Varför inte satsa på biogas i stället?Det spelar ingen större roll för klimatet om britterna kör elbilar eller bränslesnåla bilar med förbränningsmotor. Det säger den brittiska vetenskapsakademin i en ny rapport.
Försumbar klimatvinst i Storbritannien.
Försumbar klimatvinst i Storbritannien.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 455623.ece
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Försumbar klimatvinst i Storbritannien.
Ett stort problem i London och andra storstäder är smogen och mycket dålig luft.
Därför är det en stor fördel att köra Elbil eller Elhybrider där, även om den totala klimatvinsten kanske inte är så stor.
Antalet lungsjuka och astmatiker skulle säkert sjunka i storstäderna.
Men jag håller med om varför dom inte satsar på Biogas också
Därför är det en stor fördel att köra Elbil eller Elhybrider där, även om den totala klimatvinsten kanske inte är så stor.

Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
-
---------------------------joppe wrote:Ett stort problem i London och andra storstäder är smogen och mycket dålig luft.
Man har haft mycket intresse för etanol förut, men det har falnat i takt med att nya rapporter visat att etanolen inte är så miljövänlig, i alla fall inte om den framställs av odlade råvaror.
Med biogasen är det lite av detsamma. Avfall etc. räcker inte så långt utan man får sannolikt ta till odlade råvaror om man skall försörja en större del av fordonsflottan.
Elen i Storbrittannien kommer delvis från kol men rätt mycket också från kärnkraft. Vindkraften byggs ut i stor skala. Även med kolel är en elbil oftast bättre än bensin eller diesel; undantaget är vissa äldre kolkraftverk.
mvh/track_snake
Så vad är ditt alternativ till etanol/biogas för att köra miljövänligare? Elbilar finns det ju inga direkt. Finns lite småbilar och prototyper, men inget användbart.
Som jag ser det så får man välja hur mycket miljövinst man vill göra och till vilken insats.
El > Gas > Etanol > Bensin > Diesel
Visst är det så att gas/etanol kanske inte är perfekta lösningar, men de är ju bättre än de fossila och tillgängligare än el. Eller hur resonerar du?
Som jag ser det så får man välja hur mycket miljövinst man vill göra och till vilken insats.
El > Gas > Etanol > Bensin > Diesel
Visst är det så att gas/etanol kanske inte är perfekta lösningar, men de är ju bättre än de fossila och tillgängligare än el. Eller hur resonerar du?
Effektiviteten på en elbil jämfört med en förbränningsmotor är ju så mycket effektivare så jag tycker denna artikel låter konstig.. Sen får man ju inte glömma alla köer i England.. Har de tagit hänsyn till det? En elbil i en bilkö fungerar mycket bättre än en ICE bil på tomgång sakta rullande frammåt.. Sen blir man ju av med luftföroreningarna i städerna också som nån annan sa ovan..Pka wrote:http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 455623.ece
Varför inte satsa på biogas i stället?Det spelar ingen större roll för klimatet om britterna kör elbilar eller bränslesnåla bilar med förbränningsmotor. Det säger den brittiska vetenskapsakademin i en ny rapport.
Ett stort problem i Storbritannien, och speciellt London är mängden bilar, mer än den dåliga luften.