Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Johan wrote:Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
Det spelar säkert stor roll det också, men jag har både hört och läst folk som tror att bilen skall flyga i luften när som helst. På fora ser man inlägg om att det är naturligt med flytande bränsle och onaturligt med gas. Litet konstigt, det där flytande behöver ju i regel förgasas...
åsaboe wrote:En fråga; någon som tankat på många ställen och lagt märke till om det här med dåligt pumptryck är ett vinterfenomen? I somras fick jag alltid i mer i gastanken än nu i kylan.
Jag tankar huvudsakligen hos Svensk Biogas i Linköping, Katrineholm eller Örebro och där har jag alltid fått i mellan 18 och 19 Nm3 vid tom tank oberoende av årstid.
Johan wrote:Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
Sen påverkar ju det att det går att få typ miljöbilens fördelar (fri parkering, lägre förmånsvärde mm.) utan att anstränga sig (betala extra i inköp, vara beroende av ett relativt dåligt utbyggt tanknät och dessutom behöva tanka oftare.)
Tyvärr är det nog inte miljötanken som säljer etanolbilar (det faktum att det finns massor av folk som blandtankar etanol/bensin i helt okonverterade fordon är väl ett ganska tydligt tecken?).... :-/
Eller så har folk inte förstått vilken skillnad det verkligen är i miljöprestanda på gasbilar och etanolbilar. Mer info till folket hade varit bra!
AndersH wrote:
Jag tankar huvudsakligen hos Svensk Biogas i Linköping, Katrineholm eller Örebro och där har jag alltid fått i mellan 18 och 19 Nm3 vid tom tank oberoende av årstid.
Ska där inte gå i 21 m3 i V70'n? Eller är det bara nyare årsmodeller?
Gastankarna i en Volvo S60/V70N/S80 ska rymma 21 Nm3.
Att det inte går att få i mer än ca 19 Nm3 vid "tom" tank tror jag beror på att det inte går att klämma ur all gas ur tanken innan omkoppling till bensindrift sker. Enligt instruktionsboken sker detta vid ca 14 bars tryck. När jag tankade biogas i Örebro igår fick jag förresten i 19,62 Nm3 vilket är rekord för min del.
Om man studerar Volvos produktinformation för sina Bi-Fuel-modeller så ser det emellertid ut som om det skulle gå att använda alla 21 Nm3. Detta ser man om man kontrollräknar angiven räckvidd och bränsleförbrukning, t.ex. 223 km och 9,4 Nm3/100km vilket blir 2,23 * 9,4 = 21 Nm3. Skumt...
Tja, det stämmer ju... 14 bars tryck och 95 liters tankar (21000/220) blir att där kommer att vara 1,34 m3 kvar i tanken när den slår om till bensindrift.
Jag blir bara såfundersam, för att min bil verkar köra tankarna HELT tomma; har 80 liters tankar (borde alltså rymma 16m3) men får ofta i 16,05-16,10.....
Men nu är det ju inte en volvo, och det kan tveka lite precis innan den slår över till bensindrift. För och nackdelar!
Jag kör en efterkonverterad Opel Astra sedan ett år tillbaks. Det är en 99:a, konverterad 2000. Min erfarenhet är att mängden gas man får varierar en del vid olika stationer, vilket gör att det är svårt att se exakt förbrukning vid varje tankning. Men det brukar ligga lite under 0,7 m3/mil. Brukar oftast få i 14-15 m3 per tankning. Någon gång 16. Kommer oftast ca 22-23 mil per tankning. I förra veckan tankade jag i Katrineholm. Kör annars mest i Stockholm. Fick i lite drygt 17 m3, vilket jag tror är rekord. Kunde dessutom köra väldigt långt. Har fem lysdioder på min gasmätare. Efter tre förbrukade hade jag kört 20 mil. Om jag antar att jag skulle kunna köra lika långt som brukligt på de sista två, så skulle jag kommit ca 30 mil på 17 m3 = 0,57 m3/mil. Körde dock inte tanken tom utan tankade efter de 20 milen och fick i 11,4 m3, vilket = just 0,57 m3/mil. Enligt uppgift ska tanken rymma 80 liter och 18 m3.
AndersH wrote:
Ska där inte gå i 21 m3 i V70'n? Eller är det bara nyare årsmodeller?
Bra fråga.. Men i min S60 -05 så de senaste 4 gångerna jag tankade har jag fått i:
18.0, 20.3, 19.6, 19,6.. Det är inte ovanligt att jag får i 20 när tanken e helt tom.
Är det någon som kontrollerat om det är någon skillnad på bensin- respektive gasförbrukningen?
Jag kontrollerade bensinförbrukningen för första gången nu i påskhelgen. (Långkörning från Stockholm till Östersund). Jag fick då en förbrukning på 0,7 liter bensin resp 0,7 m3 biogas per mil. Enligt vad man hört så ska ju förbrukningen vara ca 10 % lägre vid gasdrift.
(PS tyvärr så hade man, pga förseningar från leverantör, ännu inte fått igång gasmacken i Östersund. Framskjutet från 2 april till slutet av april. Så det blir tyvärr bensinkörning här uppe och på vägen ner igen).
Min snittförbrukning av biogas utslaget på 1900 mil (95% landsväg, 5% stadstrafik) är 0,7 Nm3 per mil. Snålkör jag på biogas så kommer jag ner till ca 0,6 Nm3 per mil jämfört med ca 0,7 liter per mil vid bensindrift. Så jag tycker mig nog märka av att 1 Nm3 biogas motsvarar ungefär 1,1 liter bensin.
V70 -07 man, har nu kört 380 mil på 2 månader från det den var ny. Tankat 245 Nm3 fordonsgas och 31,4 liter bensin vilket ger kostnad 7,18 kr per mil, (mestadels landsväg/motorväg).
Har inte kört på tom gastank vid mer än ett tillfälle då jag var utom gasräckhåll och fick sträckköra 25 mil på bensin med förbrukning 20,4 l bensin De övriga 11 litrarna bensin har förbrukats vid kallstarter.
Normal förbrukning gas vid tanktillfällen har varit på 0,65-0,78Nm3/mil beroende på trycket
Ligger för det mesta på ca 0,6-0,65 m3 naturgas/mil. Kör ca 80% motorväg (110-140) och 20% stadskörning. Vid ren bensindrift ligger jag sällan under 0,9 l/mil