Är helt med dig Primus! Vi har andra trådar där vi diskuterar politik och även om stockholmseländet till stor del beror på ignoranta politiker så tycker jag att vi kan hålla denna tråd fri från partipolitiska åsikter.Primus wrote:Skit i politiken i denna tråd! JAg är otroligt intresserad av politik men vill inte läsa det i tråden om Stockholmseländet. Inte på ett Gasforum i alla fall..
Code: Select all
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug
Arlanda: 99% 97% 90% 98% 78% 82% 82% 90%
Bromma: 100% 99% 100% 100% 99% 100% 100% 100%
Frihamnen: 33% 52% 82% 91% 77% 78% 37% 50%
Haga Norra: 88% 95% 93% 100% 93% 78% 100% 83%
Kista: 31% 60% 98% 93% 94% 71% 100% 48%
Mörby: 29% 20% 41% 60% 36% 39% 100% 18%
Skärholmen: 83% 93% 97% 98% 96% 96% 100% 97%
Sköndal: 68% 34% 97% 56% 85% 77% 100% 79%
Södertälje: 55% 89% 98% 68% 60% 76% 58% 76%
Täby: 65% 92% 100% 90% 88% 89% 98% 82%
Veddesta: 66% 94% 100% 67% 69% 82% 100% 53%
Årsta: 86% 65% 28% 45% 57% 75% 100% 78%
Alla: 67% 74% 80% 80% 78% 80% 89% 71%
mer går att läsa på:Scandinavian Biogas förvärvar uppgraderingsanläggningarna för biogas vid Bromma och Henriksdals reningsverk samt biogasanläggningen vid Loudden.
Målet är att på 3-5 års sikt mer än fördubbla produktionstakten av biogas från dessa anläggningar, vilka därmed ska uppnå en volym om 20 miljoner normalkubikmeter per år.
Medhåll...Mats wrote:samt att infrastrukturen måste byggas ut. Som jag upplever det just nu är det inte brist på gas, utan på smidig access till en pump.
Jag har försökt tanka nu i ca en månad, men varje gång står det ett antal taxi i kö och jag orkar inte vänta utan tankar bensin
Jag har sett SL-bussar vid flera publika tankställen. På Bromma har jag sett bussar vid flera tillfällen...cpalm wrote:Tänk om SL skulle börja göra så med gasbussarna??
Fred wrote:Jag har sett SL-bussar vid flera publika tankställen. På Bromma har jag sett bussar vid flera tillfällen...
Sjöstaden är väl en icke-fråga eftersom INGEN har kunnat tanka där sista månaderna..cpalm wrote: I Bromma är det iofs gott om svängrum. Hoppas dom håller sig borta från t.ex. Haga Norra och Hammarby Sjöstad, eller är de där inne och rattar också???
cpalm wrote: Edit:
P.s. Den totala tillgänglighen finns faktiskt med på sista raden i min statistik, men man måste av någon skum anledning scrolla ner i rutan för att se den. Hoppas du inte lade ner för mycket jobb på att räkna fram det Sven!
Hej!
Ställt några frågor tidigare kring de nya gaspumpar som ni öppnar tillsammans med OKQ8 nu i september i Stockholm och här kommer några frågor till:
1) Som ni säkert känner till så är det mycket hög belastning på de gasmackar som finns i Stockholm idag och att det inte klarar av denna belastning, så även om tillgången på gas är god så sjunker trycket och det ta en evighet att tanka.
Kommer era nya pumpar att vara bättre dimensionerade för detta?
2) Sedan ni tog över gasdistributionen till macken i Årsta så verkar det inte ha blivit någon märkbar förbättring på tillgången på gas där.
Hur ska de då bli när ni ska ta hand om 3 mackar till?
3) är det något datum satt för när de nya mackarna öppnar?
Det beror nog på hur pumparna är konstruerade, uppenbarligen går det att lösa. Vi hade stora problem med trycket på de populäraste stationerna på västkusten tidigare och pumparna gick hela dagarna, toppfyllningen fungerade inte, trycket i topptankarna byggdes aldrig upp (annat än möjligen på natten då). Sedan dess har Fordonsgas - som jag på den tiden var oerhört kritiskt inställd till - byggt om de stationerna och idag får man helt full tank oavsett om det är 5 bilar som tankat på samma dispenser innan (har hänt mig i Kallebäck som ändå har fyra dispensrar) och trots att alla slangar/dispensrar utnyttjas hela tiden. Stora höga, Kungälv, Partille, Kallebäck, Högsbo mfl. - alla dessa håller trycket uppe konstant enligt min uppfattning. Nu är beläggningen på de flesta av dessa inte så extrem som i Stockholm men tillräckligt hög för att det tidigare fanns problem. Fordonsgas verkar ha kommit förbi problemet med sjunkande tryck, brist på reservdelar mm som dom hade tidigare.avozetta wrote:Jag har sagt det tidigare och säger det igen, jag tror att det står och väger mellan gasbrist och tekniska begränsningar på pumparna just nu och att det mer och mer kommer att bli ett tekniskt problem med att dagens pumpar inte klarar av att stå å gå oavbrutet hela dagarna, trycket sjunker och det tar en evighet att tanka även om det finns gott om gas.