henrico wrote:Mmmm, jag skulle gärna se en statussida så man slipper köra runt i onödan.
Jag ringer alltid AGA's telefonsvarare innan jag åker och tankar (08-731 10 25).
Visserligen har dom varit dåliga på att uppdatera, men det har blivit bättre på sista tiden.
Bara ett problem med detta... Varken Sjöstaden, Årsta Partihallar eller Sköndal är Aga, och jag tankar alltid på nån av dessa.
Märkligt nog hade Bromma gas idag...jag chansade då röda lampan lös ilsket och vi hade ändå ärende i närheten. Det var tre bilar före mig, varav den ena åkte iväg utan att tanka... Relativt bra tryck var det också...
Mao, AGA´s telefonsvarare är inte att lita på till 100%...
Jag fattar inte hur ni står ut i Stockholm denna hemska håla
Jag reser runt i hela landet, har kört 1100 mil med min Gaspärla. I vanliga fall planerar man sin färdväg så att man slipper bensindrift och planerna håller! Det finns gas, inga köer och dessutom ofta lägre pris än stockholm.
I går så körde jag till Arlanda var i god tid så jag tänkte att jag tankar innan planet går 8 bilar + en buss före mig, ok jag tar det när jag kommer hem istället. Då var macken stängd.
Kör till Kista står en kvart och får i 10 kubik, stänger av och tänker att jag tar Södertälje för att fylla upp det sista, i Södertälje är det slut.
Fy för Stockholm! Glad att jag inte bor där!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
avozetta wrote:Nu har Ragnar på AGA svarat och mina kommentarer på det:
Hej Anders,
Tack för ditt svar på vårat brev! Precis som du säger så kommer det att ta tid innan du tankar gas utan problem.
Det positiva med att få in mer gas är att då kan alla tankställen hålla öppet och det minskar belastningen totalt.
Det har han ju faktiskt rätt i.
Nya mackar kommer kontinuerligt (EON öppnar i Rissne och Botkyrka) men vi måste ha gas att fylla dem med. Vi kommer även att öka kapaciteten på tex. Haga Norra och vi tittar på en större kompressor för det. Priset för bara den större kompressorn är 3,3 miljoner exkl. jobb. Det betyder att uppgraderingarna kommer ta lite tid, men de är på gång.
Ops, tydligen lite mer än någon extra ventil. Saknar en tydligare tidsplan, blir nog en följdfråga.
Själv försöker jag tanka när jag åker ut från stan och på kvällar (när sopbilarna står i garaget) och gärna på de tankställen som har lite mindre belastning. främst Veddesta, Skärholmen och Mörby.
Bor man och/eller jobbar i stan och inte har vissa tankkort så vet jag att det är svårt men det kanske kan förenkla något.
Jo, det väl just det vi håller på med nu och det funkar för en del men absolut inte för yrkesförarna.
Kanske inte det svar du önskade men vi jobbar alla på för att förbättra situationen.
mvh
Ragnar
Jag ställde lite följdfrågor om en exaktare tidsplan kring uppgraderingarna och om någon gemensam nyhetssida kring hela satsningen och fick idag följande svar med mina kommentarer:
Hej Anders,
Tack för ditt mail, jag skickade frågan vidare till Michelle Ekman på Gasföreningen och frågade om vi kunde göra något gemensamt och vi kom fram till att vi absolut ska göra det.
Tyvärr har vi inte kommit längre än så, men vi är på gång med detta.
Toppen!
När det gäller att berätta om vilka nyinvesteringar vi och andra gör för att underlätta för alla som kör på gas i Stockholmsområdet så gäller fortfarande tidsschemat som var med i det brev vi skickade ut senast. Så snart vi har mer information så kommer vi att föra ut den.
OK då
Vi har en telefonsvararre som man kan få upplysning från och en WAP sida.
Dessa uppdateras så ofta vi kan. Jag återkommer så snart jag har mer information.
WAP/Mobilsidan hade jag ingen aning om , hade ni? Den är ju kanon
Husbonden wrote:Är det någon som kan tala om var macken i Kista finns på listan. Dom har väl inte bommat igen?
Det är mer som är konstigt med listan på gasinfo.se som sagt saknas Shell i Kista, men både Sköndal och Årsta som inte drivs av AGA finns med (vilket i och för sig är bra)
Dechiffrera...? Den såg helt normal ut i min browser...dock står det längst ned: "Sidan uppdaterad 2008-10-15". AGA är inte direkt världsbäst på att hålla sina kunder med rykande färska nyheter...
Jag tror inte att man ska lita för mycket på informationen på den sidan...den är ju som sagt över ett år gammal och det har hänt otroligt mycket på gasfronten under de 14 månaderna...tyvärr har det dock inte hänt så mycket med utbyggnaden...
Fred wrote:Jag tror inte att man ska lita för mycket på informationen på den sidan...den är ju som sagt över ett år gammal och det har hänt otroligt mycket på gasfronten under de 14 månaderna...tyvärr har det dock inte hänt så mycket med utbyggnaden...
Nä den verkar minst sagt out-dated. Karlstad-macken invigdes t.ex. i maj i år.
Jag skulle tro att det handlar om att en stor del av biogasen de räknar in i den siffran går till uppvärmning av byggnader och att distributionen av den tillgängliga fordonsgasen inte fungerar. Fordonsgasaktörerna i Stockholm har blivit fullständigt tagna på sängen av hur mycket efterfrågan har ökat och jag tror att det nu är fara å färde att gasen som fordonsbränsle kommer få tillbaka sitt dåliga rykte bland stockholmarna.
Ja, det är tråkigt att jag blir förvånad varje gång det faktiskt både finns gas och inte är en lång kö. Tankar främst sent på söndagskvällar och har hittills trots alla problem kört 650 mil i Stockholm utan att fylla på bensin en enda gång. Men flera i umgängeskretsen som vet att jag har gasbil har frågat om det är så illa som det skrivs ibland.
Hoppas de får ordning på utbudssidan, annars kommer det att bli ännu sämre eftersom gasbilarna fortsätter att sälja ganska bra, även om skriverierna och osäkerhet om förmånsvärde från 2011 säkert avskräckt en del köpare.
Min dialog med AGA har givit resultat angående bättre informationsspridning om stockholmssattningen. På Gasbilens hemsida finns nu en egen stockholmsflik med senaste nytt, http://www.gasbilen.se/Gasbilen/Tanka/Stockholm.aspx. Hoppas bara att den underhålls också annars är den ju värdelös.
En irriterande fluga i champagneglaset är att de garderar sig så mycket för att informationen inte alltid kommer vara aktuell. Jag förstår verkligen att det är omöjligt för AGA att veta när några sopbilar på rad tömmer en viss mack men om inte denna typ av information i princip uppdateras i realtid så är den inte så mycket värd. När jag som bilist behöver tanka gas och kollar tillgången via mobilen så blir det ändå en chansning att åka till macken och är den då tom så har ju kollen gjorts helt i onödan.
Missförstå mig rätt nu, jag tycker att det är mycket bra av AGA att de lyssnat på oss (eller någon annan) angående informationsspridningen. Dock tycker jag att det finns mycket kvar att jobba med när det gäller det. Tekniken finns ju att sända information trådlöst. Det borde inte vara så knepigt att få pumpen själv att skicka information om tryck och gastillgång till hemsidan så att uppdateringen verkligen blir i realtid! Dock kostar det ju pengar och det är kanske bättre att det läggs på att bygga ut infrastrukturen och produktionen istället. Sen får vi ju givetvis hoppas att denna tjänst kommer självdö när tillgången på gas ökat så pass att den spelat ut sin roll!!
Faktum är att dataloggers som samlar information från en stor mängd olika sorters sensorer och rapporterar in trådlöst, t.ex. via GSM/GPRS, är väldigt lättillgängliga och kostar max ett par tusen per enhet. Det enda arbetet som är att göra isåfall är att säkerställa att man kan få ut datan från pumparna (lär väl finnas någon form av diagnostikuttag) samt koordinera så att den läggs ut på en hemsida via någon databas.
Fan, be AGA ringa mig så kan jag nästan garanterat fixa dem realtidsuppdatering på webben av alla deras mackar för, tja, sannolikt under miljonen.
Å andra sidan är det ju, som Fred säger, en lösning på ett problem som inte ens borde finnas och som förhoppningsvis kommer försvinna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare