track_snake wrote:
Och fordonsgas är som alla vet en blandning av biogas och naturgas - alltifrån 100% biogas till 100% naturgas.
mvh/track_snake
Det är riktigt, men i Sverige har vi den världens högsta andel biogas av fordonsgas, i dagsläget ca 65%.
Jag tror inte heller att biogasen utgör en parentes. Det har talats om serietillverkade elbilar i flera decennier, ännu har ingen sett dagens ljus (och då menar jag elbilar till en rimlig kostnad). Vad gäller elhybrider är den mest mijövänliga kombinationen den med biogas.
Om man ska räkna på nyttan av biogas till fordon j f m för uppvärmning, måste man också räkna in utsläppen av hälsovådliga ämnen. Dessa utsläpp är ansenliga för både bensin och diesel men betydligt lägre för fordonsgas, ett skäl till att vissa tyska städer kraftigt subventionerar alternativt endast tillåter el- och gasbilar i stadskärnan.
Jag anser att Energimyndigheten tänker helt fel. Biogasen gör idag störst nytta i fordon, och bara av organiskt avfall så är potentialen 10-15 TWh dvs 15-20% av den svenska fordonsflottan (uppskattas till 70-80 TWh). Av restprodukter från skogsindustrin går det också att producera biogas, och denna cellulosabaserade biogas skulle kunna tillsammans med biogasen från organiskt avfall ge hela 74 TWh, dvs i stort sett tillräckligt för hela den inhemska fordonsflottan!
http://www.biogasportalen.se/BiogasISve ... ntial.aspx