avozetta wrote:Tråkiga nyheter från Svenska Gasföreningen:
2010-03-31
Tyvärr måste vi meddela att fordonsgassituationen i Stockholm kommer att bli ännu mer ansträngd.
Efter påskhelgen börjar det rulla ytterligare 35 renhållningsfordon i Stockholmsområdet. Den tankstation som byggs i Älvsjö är dedikerad för nyttotrafik och skulle ha invigts i början av april. Tillståndsprocesser och andra omständigheter har kraftigt försenat byggandet av tankstället. Det beräknas nu vara klart i juli. Till dess kommer fordonsgasmarknaden i Stockholm att ansträngas ytterligare. Det är beklagligt. Och alla aktörer inser att det är viktigt att situationen förbättras så snart som möjligt.
Tankstationen i Älvsjö, tillkommande gasvolymer på marknaden och fler publika stationer under hösten kommer att förbättra läget. Frågor om utbyggnadsplaner svarar E.ON och AGA på. När vi får mer information, kommer vi att uppdatera här på Gasbilen.se. AGA har också uppdateringar på
http://mobil.gasinfo.se (alla stationer utom Statoils i Hammarby Sjöstad).
Mvh Svenska Gasföreningen
Om behovet var stort innan att få rapporter om gastillgången på samtliga mackar i Stockholmsområdet så ökar ju det behovet mer nu vilket gör mig än mer irriterad på AGA som fortfarande vägrar att rapportera gastillgången i Hammarby Sjöstad. Jag försökte ju tidigare via Svenska Gasföreningen ändra på detta men det verkar ju inte bli så. Jag får göra ett nytt försök och
ni får gärna hjälpa till.
Mailade Gasföreningen och AGA med följande innehåll:
Hej Gasföreningen och AGA!
Med anledning av nedanstående (läs ovanstående) tråkiga nyhet måste jag återigen påpeka behovet av att vi Stockholmare får information om gastillgången från samtliga mackar. Fortfarande undantas Hammarby Sjöstad från rapporteringen, varför? Det har vi fortfarande inte fått en vettig förklaring på!
Jag citerar en del av innehållet nedan (läs ovan): "Och alla aktörer inser att det är viktigt att situationen förbättras så snart som möjligt."
Börja rapportera gastillgången i Hammarby Sjöstad nu!
Fick snabbt svar från AGA idag:
Hej Anders,
Anledningen att det inte finns info. om Hammarby Sjöstad på mobil.gasinfo.se eller vår telefonsvarare är att den drivs av Statoil och AGA inte får info om den.
Vi pratar med Statoil om att hitta en lösning på detta men ännu finns inget.
Den säkraste informationen får du förmodligen om du ringer Hammarby Sjöstad direkt.
Lite kort svar så jag ställde en följdfråga:
OK, tack för ett snabbt svar.
Men vad är det som hindrar rapporteringen? Är det en teknisk lösning som saknas eller är det macken som inte manuellt vill rapportera in läget till er? Det funkar ju med Veddesta, Sköndal och Kungen Kurva som ju är Statoilmackar.
och fick detta svar:
Hej,
Ursäkta, jag ska förtydliga något:
I fallen Veddesta, Skärholmen och Arlanda så driver och äger vi utrustningen och i Sköndal så levererar vi bara gasen, m.a.o. så har vi koll på när stationerna är i drift.
Hammarby drivs helt av Statoil och vi har inget system som talar med den stationen.
Men vi tittar på en lösning där vi även kan få in uppgifter om andra stationer, inte minst eftersom det kommer bli fler leverantörer framöver.
OKQ8 i Årsta är vi uppkopplade mot tex. även fast vi inte har något med den macken att göra sedan 10 feb.
OK, så uppenbart så rapporteras gastillgången via något system och inte manuellt. Tror den frågan varit uppe tidigare i denna tråd. Trevligt att AGA jobbar på att hitta en lösning för att även rapportera gastillgången på kommande mackar oavsett ägare/leverantör.