Visst har du postat om detta på vwpc.se också? Har för mig jag sett nåt i förbigående...
Jag var ganska inställd på en V70 Bi-Fuel, men är nu ganska glad att de inte hann lansera den modellen i tid, för jag är väldigt nöjd med min Passat

Först hade det varit intressant om det är etanolvarianten eller gasvarianten av 2.5FT du funderar på. Gasbilen har av det intryck jag fått vissa problem som gör att jag direkt hade tagit Passaten istället. Främst är det lastgolvet och så törsten i kombination med den lilla gastanken. Övertaget för bägge gasbilarna över etanolvarianten är förstås miljöaspekten och 8000 kr ytterligare sänkning av förmånsvärdet.
Vad jag gillar med Passaten är att den är relativt skoj att köra. Den är ju knappast en bil man främst förknippar med körglädje, men den är ändå bra mycket roligare än man kan få för sig om man bara tänker frasen "svenssonkombi med 150 hk". DSG-lådan är ett jätteargument för VW. Jag tycker Volvos femmor känns ganska sävliga, även de starkare varianterna, och ihop med Volvos odrägligt sega automatlådor blir det inte särskilt kul alls. Min enda erfarenhet av V70II var en automatväxlad 2.4D och den drivlinan var hemsk - som att köra buss. Har kört en hel del S80N D5 automat och tycker det är liknande, även om den har bra mycket mer klipp i omkörningar etc. Motorn i 2.5FT hade jag i två år, fast i en manuellt växlad S40, och den var det riktigt bra drag i när man tryckte till rejält - även den tyckte jag dock kändes lite för sävlig i vardagskörning på lägre varv. Komfortmässigt är V70n väldigt trevlig. Ljudnivån och fjädringskomforten har de lyckats med, Volvo. Jag personligen föredrar dock Passatens hårdare sportstolar på långfärder (det elektriska svankstödet är mycket bra).
I grund och botten handlar det väl om vad du prioriterar - komfort eller körbarhet. Bägge är riktigt bra bilar. Är du gammal BMW-fantast känns det som om du borde känna dig mer hemma i Passaten. En till sak att tänka på är att VW tar mindre betalt för skojiga tillbehör, så om du har ett pristak kommer du få in fler häftiga leksaker i bilen om du går på Passaten.