Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
I alliansens valmanifest kan man läsa:
"Stimulansen med nedsatt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasfordon
fortsätter."
Härligt eller hur? Dock finns det en brasklapp eftersom löftet finns under rubriken "Alliansen har följande reformambitioner, som kommer att genomföras i den takt överskott kan säkras"
Gasföreningen tolkar i alla fall det hela som att det är klart: Se pressmeddelande: http://www.energigas.se/Media/Pressmedd ... Sveriges+n
Om jag inte minns fel så har de rödgröna redan sagt att rabatten ska vara kvar.
EDIT: En stor skillnad, som jag missade nyss, är att förmånsvärdesrabatt för etanolbilar inte fortsätter.
"Stimulansen med nedsatt förmånsvärde för elbilar, laddhybrider och gasfordon
fortsätter."
Härligt eller hur? Dock finns det en brasklapp eftersom löftet finns under rubriken "Alliansen har följande reformambitioner, som kommer att genomföras i den takt överskott kan säkras"
Gasföreningen tolkar i alla fall det hela som att det är klart: Se pressmeddelande: http://www.energigas.se/Media/Pressmedd ... Sveriges+n
Om jag inte minns fel så har de rödgröna redan sagt att rabatten ska vara kvar.
EDIT: En stor skillnad, som jag missade nyss, är att förmånsvärdesrabatt för etanolbilar inte fortsätter.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Ja. Tveksamheten med etanol har slagit igenom även bland politikerna. I bästa fall blir det ökad inblandning i BF95 i stället (från 5 till 7 eller 10%) och etanol från Agroetanol och europeisk vinetanol.
mvh/track_snake
mvh/track_snake
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Jesss!! Inte minst för andrahandsvärdets skull såklart!
Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Mycket bra. Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.
Hoppas det blir skattelättnader även för privatbilister som vill köra begagnad gasbil.
Hoppas det blir skattelättnader även för privatbilister som vill köra begagnad gasbil.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Hur resonerar du då?henrico wrote:Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)
Motsvarande rabatt för privatpersoner skulle förstås vara ännu bättre, men hur skulle den utformas? Med den koldioxidbaserade vägtrafikskatten och skattebefrielse de första fem åren finns det ju inte så mycket skatteunderlag att ge rabatt på.
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Måste hålla med cpalm. Folk jag känner runt omkring mig avstår från en gasbil pga oklarheter kring både rabatten och tillgängligheten.cpalm wrote:Hur resonerar du då?henrico wrote:Fast andrahandsvärdet blir snarare sämre av rabatten då det leder till större utbud på begagnatmarknaden.
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)
Motsvarande rabatt för privatpersoner skulle förstås vara ännu bättre, men hur skulle den utformas? Med den koldioxidbaserade vägtrafikskatten och skattebefrielse de första fem åren finns det ju inte så mycket skatteunderlag att ge rabatt på.
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar - problemet är att det finns för lite incitament att köpa den som privatbil.cpalm wrote: Hur resonerar du då?
Jag tänker som att om rabatten skulle försvinna så minskar ju incitamentet att både köpa och behålla gastjänstebilarna = färre köpare och fler säljare = sämre andrahandsvärde. Bara det faktum att det råder oklarhet om rabattens kortsiktiga framtid påverkar rimligtvis köpintresset. Men blir rabatten kvar i sin nuvarande form så kvarstår ju läget oförändrat(?)
Eftersom leasingplaner oftast är bundna 3-4 år så finns det ju inget "val" att inte behålla tjänstebilen, det ett avskaffande av rabatten innebär är att nyförsäljningen minskar/(läs: stendör) och utbudet så småningom tynar bort helt. Gasen fortsätter dock att vara ett mycket gott alternativ miljömässigt varför det _kan_ bli ett underskott på begagnatmarknaden när privatbilisiter vill köpa gasbil.
Om rabatten kvarstår innebär det däremot att det fortsätter pumpas ut nya gasbilar i rasande takt - eftersom de däremot är mycket dyrare inköp och även dyrare att serva och det finns ett begränsat antal privatbilister som är beredda att den extra kostnaden som ändå en gasbil betyder utan skattelättnader/billigare bränsle för privatbilister så kommer begagnatmarknaden dyka p.g.a överutbud - bilarna är attraktiva som nya tjänstebilar men oattraktiva som begagnade privatbil.
...spekulationer givetvis, men jag är lite rädd för detta scenario. Om det nu blev tydligare av det där.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Jo, det är klart - jag tänkte mer på ketchupeffekten, men på sikt så pressar ju förstås rabatten andrahandsvärdet.
Det fina med denna rabatt är ju dock att den omfattar även "gamla" tjänstebilar, om jag inte missförstått något.
Det ju inte alla tjänstebilar som köps nya eller leasas, även om nuvarande skatteregler förmodligen gör att undantagen är relativt få. Så det är ju inte enbart privatmarknaden som suger upp de begagnade gasbilarna.
Det fina med denna rabatt är ju dock att den omfattar även "gamla" tjänstebilar, om jag inte missförstått något.
Det ju inte alla tjänstebilar som köps nya eller leasas, även om nuvarande skatteregler förmodligen gör att undantagen är relativt få. Så det är ju inte enbart privatmarknaden som suger upp de begagnade gasbilarna.
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Fast det är nog väldigt ovanligt rent procentuellt... Det känns som leasingbolagen snarare alltid slänger ut återlämnade bilar hos KVD för att det är enklare... (...och att tjänstebilister vill ha nya bilar.)cpalm wrote:Det ju inte alla tjänstebilar som köps nya eller leasas, även om nuvarande skatteregler förmodligen gör att undantagen är relativt få. Så det är ju inte enbart privatmarknaden som suger upp de begagnade gasbilarna.
.......men det viktiga med är ju fortfarande att förmånsvärdesrabatt troligen finns kvar för att motivera miljöbilsköp! Det vore ju högst olyckligt om det slutar med att "alla" tjänstebilister kör diesel istället.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Eeeeeep! Fel! Rabatten påverkar alla tjänstebilar. Begagnade bilar går alldeles ypperligt att ta som tjänstebil, så länge de inte är "momsbesmittade", alltså i praktiken så länge de aldrig varit registrerade på en privatperson.henrico wrote:Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Vilket även konstaterades om du läste vidare. Dock är det ju försvinnande få bilar som köps begagnde som tjänstebilsämnen, och det åtminstone jag diskuterade var begagnatpriser för privatperson.torkel wrote:Eeeeeep! Fel! Rabatten påverkar alla tjänstebilar. Begagnade bilar går alldeles ypperligt att ta som tjänstebil, så länge de inte är "momsbesmittade", alltså i praktiken så länge de aldrig varit registrerade på en privatperson.henrico wrote:Man måste skilja på ny och gammal bil, rabatten inverkar ju endast på nya tjänstebilar
De flesta leasingbolag som jag känner till tillåter inte ens begagnade bilar som tjänstebil då det "skakar" till deras kalkyler. Fast visst, det är klart att det finns småföretagare som nyttjar möjligheten där man har lite större möjligheter för speciallösningar.
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Större företag har väl oftast ett färdigt upplägg som innebär leasing, men glöm leasing i detta sammanhang. Det är inget speciellt med att inte leasa en tjänstebil. Till begagnatpris så behövs ofta ingen extern finansiering iallafall. Jag tror begagnade tjänstebilsköp är vanligare än man tror, iaf bland småföretag. Och särskilt gasbilar, pga rabatten.henrico wrote:De flesta leasingbolag som jag känner till tillåter inte ens begagnade bilar som tjänstebil då det "skakar" till deras kalkyler
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Ändrar de sig på denna punkten efter att ha tidigare "lovat", så känner jag mig direkt lurad
...utan att ha avslöjat vem jag röstat på 


Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Någon som uppdaterat sig i vad som hänt på den här fronten? Tycker det varit väldigt tyst utöver de tramsiga "supermiljöbilspremierna"....
Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Det kommer nog så småningom. I Budgetpropositionen för 2011, Utgiftsområde 22 "Kommunikationer" kan man läsa på sidan 48:henrico wrote:Någon som uppdaterat sig i vad som hänt på den här fronten? Tycker det varit väldigt tyst utöver de tramsiga "supermiljöbilspremierna"....
Själva haken ligger i uttrycket "reformambition". Det betyder väl ungefär "om pengarna räcker"...Regeringens insatser för en fossiloberoende
fordonsflotta intensifieras således. Satsningen på
ett demonstrationsprogram för elfordon och
supermiljöbilspremien är en del av ett större
klimatpaket med fordonsfokus som omfattar
även en skärpt miljöbilsdefinition. Den
tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet
för vissa miljöanpassade bilar är viktig för att
driva fram den senaste och bästa tekniken vad
gäller miljöfordon. Regeringen har därför som
reformambition att förlänga den tidsbegränsade
nedsättningen för de bilar som är utrustade med
den senaste och bästa tekniken för drift med
elektricitet eller annan gas än gasol. Regeringen
avser återkomma med ett detaljerat förslag under
2011 om vilka bilar som nedsättningen kommer
att omfatta.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
En ambition är ju bättre än ovilja, men det räcker ju inte speciellt långt...ambitionen måste leda till handling annars är den ju värdelös. Jag har till exempel ambitionen att städa minst en gång i veckan...men dammråttorna försvinner inte för det. När det gått en månad så finns de fortfarande kvar, hur stor ambitionen än är!
Typiskt politikerspråk är det ju, i stil med klassikern: "Det är vår målsättning att göra vårt bästa!"

Typiskt politikerspråk är det ju, i stil med klassikern: "Det är vår målsättning att göra vårt bästa!"

Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Mmmm, det är ju inte direkt så att folk köper nya biogastjänstebilar med den vaga skrivningen direkt... 

Passat Ecofuel DSG '09
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Såg nu att det är fler som undrar hur det går. I en artikel på DN-debatt från i tisdags kräver branschen besked från regeringen.
http://www.dn.se/debatt/ge-oss-besked-om-miljobilarna
Artikeln är undertecknad av företrädare för Energigas Sverige, Gröna Bilister, Fordonsgas Sverige, EON, VW, Mercedes och AFV.
http://www.dn.se/debatt/ge-oss-besked-om-miljobilarna
Artikeln är undertecknad av företrädare för Energigas Sverige, Gröna Bilister, Fordonsgas Sverige, EON, VW, Mercedes och AFV.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
En liknande debattartikel finns i corren idag - den här gången även med Svensk Biogas VD bland författarna: http://www.corren.se/asikter/debatt/?ar ... =&menuids=
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Ja, det låter som att samma regler som förut ska gälla för gasbilar, och stämmer det är det väl absolut glada besked! 

Opel Zafira CNG -08
Re: Förmånsvärdesrabatten så gott som säkrad
Äntligen!
Det ska också bli intressant att se hur den skärpta miljöbilsdefinitionen utformas. Vårpropositionen brukar väl komma senast 15/4 men herr Carlgren kanske kan "läcka" lite mer information innan dess för att hålla marknaden uppdaterad.
Det ska också bli intressant att se hur den skärpta miljöbilsdefinitionen utformas. Vårpropositionen brukar väl komma senast 15/4 men herr Carlgren kanske kan "läcka" lite mer information innan dess för att hålla marknaden uppdaterad.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)