Helt sjuk djungel det här med gasbil/tjänstebil

Det verkar vara TOTALT omöjligt att få fram en vettig kalkyl för vad det kostar i kr att köra gasvarianten av Mercedes B180!
Att det blir en sänkning av förmånsvärdet kan alla säljare räkna fram, men när jag frågar
"Vad kostar det EXAKT att köra 1 mil på gas?"
... så kan man inte svara !!!
Nehe ... och vem fasen går och köper en gasbil när man inte kan få en vettig kalkyl av en bilsäljare på vad det kostar!

Efter flera timmars googlande tror jag att jag kommit i närheten av sanningen, och då visar det sig att jag om jag kör 2.500 mil privat/år rör det sig om några hundralappar billigare i månaden gentemot dieselmotorn, OCH då har jag inte räknat på att jag troligen kommer att få köra ett antal mil på bensin pga endast 30 mils räckvidd, samt att i Sthlm råder det KAOS på gasmackarna + massa strul med att tanka dubbelt för det mesta!
Gas är nog vettigt, men det får bli nästa tjbil ... överlåter till gastalibanerna att utveckla marknaden till något vettigt! En snål diesel är tillräckligt bra alternativ idag, dessutom är den motorn betydligt trevligare att köra eftersom den har betydligt mera kraft och vrid!