E.ONs biogasplaner
Re: E.ONs biogasplaner
Trevligt, Nacka och Rinkeby har vi redan koll på och att det fanns planer på en mack i Solna visste jag också men inte när och var. Hade lite teorier om att E.ON skulle ta över Haga Norra men det känns inte vettigt med uttrycket "Pumparna är på plats" som skrivs i inlägget ovan. Den OKQ8-mackar som finns i Solna är Vreten, Solnavägen och Bergshamra, troligtvis är det någon av dessa.
Jag drar i väg en fråga om detta om placering och även distributionsproblemet som du nämner Fred. En fråga man kan ställa är ju om det är E.ON själva som levererar gasen till dessa mackar. Om det är så borde det ju bli en kapacitetshöjning såvida inte E.ON har samma bekymmer med leveranserna som AGA.
Jag drar i väg en fråga om detta om placering och även distributionsproblemet som du nämner Fred. En fråga man kan ställa är ju om det är E.ON själva som levererar gasen till dessa mackar. Om det är så borde det ju bli en kapacitetshöjning såvida inte E.ON har samma bekymmer med leveranserna som AGA.
Re: E.ONs biogasplaner
Möjligen har E.on. större vilja att köra in naturgas och därigenom säkra distributionen...
Re: E.ONs biogasplaner
Jag ställde 3 frågor till E.On fick snabbt svar:
Fråga 1:
Har tidigare ställt en fråga om nya fordonsgasmackar i Stockholm och fått reda på att OKQ8 Rinkeby och Nacka/Skvaltran öppnar i September. Nu har en annan gasbilsägare fått reda på att ytterligare en mack blir klar då som skall placeras i Solna, var då?
Som ni säkert redan vet så är det stor brist på fordonsgas i Stockholm och fler mackar gör ju ingen nytta om det inte också sker en ökad distribution av fordonsgas. Är det ni själva som kommer att distribuera gasen till era stockholmsmackar så att det på så sätt blir en total kapacitetsökning på fordonsgas eller blir det ett samarbete med AGA?
Vem distribuerar fordonsgasen till OKQ8 i Årsta?
Svaret på fråga 3 gör mig lite orolig då jag upplever det som att det varit gasbrist även på den macken sedan E.ON tog över. Om de inte lyckas distribuera gas till en mack i tillräcklig mängd, hur skall det då gå med 4?
Fråga 1:
Har tidigare ställt en fråga om nya fordonsgasmackar i Stockholm och fått reda på att OKQ8 Rinkeby och Nacka/Skvaltran öppnar i September. Nu har en annan gasbilsägare fått reda på att ytterligare en mack blir klar då som skall placeras i Solna, var då?
Fråga 2:Solna blir också klar i september. Den kommer att ligga på OKQ8s station på Hemvärnsgatan.
Som ni säkert redan vet så är det stor brist på fordonsgas i Stockholm och fler mackar gör ju ingen nytta om det inte också sker en ökad distribution av fordonsgas. Är det ni själva som kommer att distribuera gasen till era stockholmsmackar så att det på så sätt blir en total kapacitetsökning på fordonsgas eller blir det ett samarbete med AGA?
Fråga 3:Ja, vi (E.ON) kommer själva att ansvara för och distribuera gasen till våra nya stationer. Ett samarbete med AGA är just nu inte aktuellt.
Vem distribuerar fordonsgasen till OKQ8 i Årsta?
E.ON distribuerar den gasen som går till OKQ8 i Årsta men det är OKQ8 som ansvarar för pumpen och tekniken.
Svaret på fråga 3 gör mig lite orolig då jag upplever det som att det varit gasbrist även på den macken sedan E.ON tog över. Om de inte lyckas distribuera gas till en mack i tillräcklig mängd, hur skall det då gå med 4?
Re: E.ONs biogasplaner
Enligt en mycket trevlig kille på AGA (som jag snackade med vid pumpen i Frihamnsporten) så kör E.ON. upp sin gas från Malmö. De tar tydligen bara ett flak åt gången dessutom så bilen vänder ned omgående för att hämta ett nytt flak...helt galet...
Re: E.ONs biogasplaner
Miljövänligt?Fred wrote:Enligt en mycket trevlig kille på AGA (som jag snackade med vid pumpen i Frihamnsporten) så kör E.ON. upp sin gas från Malmö. De tar tydligen bara ett flak åt gången dessutom så bilen vänder ned omgående för att hämta ett nytt flak...helt galet...

Re: E.ONs biogasplaner
Nåja, det kan ju bli ändring på det när de får fler stationer att försörja med gas. Hoppas att de har hört talas om tåg.kallabaz wrote:Miljövänligt?Fred wrote:Enligt en mycket trevlig kille på AGA (som jag snackade med vid pumpen i Frihamnsporten) så kör E.ON. upp sin gas från Malmö. De tar tydligen bara ett flak åt gången dessutom så bilen vänder ned omgående för att hämta ett nytt flak...helt galet...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: E.ONs biogasplaner
Jag frågade just det i tråden om stockholmseländet...får man köra gas på tåg eller finns det restriktioner om det?
Re: E.ONs biogasplaner
Ja det får man, men det finns förstås regler att följa. Dessutom krävs det betydligt fler gasflak i omlopp eftersom transport och omlastning tar längre tid.Fred wrote:Jag frågade just det i tråden om stockholmseländet...får man köra gas på tåg eller finns det restriktioner om det?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: E.ONs biogasplaner
Visst, mycket av gasen i Stockholm kommer på lastbil från andra orter men att E.ON kör enda från Malmö känns ju helt uppåt väggarna felFred wrote:Enligt en mycket trevlig kille på AGA (som jag snackade med vid pumpen i Frihamnsporten) så kör E.ON. upp sin gas från Malmö. De tar tydligen bara ett flak åt gången dessutom så bilen vänder ned omgående för att hämta ett nytt flak...helt galet...

Jag slänger iväg en fråga till E.ON igen om var gasen kommer ifrån och vilka planer de har att få till en produktionsanläggning närmre Stockholm.
Re: E.ONs biogasplaner
Här kommer lite mer fakta från E.ON:
Fråga 4:
Stämmer det att ni kör gasen till Stockholm enda från Malmö? Det låter ju vansinnigt, speciellt om den lastbilen går på ett fossilt bränsle dessutom. Det sägs också att det bara är ett flak per körning?
.
Fråga 5:
Har ni ingen produktionsanläggning närmre Stockholm?
.
Fråga 6:
Planerar ni för en produktionsanläggning närmre Stockholm? Det är väl nästan ett måste om ni skall kunna försörja fler gasmackar framöver i Stockholm/Mälardalen
Fråga 4:
Stämmer det att ni kör gasen till Stockholm enda från Malmö? Det låter ju vansinnigt, speciellt om den lastbilen går på ett fossilt bränsle dessutom. Det sägs också att det bara är ett flak per körning?
OK, lite närmre Stockholm men fortfarande toklångt bortE.ON kommer att köra flak från Gislaved för att se till att våra Stockholmsstationer får gas. Den nya fyllningsstationen i Gislaved, som vi håller på att bygga, kan användas för både bio- och naturgas. Vår ambition framöver är att hitta/utveckla produktionsanläggningar för biogas närmare Stockholm men i detta första skede kommer vi att köra flak. Bästa sättet att transportera gas är i rörledning, då slipper man både lastbilen på vägen och dess utsläpp men det är idag inte möjligt med transporten upp till Stockholm.

Fråga 5:
Har ni ingen produktionsanläggning närmre Stockholm?
Hmm ... det läste jag någon annanstans att det numera tillverkas fordonsgas även där, trevligtE.ON har tillgång till biogas från reningsverket, Himmerfjärden.

Fråga 6:
Planerar ni för en produktionsanläggning närmre Stockholm? Det är väl nästan ett måste om ni skall kunna försörja fler gasmackar framöver i Stockholm/Mälardalen
E.ON planerar absolut för fler produktionsanläggningar i Stockholmsområdet. Vi har kontinuerlig kontakt med potentiella samarbetspartners men vi har inget projekt som vi kan avslöja idag.
Re: E.ONs biogasplaner
Snacka om "goddag yxskaft"-svar! Som jag ser det innebär det ett förtäckt "ja" på frågan, alltså just att de kör ett flak i taget från Malmö till Stockholm i dagsläget!Fråga 4:
Stämmer det att ni kör gasen till Stockholm enda från Malmö? Det låter ju vansinnigt, speciellt om den lastbilen går på ett fossilt bränsle dessutom. Det sägs också att det bara är ett flak per körning?E.ON kommer att köra flak från Gislaved för att se till att våra Stockholmsstationer får gas. Den nya fyllningsstationen i Gislaved, som vi håller på att bygga, kan användas för både bio- och naturgas. Vår ambition framöver är att hitta/utveckla produktionsanläggningar för biogas närmare Stockholm men i detta första skede kommer vi att köra flak. Bästa sättet att transportera gas är i rörledning, då slipper man både lastbilen på vägen och dess utsläpp men det är idag inte möjligt med transporten upp till Stockholm.


Re: E.ONs biogasplaner
Fred:
Jag förstår din frustration över miljötänket angående flaken. Men var har du fått det ifrån att Eon skulle köra ett flak i taget? De flak jag har sett är av standardtyp med växlarram (ca 6m långa) där flaket lyfts upp med en krok. På ett ekipage med bil och släp kan man ta med sig 3st flak, 1st på bilen och 2st på släpet. En lastbil med släp drar inte fantasifullt mycket mer med släp än utan.
Personligen gillar jag inte heller flaken, försöker undvika dem om det är möjligt.
Jag förstår din frustration över miljötänket angående flaken. Men var har du fått det ifrån att Eon skulle köra ett flak i taget? De flak jag har sett är av standardtyp med växlarram (ca 6m långa) där flaket lyfts upp med en krok. På ett ekipage med bil och släp kan man ta med sig 3st flak, 1st på bilen och 2st på släpet. En lastbil med släp drar inte fantasifullt mycket mer med släp än utan.
Personligen gillar jag inte heller flaken, försöker undvika dem om det är möjligt.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Re: E.ONs biogasplaner
Ställde lite fler frågor till EON och fått svar även denna gång:
1) Som ni säkert känner till så är det mycket hög belastning på de gasmackar som finns i Stockholm idag och att det inte klarar av denna belastning, så även om tillgången på gas är god så sjunker trycket och det ta en evighet att tanka.
Kommer era nya pumpar att vara bättre dimensionerade för detta?
2) Sedan ni tog över gasdistributionen till macken i Årsta så verkar det inte ha blivit någon märkbar förbättring på tillgången på gas där.
Hur ska de då bli när ni ska ta hand om 3 mackar till?
1) Som ni säkert känner till så är det mycket hög belastning på de gasmackar som finns i Stockholm idag och att det inte klarar av denna belastning, så även om tillgången på gas är god så sjunker trycket och det ta en evighet att tanka.
Kommer era nya pumpar att vara bättre dimensionerade för detta?
2) Sedan ni tog över gasdistributionen till macken i Årsta så verkar det inte ha blivit någon märkbar förbättring på tillgången på gas där.
Hur ska de då bli när ni ska ta hand om 3 mackar till?
3) är det något datum satt för när de nya mackarna öppnar?1 & 2) Vår tanke med våra nya stationer är ju att vi givetvis är medvetna om att situationen i Sthlm är tight med hög belastning på de stationer som finns idag och därmed dessvärre ibland det lägre trycket och längre tanktider.
Vår ambition nu är att med flera mackar så sprider sig tankkunderna något och i och med det så blir det färre kunder på var mack och det genererar bättre tryck totalt sett för de olika mackarna. Sen kan vi ju inte i förväg förutspå precis HUR mycket kunder det kommer generera på var tankstation utan får ju senare i efterhand försöka justera trycket till bästa nivå.
Vad gäller våra nya mackar och Årstamacken så kommer vi nu hämta gas från Gislaved som vi tror kommer bli mkt bra.
Ja, hur tolkar ni svaret på fråga 1, någon bättre kapacitet verkar det ju inte bli? Lite luddigt svar tycker jag. Men visst, fler mackar sprider ju ut belastningen på de övriga.Vi kommer nu runt 15:e september att först öppna Rinkeby sen kommer de andra två i Nacka och Solna tätt därefter, men kan där inte ge exakt tidpunkt.
Re: E.ONs biogasplaner
Min inställning tror jag ni alla har klart för er när det gäller antalet tankställen så jag tror inte att Eons svar på fråga 1 kommer innebära några större förbättringar.
Re: E.ONs biogasplaner
avozetta wrote:...får ju senare i efterhand försöka justera trycket till bästa nivå

Re: E.ONs biogasplaner
Hej,avozetta wrote:Vi kommer nu runt 15:e september att först öppna Rinkeby sen kommer de andra två i Nacka och Solna tätt därefter, men kan där inte ge exakt tidpunkt.
Jag undrade om de skulle hålla tidtabellen för invigningen av den nya gaspumpen och hittade då detta på OKQ8s hemsida:
http://www.okq8.se/omokq8/omokq8/press/ ... 66=104050#
Nån som testat om det går att tanka där nu?
Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Re: E.ONs biogasplaner
Visst har Rinkeby öppnat, det såg man på långt håll för nu är det bilkö även på den macken
Jo, jag skrattade faktiskt när jag såg alla bilar.
Någon tankning blev det inte för min del denna gång.

Jo, jag skrattade faktiskt när jag såg alla bilar.
Någon tankning blev det inte för min del denna gång.
Last edited by avozetta on 2010-09-23, 18:52, edited 1 time in total.
Re: E.ONs biogasplaner
att det är sååå illa i stockholm fortfarande visste jag inte... shit.. i göteborg händer det kanske i en tankning av 30 att jag får stå i kö... kanske tankar jag på ställen som är mindre belastade... jag brukar tanka på 421 i högsbo eller i kungsbacka oftast.. kungsbacka har nu 3 slangar.. brukar ofta vara jag och en tankare till när jag är där.. 421 har 4 slangar som mest har 3 bilar tankat samtidigt där..
nån som har hört om hur det går för Eon i Göteborg? hade varit kul om det kommer lite konkurrens!!!
För övrigt är jag i tyskland nu.. mindre än HALVA priset jämfört med i Sverige på gasen kan jag rapportera om
.. Skönt när gasen inte kostar mer än ca 4kr/mil när man får 12,50kr/mil av företaget... HEHE.. 190 mil tur o retur blir det...
nån som har hört om hur det går för Eon i Göteborg? hade varit kul om det kommer lite konkurrens!!!
För övrigt är jag i tyskland nu.. mindre än HALVA priset jämfört med i Sverige på gasen kan jag rapportera om

Re: E.ONs biogasplaner
Jag tankade hos Eon i Göteborg idag faktiskt, dom har öppnat på Falutorget-gasklockan, 50 meter från Fordonsgas mest utnyttjade station. Eon har ställt en dispenser på OKQ8-stationen så nu kan man tanka bensin, diesel, E85, RME och Fordonsgas på en och samma automatstation. Stationen är än så länge bara i provdrift står det på en skylt och det funkar inte med Volvokort än. När dom löst Volvo-kortsproblemet så ska dom ha officiell invigning tillsammans med OKQ8 står det också. Priset är 12.60 vilket är 15 öre lägre än Fordonsgas närmaste station.
Intressant att Eon inte bara köpt en likadan färdigbyggd station som Fordonsgas köper från Processkontroll utan att man valt att fortsätta ned sina Bauer-kompressoranläggningar som man har på de flesta Eon-stationer jag besökt.
Nu kan vi konstatera att Göteborg utan tvekan har landets största utbud av gas-stationer
Alla med hög kapacitet utan köer och med kontinuitet på gas-tillförseln.
Intressant att Eon inte bara köpt en likadan färdigbyggd station som Fordonsgas köper från Processkontroll utan att man valt att fortsätta ned sina Bauer-kompressoranläggningar som man har på de flesta Eon-stationer jag besökt.
Nu kan vi konstatera att Göteborg utan tvekan har landets största utbud av gas-stationer

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Re: E.ONs biogasplaner
Det är ju helt otroligt att det ska funka så dåligt i Stockholm när det uppenbarligen funkar väldigt bra i Göteborg, man blir lite less varje gång man åker förbi ett tankställe här i Sthlm, ser 5-6 bilar i kö och tänker att det inte blev någon tankning idag heller.Jonas wrote:Nu kan vi konstatera att Göteborg utan tvekan har landets största utbud av gas-stationerAlla med hög kapacitet utan köer och med kontinuitet på gas-tillförseln.
Sedan någon gång i somras är det "standard" i Sthlm att vi bara kan tanka en bil i taget eftersom tankstationen inte hinner bygga upp trycket i kompressorn. Så trots att det finns två dispensers vid varje tankställe så kan man bara tanka en bil i taget. Jag blir helt chockad när jag läser i olika trådar att i Göteborg har ni tankställen med både 3,4 och 6(?) dispensers.
Vad är det för skillnad på kompressorer och annan utrustning i Sthlm jämfört med Göteborg? Är det nån som har funderat på det tidigare?
Vi borde kanske skicka AGA-gas på studiebesök till västkusten så att de får lära sig hur drift och underhåll av gastankstationer ska gå till?!
Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Re: E.ONs biogasplaner
Det är en gåta hur det kan skilja så mycket mellan landsändarna...
Är det någon som vet hur många gasbilar, bussar och sopbilar som rullar i göteborgsområdet?
Är det någon som vet hur många gasbilar, bussar och sopbilar som rullar i göteborgsområdet?
Re: E.ONs biogasplaner
Jag har väl inte sett så många dispensers, fyra slangar per station brukar vara praxis i tätort och två slangar annars. Sex slangar har jag bara sett på ett par ställen. Skillnaden mellan Stockholm och Göteborg är att vi har Fordonsgas (jag syftar på bolaget, inte bränslet även om vi till skillnad från Stockholm har även detJohanF wrote:Jag blir helt chockad när jag läser i olika trådar att i Göteborg har ni tankställen med både 3,4 och 6(?) dispensers.Jonas wrote:Nu kan vi konstatera att Göteborg utan tvekan har landets största utbud av gas-stationerAlla med hög kapacitet utan köer och med kontinuitet på gas-tillförseln.
Vad är det för skillnad på kompressorer och annan utrustning i Sthlm jämfört med Göteborg? Är det nån som har funderat på det tidigare?

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Re: E.ONs biogasplaner
Jag har ingen statistik men med tanke på hur många gasfordon man ser vid en normal resa till jobbet så är det ju knappast färre än i Stockholmsregionen. Naivt skrivet egentligen, naturligtvis kan man inte bedöma det utifrån antalet sedda bilar men ibland när jag åker och ser rader av Volvo S60/V70, enstaka S80, en del nya V70 AFV (som tyvärr bara har just AFV som enda indikation om gasdrift), Mercedes NGT, Opel Combo, VW Caddy och Passat osv - då funderar jag på om det verkligen bara är ca 20000 gasfordon totalt i landet och om de flesta i så fall rullar i Göteborgsregionen.Fred wrote:Det är en gåta hur det kan skilja så mycket mellan landsändarna...
Är det någon som vet hur många gasbilar, bussar och sopbilar som rullar i göteborgsområdet?

Sen har vi i perioder sedan 90-talet haft en buss-flotta som drivits på gas, sen har dom skrotats pga dålig funktion, nya bussar har köpts in osv. Nu har dom hittat ett par modeller som verkar fungera bra och det rullar många gasbussar i stan, alla dessa tankar dock på separata depåer eftersom det finns gas framdraget till ordinarie depåer, störst är förmodligen den vid Aröd på Hisingen. Med sopbilarna är det likadant, det regionala sop-bolaget Renova kan tanka på sin egen, av Fordonsgas byggda, gastankstation inne på deras depåområde i centrala Göteborg - hur de andra bolagens gasdrivna sopbilar gör vet jag inte. Det finns en stor mängd gasdrivna Taxi, större skåpbilar/lastbilar från Schenker, DHL, Posten, Bring, Svevia, VG Regionen som kör prover och provsvar mm mellan alla regionens sjukhus osv. Stora tunga lastbilar som tankar på publika stationer finns t.ex. hos en lokal pappersgrossist med flera lastbilar i varierande storlek (som bara kör på gas !), ett säkerhetsbolag osv. Det är stor efterfrågan på gas, det är ett accepterat och väl fungerande bränsle på västkusten och stora delar av Skåne.
Någon som vet om bilregistret kan svara på hur många gasdrivna fordon det finns i en stad eller region?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Re: E.ONs biogasplaner
Jo, här får man ge credit till det rödgröna styret i Göteborg. De misslyckas kapitalt på det mjuka planet (dagis, äldreomsorg, kommunala skolor, lokaltrafik, integration etc), men när det gäller teknokratiska lösningar och storslagna projekt är de svårslagna. Då räknar jag även in det förfulande Stadshjulet...