Hej Håkan
Största orsaken att jag valde Volvon var komforten. Ska ju sitta i bilen rätt många timmar så komforten är viktig. I taxibilarna ska vi ha skinnsäten och sätena i passaten är hårdare än i Volvon och har dessutom en ganska hög kant på båda sidorna. Jag som är lång lägger oftast mitt högerben åt sidan och det går inte i Passaten.
En annan orsak till valet av Volvon var motorstyrkan. Volvon har 2,5 liters medan Passaten har 1,4. Fungerar verkligen 1,4 liters motor i taxitrafik?
Tänkte även på vad vi haft för bilar inom taxi de senaste 30-40 åren. De som haft bäst hållbarhet och klarat av taxitrafik är Volvo och Merceders. Passater har funnits några men de har aldrig tidigare hållt på samma sätt som Volvo och Mercerders.
När det gäller serviceorganisationerna så är även här Volvo och Merceders överlägsna för taxiåkare. Merceders har nog Stockholms bästa taxiverkstad på Regeringsgatan medan Volvo har speciella taxiverkstäder på Varvsgatan, i Kista, Täby och Nacka. Volkswagen hade, när jag beställde bilen, inga taxiverkstäder. Nu har de en i Bromma.
När jag pratade med de förare och åkare som körde Passaten och nya Gas-Volvon hörde jag att det mindre bagageutrymmet i Volvon var en nackdel. Passaten hade problem med vattenpumpen, som man fick byta efter ca. 3-4000 mil och växellådan, som man fick byta efter ca. 6000 mil.
Sen kan jag ju också säga att det kändes rätt bra att beställa en "Svensk" bil, ihopsatt i Göteborg när vi hade en nergång i svensk ekonomi för ett år sedan.
Merceders fanns också som ett alternativ men den enda gasbilen är ju B-klassen och jag tycker inte riktigt att det är en taxi.
En fördel med Passaten är att det går snabbare på Arlanda, där de har ett poängsystem för bilarna baserat på koldioxidutsäppet på bensin. Värdet reduceras med 65% för etanol och 85% för gas.
Det betyder att miljöpoängen är:
98 för Passat Gas.
97 för Touran Gas (tror jag, kan också vara 96).
94 för Mercerders B-klass Gas.
92 för Mercerdes E-klass Gas.
86 för Volvo V70 AFV Gas.
85 för Volvo Bifuel (gamla gasbilen).
36 för Volvo V70 2,5 FT Etanol.
34 för Saab 2,3 etanol
31 för Saab 2,0 etanol
29 för Toyota Prius III
Man får även ett poäng om man har kund med sig till flygplatsen samt ett poäng för varje minut som man väntar.
Så med min V70 AFV får jag stå i 12 minuter innan jag är uppe i samma poäng som Passaten. Alla som kommer in med högre poäng än mig hamnar före mig i kön tills jag har kommit upp i samma poäng som de får när de kommer in. Så en Prius måste stå i 69 minuter för att vara säker på att ingen kommer in framför i kön. Den som har högst poäng för tillfället blir först nerkallad till någon av terminalerna. Krångligt men det är detta system som bidragit mest till gasbristen i Stockholm. ALLA taxiåkare köper gasbil!
/Patrik
Till Fred.
Hann inte ta bilder idag. Ska försöka hinna med det imorgon.