Mer från DN - E100 snart aktuellt
Mer från DN - E100 snart aktuellt
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Snart kan E100 bli aktuellt att köra på. Då kan man tillfullo utnyttja etanolens högre oktanvärde och överlag göra motorerna mindre.
Snart kan E100 bli aktuellt att köra på. Då kan man tillfullo utnyttja etanolens högre oktanvärde och överlag göra motorerna mindre.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Var tankar man E100?
E100 motorer borde ha bättre förutsättningar. Men var skall vi tanka dom?
Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi helt plötsligt ett problem med alla E85 pumpar som sätts upp.
Jag skulle gärna se att bensinbolagen istället satt upp "blandpumpar". En pump som blandar aktuell mix på plats, enligt kundens önskemål.
Blandningsförhållandet skulle kunna vara steglöst mellan E5 - E100.
En sådan pump skulle även underlätta "vinterblandning" och "blandtankning" Har någon sett någonting liknande? Skulle det möta några hinder?
Bensinmotorer anpassade för E100 klarar kanske även E85. Men diesel motorer anpassade för E100 kan knappast klara någon bensin inblandning alls. Då har vi helt plötsligt ett problem med alla E85 pumpar som sätts upp.
Jag skulle gärna se att bensinbolagen istället satt upp "blandpumpar". En pump som blandar aktuell mix på plats, enligt kundens önskemål.
Blandningsförhållandet skulle kunna vara steglöst mellan E5 - E100.
En sådan pump skulle även underlätta "vinterblandning" och "blandtankning" Har någon sett någonting liknande? Skulle det möta några hinder?
V70 Bi-fuel -07
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Dieselmotorer konverterade till etanol???? Det är verkligen att gå över ån efter vatten (eller en total övertro på etanol som bränsle?)
Grejen med dieselmotorer är att de väldigt enkelt kan anpassas till att köras på biodiesel.
Frågan om E100 är högst relevant. Till skillnad från E85 är E100 en realistisk etanollösning för en liten del av biltrafiken med, precis som artikeln nämner, betydligt effektivare anpassade motorer etc.
Problemet är ju att vi idag snöar in oss för mycket på E85. Hur skall E100 då distribueras när det väl kommer..? Vad händer då med alla e85-bilar...
Grejen med dieselmotorer är att de väldigt enkelt kan anpassas till att köras på biodiesel.
Frågan om E100 är högst relevant. Till skillnad från E85 är E100 en realistisk etanollösning för en liten del av biltrafiken med, precis som artikeln nämner, betydligt effektivare anpassade motorer etc.
Problemet är ju att vi idag snöar in oss för mycket på E85. Hur skall E100 då distribueras när det väl kommer..? Vad händer då med alla e85-bilar...
E100
Faktum är att SL, sedan minst 15år, kör ett antal Scania bussar på E100.
För övrigt håller jag fullständigt med BifuelManiac. Det finns en risk att vi bygger fast oss i E85 pumpar och därmed stänger dörren för E100 motorer och även andra kombinationer.
För övrigt håller jag fullständigt med BifuelManiac. Det finns en risk att vi bygger fast oss i E85 pumpar och därmed stänger dörren för E100 motorer och även andra kombinationer.
V70 Bi-fuel -07
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: E100
----------------------------------------------moraola wrote:Faktum är att SL, sedan minst 15år, kör ett antal Scania bussar på E100.
För övrigt håller jag fullständigt med BifuelManiac. Det finns en risk att vi bygger fast oss i E85 pumpar och därmed stänger dörren för E100 motorer och även andra kombinationer.
Hördu Moraola. Det är inte E100 man kör på. Snarare E94.
Man kan inte köra bussar på ren etanol eftersom man behöver en tändförstärkare.
E100 finns däremot i Brasilien men där finns det inga vintrar heller. Fast å andra sidan finns det snart inga vintrar här heller....
E100
track_snake skrev:
Men min poäng är att det vore flexiblare för framtiden att kunna välja blandning vid pumpen. Eventuella tillsatser måste ju gå att tillsätta direkt i bilen. På liknande sätt som med olja i tvåtaktsmotorer.
Du har säkert rätt i det.Hördu Moraola. Det är inte E100 man kör på. Snarare E94.
Men min poäng är att det vore flexiblare för framtiden att kunna välja blandning vid pumpen. Eventuella tillsatser måste ju gå att tillsätta direkt i bilen. På liknande sätt som med olja i tvåtaktsmotorer.
V70 Bi-fuel -07
Jo, Opeln är optimerad för gas, motorn tappar effekt när man kör på bensin. Vet inte exakt vad det är som gör att man ska prova att starta på bensin när det är riktigt kallt ute men det har väl mer med bränslet att göra än hur motorn är optimerad.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Hmm.. var det inte så att gas har ett oktantal på typ 130 medan vanlig blyfri bensin är på 95. Att starta på 130 kräver en ökning av kompressionen på motorn varpå bensinen skulle självantända. Det är alltså en omöjlig lösning.
Har också för mig att Volvo bi-fuelarna (i varje fall de gamla) är omöjliga att starta på gas eftersom gasflödet är strypt vid start?
Har också för mig att Volvo bi-fuelarna (i varje fall de gamla) är omöjliga att starta på gas eftersom gasflödet är strypt vid start?
Är inte riktigt med på vad du menar. Jag startar alltid min Zafira på gas. Har slagit över till bensin några gånger för att kolla mätaren, men efter 350 mil och tre månader har bilen inte druckit en droppe bensin annat än vid det tillfälle då jag var tvungen att ta en tur utanför gastapparnas täckningsområde. Den gången var jag också tvungen att starta på bensin och det gick ypperligt.
http://www.opel.se/content_data/GME/019 ... ch_0QX.pdf
Näst sista sidan finns data om kompressionsförhållanden. Se skillnaden på den vanliga 1.6 motorn och CNG-versionen.
Hur dom gör? Ingen aning
Bensinen är väl förgasad, så om man stoppar in mindre bensin så borde den väl gå att komprimera mer?
Näst sista sidan finns data om kompressionsförhållanden. Se skillnaden på den vanliga 1.6 motorn och CNG-versionen.
Hur dom gör? Ingen aning

?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Ja, motorvärmare gör väldigt mycket för att minska utsläppen den första milen. Kall motor drar mer bränsle och ger sämre förbränning, dessutom funkar inte katalysatorn förrän den är varm. Tillråga på allt så är de flesta körningarna korta, så att en stor del av körsträckorna sker med dålig rening. Jag använder därför alltid motorvärmare från +5 och kallare. Man skall dock inte använda den längre än nödvändigt. En halvtimme räcker vid +5. Är det ner mot -20 krävs dock ett par timmar. Tycker det är konstigt att inte motorvärmare är standardutrustning egentligen, istället för annat lull lull som ibland förekommer.Plonte wrote:
Förvärming = Motorvärmare är väl alltid (vid temp under typ 5? plusgrader) att rekomendera för att få mindre utsläpp i början?
Här tror jag dock att det kanske är lite annan typ av förvärmning det pratas. Om man tänker på diesel t ex, så krävdes ju i alla fall förr en förvärmning, glödgning av tändstiften för att antända dieseln.
- turbofolkan
- Posts: 14
- Joined: 2007-01-15, 18:34
- Location: Kungälv
Min Golf startar på gas så fort bensinlampan har tänts. Och det går bra. För övrigt vad det gäller kompression och självantändning, så är väl inte 12,8:1 så farligt? Borde man väl kunna sköta med sänkt tändning? Kommer inte riktigt ihåg vad Audi och vw´s fsi motorer har i komp, men det är ju en del högre än "vanliga" bensinmotorer.....
Sverker
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b
VW Golf Variant 2.0 BiFuel
Citroen Picasso 1,6 Hdi
VW Typ2 T2b