Jag såg idag att det inte bara är Stockholm som drabbas, trådens Stockholms-specifika elände verkar sprida sig, i Kalmar stryper man gastillgången för privatpersoner. Likaså Gotland men där är det väl mer acceptabelt eftersom dom befinner sig i en uppstarts-fas. Läste även att Rättvik ska börja producera gas av avfall, det beräknas ta 2.5 år att bygga anläggningen Ska det vara så att vi har återkommande problem som sprider sig som ringar på vatten ut från Stockholmsregionen till andra områden som saknar gasledningar, då lär det inte finnas mycket marknad kvar när produktionen väl finns på plats. Ganska riskfritt för producenterna eftersom gasen ändå hittar sina kunder på annat håll men hur ska jag som bilägare våga investera i en ny gasbil om jag inte kan tanka den? På sätt vis tycker jag, som i grunden är mot förbud och tvång och som föredrar en självreglerande marknad, att man sätter krav på mackägarna att faktiskt leverera. Det är i första hand konsumenter och småföretag (taxi, bud etc) som kommer kläm när det inte finns gas och förväntade miljövinster uteblir. Helt klart bör man som kund kunna förvänta sig att en fungerande pump också har något att pumpa, dvs att har man en station så ska man normalt kunna garantera att det finns gas, oavsett ursprung. Samma krav måste ju kunna ställas på leveranser av bensin- diesel, E85, el mm. Man kan ju tro att det snart är dags för ransoneringskort
Hoppas ni härdar ut ni drabbade så att ni förhoppningsvis får en drägligare situation när sopbilarna får egna pumpar och produktionen ökar.
Det funkar så att jag har ett script som en gång i timmen laddar gasinfo.se och kollar om det är rött eller grönt på respektive mack. Procentsatsen räknar jag sedan fram genom att ta totalt antal laddningar * 100 / antal gånger det var grönt. Det betyder alltså att om det står 40% så var 40% av månadens "mätvärden" gröna och 60% röda.
Som jag och många andra påpekat så får man dock ta informationen från gasinfo.se med en nypa salt, då det tyvärr uppenbarligen är så att det ofta inte stämmer med verkligheten. Hur stor avvikelsen mot verkligheten är går ju inte att kvantifiera, inte heller om avvikelsen påverkar åt ena eller andra hållet.
track_snake wrote:
Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.
Det finns ju andra förnyelsebara (eller mer eller mindre förnyelsebara) alternativ. Nämligen E85 och elbilar och i en framtid kanske även DME (som man f.ö. kan framställa av biogas).
mvh/track_snake
Inte helt oväntat att detta inlägg skulle komma från track_snake. Jag var helt medveten om det när jag skrev mitt inlägg men hoppades att track_snake inte skulle fylla även denna tråd med E85-propaganda...vi har många andra trådar där vi avhandlar naturgas v.s. biogas v.s. etanol så jag tänker inte gå i svaromål i denna.
I den här tråden försöker vi komma med idéer och tankar om hur GAS-situationen ska lösas i Stockholm så gasbilister slipper köra på bensin/vänta i timmar på att få tanka gas...inte vilket bränsle som eventuellt skulle vara bättre än gas. Forumet heter förövrigt "forumgas.se" inte "forumE85.se".
-----------------------------
'E85-propaganda'?
Jag tror att etanolens vänner i Sverige snarare ser mig som en av deras större fiender. Det var ju trots allt så att hela ifrågasättandet av etanolen som bränsle drevs på av debattartiklar som jag skrev för snart 10 år sedan....
Det funkar så att jag har ett script som en gång i timmen laddar gasinfo.se och kollar om det är rött eller grönt på respektive mack. Procentsatsen räknar jag sedan fram genom att ta totalt antal laddningar * 100 / antal gånger det var grönt. Det betyder alltså att om det står 40% så var 40% av månadens "mätvärden" gröna och 60% röda.
Som jag och många andra påpekat så får man dock ta informationen från gasinfo.se med en nypa salt, då det tyvärr uppenbarligen är så att det ofta inte stämmer med verkligheten. Hur stor avvikelsen mot verkligheten är går ju inte att kvantifiera, inte heller om avvikelsen påverkar åt ena eller andra hållet.
Klurigt!
Detta innebär tyvärr att siffrorna är ganska rejält åt glädjehållet. För det är ju precis som du skriver, att gasinfo.se väldigt ofta visar grönt när det i verkligheten inte finns någon gas (eller så lite gas att det varken gör till eller från att koppla på slangen). Sen speglas ju givetvis inte alla de gånger som gasbilsförare tvingas åka vidare på grund av de extrema köerna på tankställen som haft gas.
Dock vill jag säga att jag tycker att det är jättebra att du redovisar dina siffror cpalm! En sammanställning av dem kanske borde skickas till väl utvalda mediakanaler?
Jag förstår din frustration och dina känslor angående gasbilsköpet. Dock vill jag berätta att det inte har varit katastrof hela tiden. När jag kände att det var dags att göra mig av med min gamla SAAB 900 -86 för att jag ville köra mer miljövänligt så kollade jag noga upp situationen. Då, februari 2008, var det fortfarande lite efterdyningar efter den förra perioden av distributionsproblem. Av någon anledning kände jag dock att det blåste gasvindar då och att det nog skulle ordna sig. Nu med facit i hand kan man säga att det gjorde det! De första två åren tvingades jag köra på bensin endast ett fåtal gånger och det var ovanligt med köer med fler än två bilar vid pumparna.
Det senaste året har dock läget försämrats radikalt. Detta beror på dåliga politiska beslut att sätta storförbrukare i trafik utan att säkra tillgången, AGAs tafatta hantering av efterfrågan samt Luftfartsverkets krav på Taxi Stockholm.
Alla som köpt gasbil det senaste året här i Stockholm känner nog på samma sätt som du. Vi som varit med lite längre har kanske lite hopp kvar...men personligen börjar jag få lite svettpärlor i pannan. Jag kom på mig själv härom dagen att tänka på hur ska jag kunna få min bil såld om jag inte känner att jag kan ha kvar den på grund av gasbristen...ingen kommer vilja köpa den när det är så här. Kanske jag får köra ned den till Västkusten...
Jag var nästan säker på att jag skulle köpa en Passat EcoFuel. Men när jag sett hur det fungerar samt hörde hur mycket gasbilar som säljs i Stockholm just nu så känns det allt mer omöjligt att köpa en EcoFuel. Försäljningen har tydligen exploderat i år. Då hjälper det ju inte ens om de får ordning på mackar och distribution. Det kommer vara för många bilar för de mackar som finns. Hörde att VW:s försäljningschef sa att de inte rekommenderar en gasbil i områden med dålig tillgång till gas. Det var hederligt. Nu kommer både en etanol Passat på 160 hk och två dieslar som är miljöklassade. en på 105 hk och en på 140 hk. Så nu blir det troligen etanol eller diesel(140 hk).
Idag gjorde jag min tredje gastankning i Rinkeby och det var rejält tryck i pumpen för oss båda två som tankade och fort gick det också.
Men förutom att det varit gasbrist även där tidigare så har:
1) Någon kört iväg med den ena slangen (fixat nu).
2) Halva området är uppgrävt så det är lite trixit att komma åt båda munstyckerna samtidigt just nu, men det går.
Till er alla som tvekar inför att köpa en gasbil som skall gå i Stockholm, fundera över hur ofta du behöver tanka. Jag tankar ungefär en gång i veckan och upplever inte gasbristen som ett jättestort problem och skulle det vara slut så är det ju inte hela värden om man kör vidare på bensin en dag, det är ju fortfarande mycket bättre totalt sett än att alltid köra på diesel. Etanolen är lite svårare att väga mot miljömässigt men lokalt/regionalt producerad biogas måste ju slå importerad etanol i varje fall.
De som drabbas värst av gasbristen i Stockholm är yrkesförarna.
Jag håller med dig Anders. Vi verkar ha ganska lika körvanor du och jag, även om jag just nu kanske kör ännu lite mindre av olika anledningar, och jag kan inte säga att jag lider så jättemycket. Dock är det ju så att gasbristen gör att jag ibland inte kan få tag i gas på ett par veckor eftersom det kanske time:ar sig så att det är tomt överallt de få gånger jag är ute och kör...
Är det någon som kan tipsa mig när man kan tanka i Årsta eller Skärholmen
Har kört på bensin sen jag vet inte när. Fick en timme över i går kväll vid sju tiden och svängde förbi Årsat, och möttes av 8 taxi i kön till pumpen bara att vända... jag vet allvarligt talat inte om jag orkar mer... ska man behöva gå upp vid tretiden på morgonen för att tanka? eller finns det något hopp, jag ser inte ljuset i tunneln, tyvärr
nej, nu får jag muntra upp mig, det är fredag och solen skiner, ser fram mot cykelturen hem från jobbet i dag
Vet någon varför det under stockholmsfliken på Gasbilen.se inte gjorts någon uppdatering under inlägg sedan 16/9? Det kanske inte har hänt något att skriva om? Eller?
track_snake wrote:Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.
Äh. Det stämmer inte. I Göteborg satsar både politiker och privatpersoner stenhårt på gasbilar. Eftersom det funkar. Och biogasandelen ökar hela tiden. Eftersom det är det som gasbilsägarna efterfrågar. Du är motbevisad.
Precis min poäng Torkel! Det är mycket märkligt att skillnaden är så stor i inställningen hos beslutsfattarna. I väster går det åt helt rätt håll och i öster är det kaos!!
track_snake wrote:Ragnar säger ju att orsaken till att man inte byggde backupanläggningen med naturgas var att naturgas inte är något förnyelsebart bränsle och det var säkert ett strategiskt helt riktigt beslut eftersom politikernas intresse för gasbilar självklart minskar om gasbilarna går på fossil naturgas.
Äh. Det stämmer inte. I Göteborg satsar både politiker och privatpersoner stenhårt på gasbilar. Eftersom det funkar. Och biogasandelen ökar hela tiden. Eftersom det är det som gasbilsägarna efterfrågar. Du är motbevisad.
---------------------------------------
Jag tror det är ganska svårt att motivera att naturgas skall subventioneras som fordonsbränsle mer än diesel eller bensin. För att göra det acceptabelt för politikerna bör man naturligtvis bygga en backupanläggning med biogas, hur det nu skulle gå till.
Annars går det ju utmärkt att använda bensin som backup; dvs. tanka bensin när inte biogasen räcker till. Det är väl ungefär lika bra som att köra med naturgas som backup och det var väl det Ragnar insåg.
I Göteborg har man ett annat läge eftersom naturgas funnits länge på marknaden med en gasledning från Danmark längs Västkusten.
Hej!
Ni har väl noterat att gasinfo.se numera innehåller samtliga gasmackar i Stockholm inklusive nyöppnade Rinkeby och att det nu står ett klockslag på minuten när informationen senast uppdaterades. Jag gissar att man nu läser av tillgången mer automatiskt än vad man gjort tidigare. Förhoppningsvis leder detta till mer tillförlitliga rapporter. Kanske är det också därför som Stockholmssidan på gasbilen.se inte har uppdaterats på länge, fast det kunde man ju talat om då kanske
Annars går det ju utmärkt att använda bensin som backup; dvs. tanka bensin när inte biogasen räcker till. Det är väl ungefär lika bra som att köra med naturgas som backup och det var väl det Ragnar insåg.
Jag förstår inte hur du kan resonera på det sättet! Hur kan det vara bättre att köra på bensin som fraktats hundratals mil, ofta från mycket instabila regioner, än att köra på naturgas som kommit via pipeline från Danmark?! Dessutom är utsläppen mycket större från bensin än från naturgas. Till det kan man också tillägga att naturgasreserverna är enorma i världen medan oljan håller på att ta slut.
Bensin är ett riktigt dåligt reservbränsle som bör undvikas i det längsta! Naturgas är inte på något sätt optimalt men det är överlägset alla flytande bränslen som reserv för biogasen!
Visst. Men vill man inte ha in naturgas i systemet så funkar ju bensin utmärkt alldenstund att de flesta gasbilar är 'bi-fuel' med bensin och gas som möjliga bränslen.
Naturgas och bensin har båda låga utsläpp i kombination med katalytisk avgasrening. Diesel är sämre eftersom partikelfällorna inte förmår ta bort de minsta och farligaste partiklarna. Naturgas från ryska arktis har höga utsläpp av växthusgaser (metanläckage+CO2 från förbränning). Bensin är bättre ur den synpunkten.
Det finns f.ö. gott om naturgas men det avspeglar sig knappast i den internationella prissättningen på gas.
Här kommer oktoberstatistik från gasinfo.se! Med den vanliga uppmaningen att ta siffrorna med en nypa salt då vi vet att gasinfo inte alltid motsvarar verkligheten.
Intressant att konstatera är:
Siffrorna är tillbaka till normalläge efter katastrofsiffrorna i September. Jippii!! Bra jobbat!
Icke-AGA-mackarna med för första gången.
Hammarby sjöstad 100% - kan det verkligen stämma? Jag har faktiskt aldrig lyckats tanka gas där...
Ingen mack har riktiga katastrofsiffror denna månad. Men man känner ju igen bottenformationen...
cpalm wrote:Hammarby sjöstad 100% - kan det verkligen stämma? Jag har faktiskt aldrig lyckats tanka gas där...
Enligt en kille på macken jag talade med för något halvår sedan, har dom nästan alltid gas, men stora problem med trycket och munstycken som ofta är trasiga. Jag har faktiskt nästan alltid lyckats tanka där men bara fått i halv eller 3/4 tank p.g.a dåligt tryck.
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011