Jag hade ett par tider en dålig start när bilen var inte körd på några dagar, det var kalt (-15 eller så) och jag glömde att värma upp motorn. Motorn startade, men gick inte med alla cylindrar, kanske med 3 först, då med 4 och när jag gasade lite mera, med kanske 5 igen, men inte mycket bra. När motorn gick på gasdrift, var gången bra igen.
Hela vintern jag hade bara lite bensin i tanken, så det är logisk att det finns kanske vatten i bensinsystem. Jag bara undrar nu att hur den där startproblem händer?
Är det vatten i bensin som frysar på bensininsprutarna, och om en bensininsprutare är smutsig redan innan frysning, kanske det fungerar dåligare än en renare insprutare. Eller då beror det bara på lyckan att vilken / vilka bensininsprutarna frysar så mycket att de fungerar mycket dåligt. När motoren värmar sig, då också bensininsprutarna fungerar bättre igen.
I alla fall jag tänker att det måste vara is i bensininsprutarna (inte för exempel på bensinfilter), därför att om jag värmade motorn, hade jag ingen problem. Har någon annan haft likadana problemer? Har någon en bra förståelse om vad händer i bensinsystem med vatten i kalla väder?
Mvh, Hewey
p.s. Naturligtvis om jag hade användat någon typ av "is-bort-additiv" med bensin, kanske hade jag inte haft problem, men när jag vet att om jag bara kommer ihåg att värma motoren i kalla väder, behöver jag inte köpa någon additiv. Sommaren är redan på dörren...