliga vidunder. Återkommer om något nytt oväntat händer...

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by Iroc »

Hotar man en krånglande Volvo och säger att man kommer byta bort den mot en Saab, då brukar den skärpa till sig... smarta bilar detta :mrgreen:

Angående o ringar, så kör jag med 2 mm tjocklek istället för 1,78, tyckte det passade bättre till själva gas/vattentätningsdelen.. Alltså dom stora på 65 och 45 mm (ungefärliga mått, kommer ej ihåg exakta)
Klämde båda dessa O ringar sist vid ihopmonteringen, så det är lätt hänt att det kan bli skador om man är lite trött när man skruvar. Men då borde det läckt vatten från din..? annars hmm, jaaa snark nu är det läggdags zzzzzzzz zzz :P


Min bil var också skum förra året när den varit trycklös, det tog ett bra tag innan den kom igång och gick riktigt igen..
För några veckor då jag rev regulatorn igen gick bilen helt utan problem, fast den varit trycklös..
Vet inte riktigt, men stegmotorn har ju en Reset funktion via dice som ska användas när man haft loss den.. Kanske var nåt sånt som spökar ? Nåt annat än okalibrerad stegmotor är svårt att komma på... Motorn kan säkert hitta rätt position efter ett tag, men resten har gassystemet ju inga som helst möjligheter att justera sig själv..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by Fred »

pkrau wrote:Och detta utan att jag gjort annat än att hota den!
Hahahaha!!! Det gav mig sååååå festliga bilder i huvudet av dig ståendes höttande med näven över motorhuven!! :lol: Sorry, det tillförde inte tråden något...men jag var bara tvungen att skriva det...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
guaruska

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by guaruska »

Tja. I länder där man har mycket avocadoträd sägs att det att om trädet inte ger frukt en säsong så ska man hota det, med sparkar slag o motorsåg om man har, skrika o svära åt det...då får man frukt nästkommande säsong. Enligt de som provat så funkar det...så varför inte med en volvo v70. Jag menar...man tankar med bio-gas och ett avocadoträd är ju biologiskt...eller?
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by pkrau »

Hahaha,

Ja, Fred, jag skrattade faktiskt själv åt det när jag läste ditt inlägg. :D

Och det verkar som om hotet faktiskt fungerade, nu har jag kört utan minsta problem sedan 28:e november. Det Iroc nämner om mjukvaruåterställning av stegmotorn låter rimligt...

Men jag tar ännu inte ut något i förskott, vill vänta lite till innan jag ber bilen om ursäkt.

Nu startar den fint och stannar aldrig. Enda problemet nu är att den smårycker lite men det kan jag leva med om det inte bilr värre. Ska prova att köra ur några bensintankar för att se om det kan hjälpa. Stift kanske också blir bytta framöver.

Mvh Pontus
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Kris och panik, nu har jag ställt till det!

Post by pkrau »

Hej!

En liten uppdatering; bilen går fortfarande bra på gas. Så nu har jag bett den om ursäkt. Vi är nu sams igen :)

Mvh Pontus
Post Reply