Passat TSI eco-fuel har återigen tagit förstaplatsen i Gröna Bilisters rankning av miljöbästa bilar. Nytt för i år är att Volkswagen dessutom fått andraplatsen med Touran.
På delad tredjeplats kommer Ford Focus FFV, BMW 320 D och Saab 9-3 Tri-Fuel.
Se http://www.gronabilister.se/miljobastabilar
Miljöbästa bil: VW + VW
Miljöbästa bil: VW + VW
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Miljöbästa bil: VW + VW
Etanolbilar med på listan? Räknar man med utsläppen som tankbåtarna häver ur sig när man transporterar etanolen från Brasilien och hit? Ful-olja kör de väl dessutom på, med massor med svavel i?
Re: Miljöbästa bil: VW + VW
Man brukar bara räkna koldioxidutsläpp. Troligtvis är tankbåtarnas koldioxidutsläpp inräknat, men som du säger släpper båtar ut dåliga avgaser, och dessa räknar man ju inte med. Precis som att man inte räknar med en dieselbils partikel- och kväveoxidutsläpp (som faktiskt skadar luftmiljön mycket mer lokalt än båtar).
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Miljöbästa bil: VW + VW
----------------------------matsuda wrote:Man brukar bara räkna koldioxidutsläpp. Troligtvis är tankbåtarnas koldioxidutsläpp inräknat, men som du säger släpper båtar ut dåliga avgaser, och dessa räknar man ju inte med. Precis som att man inte räknar med en dieselbils partikel- och kväveoxidutsläpp (som faktiskt skadar luftmiljön mycket mer lokalt än båtar).
Det går bort ungefär 10% av etanolens 'påstådda' miljönytta pga. att man transporterar den med båt från Brasilien. En stor tankbåt är dock ganska energieffektiv. Men som skribenten säger släpps det också ut en hel del svaveldioxid från båtarna. Faktum är att fartygstrafik står för en stor del av de totala svavelutsläppen men ur klimatsynpunkt är dessa snarast positiva; en del klimatforskare vill att vi skall öka svavelutsläppen eftersom de sulfataerosoler som bildas i atmosfären är mycket effektiva på att reflektera solljus. Det är de som ligger bakom temperatursänkningar efter kraftiga vulkanutbrott. Men Eyjafjaellajökulls utbrott var för svagt och kortvarigt för att ge någon nämnvärd klimatpåverkan.
mvh/track_snake
Re: Miljöbästa bil: VW + VW
Verkligen roligt att två gasbilar toppar listan!
Och också mycket roligt att Saabs Trifuel-bil kommer på tredje plats.

Opel Zafira CNG -08
Re: Miljöbästa bil: VW + VW
Svaveldioxid har ju dock problemet att det bildar surt regn. Bra att tänka på är även att massa olja måste fraktas via fartyg och även det ger ovannämnda utsläpp, så det känns inte riktigt värt att klaga på etanolen när det uppenbart är bättre med den än diesel/bensin.track_snake wrote:----------------------------matsuda wrote:Man brukar bara räkna koldioxidutsläpp. Troligtvis är tankbåtarnas koldioxidutsläpp inräknat, men som du säger släpper båtar ut dåliga avgaser, och dessa räknar man ju inte med. Precis som att man inte räknar med en dieselbils partikel- och kväveoxidutsläpp (som faktiskt skadar luftmiljön mycket mer lokalt än båtar).
Det går bort ungefär 10% av etanolens 'påstådda' miljönytta pga. att man transporterar den med båt från Brasilien. En stor tankbåt är dock ganska energieffektiv. Men som skribenten säger släpps det också ut en hel del svaveldioxid från båtarna. Faktum är att fartygstrafik står för en stor del av de totala svavelutsläppen men ur klimatsynpunkt är dessa snarast positiva; en del klimatforskare vill att vi skall öka svavelutsläppen eftersom de sulfataerosoler som bildas i atmosfären är mycket effektiva på att reflektera solljus. Det är de som ligger bakom temperatursänkningar efter kraftiga vulkanutbrott. Men Eyjafjaellajökulls utbrott var för svagt och kortvarigt för att ge någon nämnvärd klimatpåverkan.
mvh/track_snake