Söker info om V70 Bifuel 97-00, första modellen
Söker info om V70 Bifuel 97-00, första modellen
Funderar på en V70 Bifuel av årsmodell 97-00, alltså den första modellen - hur är den? Driftsäkerhet, kända problem, driftkostnad osv!
Jag tror det bara är en annan person som registrerat sig och skrivit något som har en V70 av den äldre modellen, minnet sviker dock om vem det är.
Jag har inte hört några katastrofgejer om den gamla V70n, men några problem har väl omtalats, ni andra får hjälpa mig att fylla i.
Det jag har hört är att katalysatorn slits hårt på den gamla modellen samt att den kan gå ryckigt på vissa varvtal (kan även hända med en senare modell).
Jag har inte hört några katastrofgejer om den gamla V70n, men några problem har väl omtalats, ni andra får hjälpa mig att fylla i.
Det jag har hört är att katalysatorn slits hårt på den gamla modellen samt att den kan gå ryckigt på vissa varvtal (kan även hända med en senare modell).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Men Johan då... hur kunde du glömma vem det var??
Jag har bara haft min 99-a i ett par månader, den är f.n. på service..
Som V70 betraktat, dvs kvalitet, pris på reservdelar etc, är den som vilken V70G som helst. Beträffande gasdriften så är gas-systemet (i varje fall i min) Necam Mega (holländsk tillverkare). Skulle gissa på att det sitter Necam-grejer i de nyare v70/s60/s80 också.
Personligen gillar jag gamla modellen bättre, framförallt för att den är mindre och naturligtvis blir billigare i inköp som begbil betraktat.
Beträffande ryckigheten så ja, det är min bil som rycker..
Vet ej om det är ett vanligt problem, har inte utrönat vad det är än...får se om servicekillarna (ej märkesverkstad) har nån idé. Det händer bara i en viss hastighet på en viss växel...skumt..
Mitt råd är att du innan du köper bilen, vare sig det är en ny eller gammal volvo, kollar upp så att du har en meck som kan serva grejerna åt dig, kolla runt var de kan gasbilar, några av komponenterna är riktigt dyra i händelse av byte (gäller även de nya).
Fördelen med att köpa en nyare bil av sen årsmodell är ju garantier och sånt tjafs
som man får då...
Ett annat gott råd är naturligtvis att kolla bilen ordentligt.. är kamremmen bytt? (15000 mil), är den välservad..när gjordes senaste servicen osv osv...

Jag har bara haft min 99-a i ett par månader, den är f.n. på service..
Som V70 betraktat, dvs kvalitet, pris på reservdelar etc, är den som vilken V70G som helst. Beträffande gasdriften så är gas-systemet (i varje fall i min) Necam Mega (holländsk tillverkare). Skulle gissa på att det sitter Necam-grejer i de nyare v70/s60/s80 också.
Personligen gillar jag gamla modellen bättre, framförallt för att den är mindre och naturligtvis blir billigare i inköp som begbil betraktat.
Beträffande ryckigheten så ja, det är min bil som rycker..

Vet ej om det är ett vanligt problem, har inte utrönat vad det är än...får se om servicekillarna (ej märkesverkstad) har nån idé. Det händer bara i en viss hastighet på en viss växel...skumt..
Mitt råd är att du innan du köper bilen, vare sig det är en ny eller gammal volvo, kollar upp så att du har en meck som kan serva grejerna åt dig, kolla runt var de kan gasbilar, några av komponenterna är riktigt dyra i händelse av byte (gäller även de nya).
Fördelen med att köpa en nyare bil av sen årsmodell är ju garantier och sånt tjafs

Ett annat gott råd är naturligtvis att kolla bilen ordentligt.. är kamremmen bytt? (15000 mil), är den välservad..när gjordes senaste servicen osv osv...
Visserligen har jag en 04:a men det vete katten om jag skulle våga göra service på annat ställe än Volvoverkstad. Trots allt är BiFuel litet speciell, och den kunskap som finns på Volvoverkstaden är definitivt guld värd emellanåt. Inte minst viktigt är att mjukvaran blir uppgraderad, det kan göra enorm skillnad ibland. Dessutom; någon goodwill lär det ju inte bli tal om utanför Volvoverkstäderna.
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Jag är inte säker på att Volvo struntar helt i de äldre modellerna, det har kommit förbättringar och lösningar på problem som fanns på dem. Nu har jag ingen egen erfarenhet så alldeles säker är jag ju naturligtvis inte.
Har killarna på verkstaden erfarenhet så är det ju utmärkt, och numera kan även icke-Volvoverkstäder fixa mjukvara om jag fattat det rätt.
Men själv håller jag mig till Volvoverkstan ett tag till...
Har killarna på verkstaden erfarenhet så är det ju utmärkt, och numera kan även icke-Volvoverkstäder fixa mjukvara om jag fattat det rätt.
Men själv håller jag mig till Volvoverkstan ett tag till...

Har du lyckats hitta info? Om inte, skulle du kunna prova på Jag Rullar /Sveriges Volvo-forummarting wrote:Men NÅGON vet väl nåt om dem? Är det bara tankens placering som ändrats till den nya modellen? Tester? Tankar? Hjääääälp...
Har den gamla samma tankvolym som den nya? Alltså har den samma räckvidd som den nya, de kanske har samma bränsleförbrukning?BifuelManiac wrote:Men Johan då... hur kunde du glömma vem det var??![]()
Jag har bara haft min 99-a i ett par månader, den är f.n. på service..
Som V70 betraktat, dvs kvalitet, pris på reservdelar etc, är den som vilken V70G som helst. Beträffande gasdriften så är gas-systemet (i varje fall i min) Necam Mega (holländsk tillverkare). Skulle gissa på att det sitter Necam-grejer i de nyare v70/s60/s80 också.
Personligen gillar jag gamla modellen bättre, framförallt för att den är mindre och naturligtvis blir billigare i inköp som begbil betraktat.
Beträffande ryckigheten så ja, det är min bil som rycker..![]()
Vet ej om det är ett vanligt problem, har inte utrönat vad det är än...får se om servicekillarna (ej märkesverkstad) har nån idé. Det händer bara i en viss hastighet på en viss växel...skumt..
Mitt råd är att du innan du köper bilen, vare sig det är en ny eller gammal volvo, kollar upp så att du har en meck som kan serva grejerna åt dig, kolla runt var de kan gasbilar, några av komponenterna är riktigt dyra i händelse av byte (gäller även de nya).
Fördelen med att köpa en nyare bil av sen årsmodell är ju garantier och sånt tjafssom man får då...
Ett annat gott råd är naturligtvis att kolla bilen ordentligt.. är kamremmen bytt? (15000 mil), är den välservad..när gjordes senaste servicen osv osv...
Sen vad jag har förstått så har den ingen frändring på bensintanken jämfört med en standard V70 stämmer det?
Enligt ett Volvo-dokument så hade de allra första Bi-Fuel-modellerna en enda gastank med volymen 60 liter som borde rymma ca 14 Nm3 gas. Jämför med dagens modell som rymmer 21 Nm3.
Ni som har en äldre Volvo Bi-Fuel får smälla mig på fingrarna här om jag ljuger allt för mycket.
Bensintanken är inte modifierad i Volvos äldre Bi-Fuel-modeller, dvs samma storlek som i en vanlig bensinmodell.
Ni som har en äldre Volvo Bi-Fuel får smälla mig på fingrarna här om jag ljuger allt för mycket.

Bensintanken är inte modifierad i Volvos äldre Bi-Fuel-modeller, dvs samma storlek som i en vanlig bensinmodell.
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
*SMÄLL* *SMÄLL*!!!
Där fick du en fingersmäll som heter duga..
Du har blandat ihop begreppet lite... så här är det..
Gamla V70 Bi-fuel har:
bensintank på 60 liter
gastank på okänt antal kubikmeter.. Jag har ialla fall fått i 21Nm3 som rekord vid en tankning. Jag tror den volymmässigt är lika stor som nya V70s tre tankar sammantaget.
Det är m.a.o. rätt bekvämt att om man nu sin gasutrustning till trots vill fortsätta elda upp en av de viktigaste råvarorna vi har (=olja) så går det alldeles utmärkt jämfört med en likadan modell utan gasdrift, dvs bensintanken är lika stor.
Vill man som jag snuva oljebolagen på pengar
så trycker man in gasknappen och tuffar på med (förhoppningsvis) rötat slam och annan sk*t i gastanken. Man får förvisso tanka lite oftare men det är det värt.
Nackdelen som många framhäver med gamla modellen är att halva bagageutrymmet tas upp av gastanken men jag har aldrig upplevt det som ett problem, men så har jag ingen barnvagn och kylskåp och annat skrymmande får inte plats i en standard-V70 ändå så det spelar ingen roll för mig..
Där fick du en fingersmäll som heter duga..

Du har blandat ihop begreppet lite... så här är det..
Gamla V70 Bi-fuel har:
bensintank på 60 liter
gastank på okänt antal kubikmeter.. Jag har ialla fall fått i 21Nm3 som rekord vid en tankning. Jag tror den volymmässigt är lika stor som nya V70s tre tankar sammantaget.
Det är m.a.o. rätt bekvämt att om man nu sin gasutrustning till trots vill fortsätta elda upp en av de viktigaste råvarorna vi har (=olja) så går det alldeles utmärkt jämfört med en likadan modell utan gasdrift, dvs bensintanken är lika stor.
Vill man som jag snuva oljebolagen på pengar

Nackdelen som många framhäver med gamla modellen är att halva bagageutrymmet tas upp av gastanken men jag har aldrig upplevt det som ett problem, men så har jag ingen barnvagn och kylskåp och annat skrymmande får inte plats i en standard-V70 ändå så det spelar ingen roll för mig..
Den har bara gått 6500 mil och avgasvärdena för 1 år sedan var utan anmärkning hos bilprovningen. Nu har jag något litet problem med den, då motorn rycker på tomgång, så vet inte om det kan ställa till med något på bilprovningen om 1 vecka. Har bytt fördelarlock, rotor, tändstift, tomgångsstabilisator, rengjort spjällhus/givare... Den rycker mer på gas än bensin... om någon har tips, så vore det fint. Funderar på tändspole, map-sensor och lambda-sensor, men tänkte att kanske besiktningen säger något (i alla fall om det är lambda-sensorn) och så har jag beställt en felkodsutläsare...
Hej Ridaxridax wrote: Nu har jag något litet problem med den, då motorn rycker på tomgång...
Jag har en Opel Astra, 99:a. Har gått 10 000 mil. Har också problem med gasen på tomgång och låga varv efter lagning av sprucken topplockspackning. Bilen går över till bensindrift när man släpper upp gaspedalen vid körning. Ska lämna in den igen nästa vecka så de kan kolla om de gjort nåt fel vid topplocksrenoveringen. Meddela gärna om du löste problemet.
Varför säger du att den lär hålla bättre? Har de varit mer problem med de nya eller?ridax wrote:Jag har en S70-98 BiFuel (ganska ovanligt) och det är som BifuelManiac säger. Min har en 2.5l motor med 10V och finns dessutom bara med automatlåda i gasversion, så den drar lite mer bränsle än de modernare bilarna. Å andra sidan lär de ju hålla bättre.
Vad jag har hört så slits topplocken på de nya 2,4l motorerna snabbt ut vid gasdrift. Byte av topplock efter 20,000 mil eller så. De äldre 2,5l motorerna lär hålla bättre, så därför föredrar en del de äldre gas-modellerna.Valle wrote:Varför säger du att den lär hålla bättre? Har de varit mer problem med de nya eller?
Ingen aning om det är riktigt...
Har nu haft bilen på verkstad igen och nu fungerar gasdriften. Förra verkstaden hade tydligen gjort ett par fel, som man nu rättade till genom omkoppling av mapsensor och vacumslangar, samt grundjustering av högtrycks- och lågtryckssida.ridax wrote: Nu har jag något litet problem med den, då motorn rycker på tomgång, så vet inte om det kan ställa till med något på bilprovningen om 1 vecka. Har bytt fördelarlock, rotor, tändstift, tomgångsstabilisator, rengjort spjällhus/givare... Den rycker mer på gas än bensin... om någon har tips, så vore det fint. Funderar på tändspole, map-sensor och lambda-sensor, men tänkte att kanske besiktningen säger något (i alla fall om det är lambda-sensorn) och så har jag beställt en felkodsutläsare...
Har du fått ordning på din?
Njae, jag tror inte jag fått ordning på den... Jag var på bilprovningen för ett par dagar sedan och avgasvärdena var bra (Lambda 1.0, HC 16, CO 0.0 och CO2500 0.0).
Så det låter ju som om man kunde utesluta lambda-sonden i alla fall? Hur är det med mapp-sensorn? Kan man fortfarande på korrekta avgasvärden med dålig mappsensor?
Funderar på om bränslefiltret för gas behöver bytas, men då borde den väl gå sämre vid acc och sämre i högre hastigheter och inte just vid tomgång? Har sett på holländskt gasforum att de rengjort bränslefördelaren, men det verkar joxigt?
Så det låter ju som om man kunde utesluta lambda-sonden i alla fall? Hur är det med mapp-sensorn? Kan man fortfarande på korrekta avgasvärden med dålig mappsensor?
Funderar på om bränslefiltret för gas behöver bytas, men då borde den väl gå sämre vid acc och sämre i högre hastigheter och inte just vid tomgång? Har sett på holländskt gasforum att de rengjort bränslefördelaren, men det verkar joxigt?
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Ridax: Bilprovningen struntar i gasen, i varje fall fram tills nu. Det har varit snack om att testa läckage fr.o.m 2008.
Min gasdrift rycker också lite då och då men främst i ett speciellt hastighetsintervall. Den verkar inte gilla när bilen blir varmare (kökörning) för då kan det hända att den tjuvstoppar när man stannat och skall köra vidare.
Tänkte lämna in den på Volvo senare i vår, har man riktig otur är det gasregulatorn som behöver bytas...
Är för övrigt också intresserad av serviceschema för gasdriften. Har frågat Volvo men de har inget på papper, bara i sina databaser (som jag iofs vet finns på olagliga fildelningsnätverk
... om nu någon råkar sitta och hålla på med sånt..)
Min gasdrift rycker också lite då och då men främst i ett speciellt hastighetsintervall. Den verkar inte gilla när bilen blir varmare (kökörning) för då kan det hända att den tjuvstoppar när man stannat och skall köra vidare.
Tänkte lämna in den på Volvo senare i vår, har man riktig otur är det gasregulatorn som behöver bytas...
Är för övrigt också intresserad av serviceschema för gasdriften. Har frågat Volvo men de har inget på papper, bara i sina databaser (som jag iofs vet finns på olagliga fildelningsnätverk

Vad har de gamla för räckvidd egentligen, med automat repektive manuell?ridax wrote:Vad jag har hört så slits topplocken på de nya 2,4l motorerna snabbt ut vid gasdrift. Byte av topplock efter 20,000 mil eller så. De äldre 2,5l motorerna lär hålla bättre, så därför föredrar en del de äldre gas-modellerna.Valle wrote:Varför säger du att den lär hålla bättre? Har de varit mer problem med de nya eller?
Ingen aning om det är riktigt...