AndersH wrote:Nyss hemkommen från en provkörning av Passat TSI EcoFuel DSG7 så är man bra sugen faktiskt.

Vilket fin motor och tänk vad skönt att slippa växla själv!
Enligt säljaren (som är mycket trevlig förresten!) kan man bara få sportstolarna genom att välja till sportpaketet och då "drabbas" man av 15 mm sänkt sportchassie och 235/45-däck vilket var lite i stötigaste laget enligt min smak efter en provkörning av en 170 hästars TDI med denna konfiguration. Enligt VW:s konfigurator på nätet så kan man inte få sportchassie till EcoFuel men säljarens konfigurator hade "tyvärr" inte den begränsningen...
Konfiguratorn på nätet tycker jag för övrigt är väldigt jobbig att ha att göra med. Det händer ideligen att jag måste välja bort något för att sedan tvingas välja till samma sak igen i all oändlighet tills man tröttnar och börjar om helt från början.
Jag börjar inse att jag förmodligen får offra lite Volvo-komfort för att få en bil med andra egenskaper som är bättre än vad min gamla Volvo kan erbjuda. Tänk om man kunde putta i en TSI EcoFuel-motor med DSG i min gamla Volvo V70!
Cashmere Brown med Desert Beige inredning tycker jag ser fint ut:
På önskelistan står premiumpaket, dragpaket, adaptiv farthållare, fjärrstyrd parkeringsvärmare, Dynaudio ljudsystem och lite annat smått och gott.
Jag hade med min Volvo V70 för värdering och de tyckte den var superfin (den ÄR pedantskött!) men tyvärr, Volvo Bi-Fuel som börjar närma sig 10000-15000 mil vill de inte befatta sig med.

Efter lite ringande till andra bilhandlare fick jag ett bud på min gamla V70 som inte var så himla kul. Få se om jag orkar sälja privat...
Och beträffande leveranstider så är just nu tidigaste byggstart vecka 35 om jag skulle beställa nu vilket betyder leverans bortåt oktober månad.
Jag bytte från en Volvo S60 (Haft Volvo S40 innan dess). Kollegan bytte från en Saab 9-5. Han var orolig för stolarna som han hört är kass i Volswagen bilar.. Han tycker att de är helt ok och jag har inget att klaga på när det gäller stolarna. De har bra sidostöd och fungerar utmärkt på långresor på 50-100 mil för mig. De är dock lite hårdare än Volvo stolar.. Jag tror du kommer bli nöjd med en passat..
Största fördelarna med passaten jämfört med Volvon tycker jag är räckvidden på gas. Jag kommer runt 55 mil på en tank (DSG låda) (rekordet är 63,x mil gbg-sandvik-gbg) jämfört med runt 25mil? med Volvon.. Bilen går minst 10 mil per dag så som du förstår så var det en hel del tankande med den gamla.. Speciellt när man åkte 50-100 mil på en dag!
Den andra fördelen är accelerationen med bilen.. MYCKET piggare än Volvon jag hade.. STOOOR skillnad trots att hk antalet inte skiljer så mycket.. Kompressorn och Turbon gör stor skillnad i körupplevelsen. Bilen funkar fint att dra släp med också.. Sista tiden har jag kört mycket ved, runt 1500kg i totalvikt på draget :-/ Det har funkat perfekt
Allt som allt är jag nöjd med passaten (kört ca 7000 mil nu).. Om jag måste nämna nackdelar så har det varit barnsjukdomar på den som jag hoppas de har åtgärdat...
1: Gasregulator problem
2: Defekta gastank ventiler som inte vill öppna
3: Kompression som försvinner på cylindrar (fel på insprutning?)
4: Fukt i insugsrör? Som gör att bilen går konstigt.. (Stort problem för VW tydligen, vet inte om de åtgärdat det än)
Som extrautrustning jag haft så har jag vissa som e bra andra inte så bra... Ex:
Nyckellöst system: Rekomenderas helt klart! Bästa jag haft! Skall jag ha på alla mina andra bilar!
Öppningsbar bagagelucka: Väldigt smidigt!! Helt klart skall jag ha det på nästkommande bil!
Adaptiv farthållare: Blir inget jag kommer ha på nästa bil. Den funkar bra om man kör på enfiliga vägar enligt mig.. Den håller avstånd bra och är smidig om man ställer om standardinställningen till mjuk körning istället för normal. När man använder den på motorväg och skall köra om en långtradare måste man byta fil väldigt tidigt för att den inte skall reagera och börja bromsa. Ställer man in minsta möjliga avstånd så är problemet fortfarande där.. Alltså inget jag rekomenderar..
Stereo med stor display och media in usb port: Rekomenderas! Smidigt att bara plugga in ett USB minne med musik på! Stor display väldigt smidigt, jämfört med kollegan som inte har det på sin bil..
DSG låda: Har jag inte pratat om? Jag älskar automat lådor! DSG lådan är helt ok.. dock ett problem som är lite irriterande. Från start så blir det antingen full fart eller fis igång körning om man inte hanterar lådan rätt.. Den hänger inte riktigt med i min trafiktakt ibland tycker jag.. Men köpet är dock inget jag ångrar. Det blir DSG låda i nästa bil också

Smart funktion om man bromsar i nedförsbacke så växlar den automatiskt ner och motorbromsar mycket mer än den hade gjort annars..