Hur mycket påverkar hastigheten förbrukningen?

Allt om som har med gas att göra.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

S-klasse, Inga idéer är för radikala. Vi välkomnar alla förslag. Aid Agents vision är att samla människor med idéer, kunskap och vilja för att tillsammans göra skilnad.

Vi är i uppstartsläget och vill skaffa en bil som ska representera föreningen. Det "enda" vi behöver för att göra Prius projektet är pengar. När vi kommit igång ordentligt vill vi jobba vidare med miljöbilar mm.

Jag tycker detta forum är mycket spännande. Kanske kan vi här hitta människor som vill vara med på olika sätt. Här finns mycket kunskap och idéeer men framför allt vilja och glöd.

Nu låter det som jag gör reklam, men eftersom det inte finns några ekonomiska intressen så hoppas jag det är ok.

Kanske kan vi starta en tråd där idéer bollas och fångas upp. Här inne blir det förstås idéer med gas som inslag.

Kul om alla ville släppa loss fantasin. Jag tror inte det finns dåliga förslag så länge man är seriös.

Vi jobbar på att få ett produktionsbolag intresserade att göra TV av Aid Agent. Samtal med nyckelpersoner pågår redan på den fronten.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

S-klasse wrote:Någon anledning måste det ju finnas till att Toyota skickar med termosen till US-modellen, kan ju inte bero på de extremt kalla vintrarna i Kalifornien...

Har svårt att tänka mig att de gör bilen dyrare att tillverka bara på skoj. Kan USA/Kalifornien kraven vara striktare än nuvarande europaregler, t.ex. att man börjar mäta från kallstart eller har mer inslag av stads/kö trafik i modellen?
Jag skulle gissa på att termosen finns där för att just få PZEV-status.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Aid Agent:
Kul att du verkar trivas.
Så länge diskussionerna berör bilar, trafik eller miljö så känn dig fri att utnyttja respektive avdelningar på forumet.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Aid Agent wrote:Kanske finns det stora miljövinster att nå genom att optimera motorn för att bli varm så fort som möjligt. Om det är så att det även sommartid tar lång tid för oljan att komma upp i arbetstemt så gäller ju inte det här problemet bara oss i norra delen av klotet.

Drömmen är att bygga en bil optimerad på alla plan för att nå en så låg förbrukning som möjligt där även kallstarterna tas med, vilka som jag förstår är en riktig bov både vad gäller miljö och slitage.
Ja, motorvärmare gör väldigt mycket för att minska alla utsläpp den första milen. Kall motor drar mer bränsle och ger sämre förbränning, dessutom funkar inte katalysatorn förrän den är varm. Tillråga på allt så är de flesta körningarna korta, så att en stor del av körsträckorna sker med dålig rening. Jag använder därför alltid motorvärmare från +5 och kallare. Man skall dock inte använda den längre än nödvändigt. En halvtimme räcker vid +5. Är det ner mot -20 krävs dock ett par timmar. Tycker det är konstigt att inte motorvärmare är standardutrustning egentligen, istället för annat lull lull som ibland förekommer. Hörde av en kompis att en bilförsäljare till och med hade sagt att bilarna inte behöver motorvärmare längre eftersom de har insprutningsmotorer. Synd att det finns bilförsäljare med så dålig miljökunskap.
User avatar
turbofolkan
Posts: 14
Joined: 2007-01-15, 18:34
Location: Kungälv

motorvärmare

Post by turbofolkan »

Frågan är vilken sorts värmare som är mest miljövänlig. En elmotorvärmare i ett par timmar vid riktigt låga temperaturer, eller en diesel/bensin värmare i 20 minuter.... :)

Vad det gäller bränsledeklaration, så tror jag att det som uppges vara blandad körning utgår ifrån en kall start.
Sverker

VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

larfor wrote:
Ja, motorvärmare gör väldigt mycket för att minska alla utsläpp den första milen. Kall motor drar mer bränsle och ger sämre förbränning, dessutom funkar inte katalysatorn förrän den är varm. Tillråga på allt så är de flesta körningarna korta, så att en stor del av körsträckorna sker med dålig rening. Jag använder därför alltid motorvärmare från +5 och kallare. Man skall dock inte använda den längre än nödvändigt. En halvtimme räcker vid +5. Är det ner mot -20 krävs dock ett par timmar. Tycker det är konstigt att inte motorvärmare är standardutrustning egentligen, istället för annat lull lull som ibland förekommer. Hörde av en kompis att en bilförsäljare till och med hade sagt att bilarna inte behöver motorvärmare längre eftersom de har insprutningsmotorer. Synd att det finns bilförsäljare med så dålig miljökunskap.
Det är just de problem som larfor beskriver ovan som gör att jag är skeptisk till dagens hybridlösningar där el och förbränningsmotor avlöser varandra hela tiden. Läste en begagnad test av Priusen där ägare noterat att förbrukningen ökat drastiskt när det blir riktigt kallt ute. Batterikapaciteten skulle behöva vara betydligt bättre än vad den är idag. Saab visade ett exempel på framtida hybridbil på Stockholms bilsalong förra året, ungefär samma drivkoncept som Lexus 400h fast med upp till 2 mils räckvidd på batterierna samt en E100 turbomotor - det enda den saknade var möjlighet till direktladdning från elnätet när bilen står parkerad.

Att man får konstiga och motstridiga svar från bilhandlare är tyvärr ingen ovanlighet. Ibland verkar de inte ens känna till det egna modellprogrammet...
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Termosen finns också tydligen i Sverige.
http://prius-se.blogspot.com/2006/03/rd ... s-bil.html


Jag tror inte thermostore finns kvar på marknaden längre men det finns kanske någon annan tillverkare.

http://www.tfe.umu.se/courses/energi/En ... Grupp5.pdf
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply