Gas förbrukning

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Dan i Eslöv wrote: Är det priset på pumpen som avgör? Miljövinsterna är väl inte större med etanol än biogas?
En Ford Focus Flexifuel släpper ut nära 4ggr så mycket koldioxid som en V70 Bi-Fuel körd på biogas enligt Gröna Bilisters lista, http://www.gronabilister.se/public/doku ... parent01=1

Så nog ligger biogasen bra till miljömässigt, antagligen är det fördomar mot gasdrift som spökar.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Johan wrote:Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
Det spelar säkert stor roll det också, men jag har både hört och läst folk som tror att bilen skall flyga i luften när som helst. På fora ser man inlägg om att det är naturligt med flytande bränsle och onaturligt med gas. Litet konstigt, det där flytande behöver ju i regel förgasas... :wink:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

åsaboe wrote:En fråga; någon som tankat på många ställen och lagt märke till om det här med dåligt pumptryck är ett vinterfenomen? I somras fick jag alltid i mer i gastanken än nu i kylan.
Jag tankar huvudsakligen hos Svensk Biogas i Linköping, Katrineholm eller Örebro och där har jag alltid fått i mellan 18 och 19 Nm3 vid tom tank oberoende av årstid.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Johan wrote:Biogas är ett helt klart ett bättre miljöalternativ än E85, hur man än vrider och vänder på det. Min teori är dock tyvärr att det inte är fördomar mot biogasen som sätter käppar i hjulen utan att många bilister inte är redo att leva med nackdelarna med gasdrift, dvs kort räckvidd och betydligt dyrare bilar (i inköp).
Sen påverkar ju det att det går att få typ miljöbilens fördelar (fri parkering, lägre förmånsvärde mm.) utan att anstränga sig (betala extra i inköp, vara beroende av ett relativt dåligt utbyggt tanknät och dessutom behöva tanka oftare.)
Tyvärr är det nog inte miljötanken som säljer etanolbilar (det faktum att det finns massor av folk som blandtankar etanol/bensin i helt okonverterade fordon är väl ett ganska tydligt tecken?).... :-/
Eller så har folk inte förstått vilken skillnad det verkligen är i miljöprestanda på gasbilar och etanolbilar. Mer info till folket hade varit bra!
Image
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

AndersH wrote: Jag tankar huvudsakligen hos Svensk Biogas i Linköping, Katrineholm eller Örebro och där har jag alltid fått i mellan 18 och 19 Nm3 vid tom tank oberoende av årstid.
Ska där inte gå i 21 m3 i V70'n? Eller är det bara nyare årsmodeller?
Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Gastankarna i en Volvo S60/V70N/S80 ska rymma 21 Nm3.

Att det inte går att få i mer än ca 19 Nm3 vid "tom" tank tror jag beror på att det inte går att klämma ur all gas ur tanken innan omkoppling till bensindrift sker. Enligt instruktionsboken sker detta vid ca 14 bars tryck. När jag tankade biogas i Örebro igår fick jag förresten i 19,62 Nm3 vilket är rekord för min del.

Om man studerar Volvos produktinformation för sina Bi-Fuel-modeller så ser det emellertid ut som om det skulle gå att använda alla 21 Nm3. Detta ser man om man kontrollräknar angiven räckvidd och bränsleförbrukning, t.ex. 223 km och 9,4 Nm3/100km vilket blir 2,23 * 9,4 = 21 Nm3. Skumt... :?
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Tja, det stämmer ju... 14 bars tryck och 95 liters tankar (21000/220) blir att där kommer att vara 1,34 m3 kvar i tanken när den slår om till bensindrift.

Jag blir bara såfundersam, för att min bil verkar köra tankarna HELT tomma; har 80 liters tankar (borde alltså rymma 16m3) men får ofta i 16,05-16,10.....
Men nu är det ju inte en volvo, och det kan tveka lite precis innan den slår över till bensindrift. För och nackdelar!
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag kör en efterkonverterad Opel Astra sedan ett år tillbaks. Det är en 99:a, konverterad 2000. Min erfarenhet är att mängden gas man får varierar en del vid olika stationer, vilket gör att det är svårt att se exakt förbrukning vid varje tankning. Men det brukar ligga lite under 0,7 m3/mil. Brukar oftast få i 14-15 m3 per tankning. Någon gång 16. Kommer oftast ca 22-23 mil per tankning. I förra veckan tankade jag i Katrineholm. Kör annars mest i Stockholm. Fick i lite drygt 17 m3, vilket jag tror är rekord. Kunde dessutom köra väldigt långt. Har fem lysdioder på min gasmätare. Efter tre förbrukade hade jag kört 20 mil. Om jag antar att jag skulle kunna köra lika långt som brukligt på de sista två, så skulle jag kommit ca 30 mil på 17 m3 = 0,57 m3/mil. Körde dock inte tanken tom utan tankade efter de 20 milen och fick i 11,4 m3, vilket = just 0,57 m3/mil. Enligt uppgift ska tanken rymma 80 liter och 18 m3.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Plonte wrote:
AndersH wrote: Jag tankar huvudsakligen hos Svensk Biogas i Linköping, Katrineholm eller Örebro och där har jag alltid fått i mellan 18 och 19 Nm3 vid tom tank oberoende av årstid.
Ska där inte gå i 21 m3 i V70'n? Eller är det bara nyare årsmodeller?
Bra fråga.. Men i min S60 -05 så de senaste 4 gångerna jag tankade har jag fått i:
18.0, 20.3, 19.6, 19,6.. Det är inte ovanligt att jag får i 20 när tanken e helt tom.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Är det någon som kontrollerat om det är någon skillnad på bensin- respektive gasförbrukningen?
Jag kontrollerade bensinförbrukningen för första gången nu i påskhelgen. (Långkörning från Stockholm till Östersund). Jag fick då en förbrukning på 0,7 liter bensin resp 0,7 m3 biogas per mil. Enligt vad man hört så ska ju förbrukningen vara ca 10 % lägre vid gasdrift.
(PS tyvärr så hade man, pga förseningar från leverantör, ännu inte fått igång gasmacken i Östersund. Framskjutet från 2 april till slutet av april. Så det blir tyvärr bensinkörning här uppe och på vägen ner igen).
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Min snittförbrukning av biogas utslaget på 1900 mil (95% landsväg, 5% stadstrafik) är 0,7 Nm3 per mil. Snålkör jag på biogas så kommer jag ner till ca 0,6 Nm3 per mil jämfört med ca 0,7 liter per mil vid bensindrift. Så jag tycker mig nog märka av att 1 Nm3 biogas motsvarar ungefär 1,1 liter bensin.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Oj, det var snålt!

Jag kommer sällan under 1 m3/mil. Även när jag tankar naturgas. Det händer bara vid ren landsvägskörning.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Min bränslelogg

Post by bi-fuel classic »

V70 -07 man, har nu kört 380 mil på 2 månader från det den var ny. Tankat 245 Nm3 fordonsgas och 31,4 liter bensin vilket ger kostnad 7,18 kr per mil, (mestadels landsväg/motorväg).
Har inte kört på tom gastank vid mer än ett tillfälle då jag var utom gasräckhåll och fick sträckköra 25 mil på bensin med förbrukning 20,4 l bensin De övriga 11 litrarna bensin har förbrukats vid kallstarter.
Normal förbrukning gas vid tanktillfällen har varit på 0,65-0,78Nm3/mil beroende på trycket
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Ligger för det mesta på ca 0,6-0,65 m3 naturgas/mil. Kör ca 80% motorväg (110-140) och 20% stadskörning. Vid ren bensindrift ligger jag sällan under 0,9 l/mil
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hittade nedanstående sida :

http://www.spritmonitor.de/

Man kan tydligen logga in och bokföra sin förbrukning på detta ställe samt att vem som helst kan söka på olika fordonstyper och bränsletyper.

Exempelvis, välj PKW, Mercedes-Benz, och Erdgas (CNG) så får man upp en lista i förbrukningsordning med både efterkonverterade och fabriks gasbilar.

OBS, de anger förbrukningen i kg/100 km, 0,8 kg gas motsvarar 1 NM3 gas.

Sedan har de även två typer av gas-kvaliteter, L-gas och H-gas om jag minns rätt. Någon av dem har högre energi innehåll än den andra.
Post Reply