Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post Reply
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by BosseBo »

Hej,

Nu under vintern har jag märkt att bilen ofta inte går över på gas, trots att motorn blivit rejält varm. Jag har kört 2-3 mil utan att den växlar. Om jag stannar och startar om motorn efter ett par kilometer går den däremot över direkt. Det märkliga är att det inte händer varje gång. Det rör sig om 2 av 3 kanske.

I förra veckan hade jag bilen inne på verkstaden och de bytte ut gastrycksregulatorn. Dessvärre har det inte hjälpt.

Någon som har liknande erfarenheter och någon idé om vad det beror på? Det ska bli intressant att se om Volkswagen kommer med en lösning innan forumet gör det :D
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by lizzardo »

Något fel har du garanterat iaf.
I morse när det var -27 så tog det som vanligt bara några minuter för min att gå över till gasen :wink:
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by frakt »

Hi

Måste vara nogåt fel på din bil , min Passat har gåt över till gas drift som den ska efter en liten stund, även när den stått ute hela dagen i -18 grader
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by BosseBo »

Jag har fått en tid nu i alla fall, så får vi se vad de kommer fram till
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by taz »

BosseBo wrote:Jag har fått en tid nu i alla fall, så får vi se vad de kommer fram till
Det kan vara samma problem som jag hade.. Kolla denna tråden -> http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1807
Men är det samma fel så bör du märka att tankmätaren för gas visar noll... Så förmodligen är det inte samma fel om du inte märkt det.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by BosseBo »

taz wrote:
BosseBo wrote:Jag har fått en tid nu i alla fall, så får vi se vad de kommer fram till
Det kan vara samma problem som jag hade.. Kolla denna tråden -> http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1807
Men är det samma fel så bör du märka att tankmätaren för gas visar noll... Så förmodligen är det inte samma fel om du inte märkt det.. :)
Jo, det problemet har också inträffat. Osäker på om orsaken är densamma dock. Jag är inne på min 3e eller 4e gastrycksregulator sedan maj förra året...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by Fred »

...men byter verkstaden gasregulator efter gasregulator utan att felet avhjälps?! Verkar ju helt vansinnigt...om problemet kvarstår efter en åtgärd är det ju antagligen något annat som är fel! :roll:

En sak som jag vet har givit samma symptom på Volvo BiFuel är en felaktig tempgivare. Om denna givare felaktigt visar att motortempen ligger under nivån som krävs för gasdrift så kommer motorn inte slå över till gas hur varm den än blir. På en del Volvo har motorn gått på gas och sedan plötsligt slagit över på bensin helt omotiverat. Efter att tempgivaren bytts ut så har problemen försvunnit.

Snacka med verkstaden om detta...kollar de upp temgivaren kanske de kan sluta byta regulatorer i onödan!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
dawen
Posts: 18
Joined: 2016-01-13, 18:27

Re: Passat Ecofuel går inte över på gasdrift vid kall väderlek

Post by dawen »

Hej folks!

Jag tror jag har det här besväret, som bara yttrar sig när det är typ fem grader plus och lägre. På motorvärmare startar den fint på gas, men utan så kan jag köra några mil utan att den slår över till gas. Stänger jag av bilen så växlar den över vid nästa start. Mätaren visar som den ska. Oljetempmätaren visar som den ska. Någon med något uppslag?

Har en OBD-läsare till låns och ska se vad den säger!
Post Reply