Stockholms höga biogaspris

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Gustav

Stockholms höga biogaspris

Post by Gustav »

Huvustaden är en hopplös gasstad om man ser till priset. Efter påtryckningar mot Statoil i våras så lovade man (Drivmedelschef Einar Botten) att till en del frikoppla priset mot bensin. Det ledde till en prissänkning på futtiga 20 öre. Sen dess har gasen precis som förr följt med bensinen. Det är bara att gratulera ni som tankar i Kristianstad, Jönköping m.m. Det käns hopplöst i Sthlm. Den stora boven i dramat är Sthlm vatten som "sålde ut" all distrubution till AGA för en tid sedan. Prissättningen är med andra ord helt beroende på AGA och bensinbolagen. Har varit med i Ekot och även kontaktat Statoil ett flertal gånger men det känns trögt i nuläget.
t.om. miljöministern uttalade sig i ekot i början av sommaren och tyckte att kopplingen gas/bensin var märklig. Frågan är VAD man ska göra mer för att få ner priset i Sthlm?

Gustav
BiFuel ägare sedan okt. 04.
KalleP

Post by KalleP »

Det är lika illa i Göteborgstrakten med FordonsGas Väst och deras naturgas och "Gröna Gas".

Man borde göra en anmälan till konkurrensverket (KKV) om missbruk av dominerande ställning. Den borde för Stockholmsregionen innefatta AGA samt de bensinbolag som låter biogaspriset följa bensinpriset. För Göteborgsregionen borde den innefatta FordonsGas Väst, som är den helt dominerande leverantören, samt Göteborg Energi som spelar en dubbelroll som storägare och leverantör av biogas till s.k. Grön Gas, som är biogas som levereras till naturgasnätet och helt följer naturgaspriset och därmed bensinpriset. Se: http://www.kkv.se/konkurrens/missbruk_d ... lning.shtm

För att verket skall utreda klagomål krävs normalt:
1. att de förhållanden som klagomålet rör är sådana att de har en
betydelsefull effekt för t.ex. en större grupp konsumenter
2. och/eller en betydelsefull effekt från samhällsekonomisk synpunkt
3. att det finns möjligheter att utreda och styrka en överträdelse av
konkurrenslagen.

Gasbolagens prissättning i storstadsregionerna drabbar ju där samtliga gasbilister. Detta torde ju med råge uppfylla villkor 1.
De beslut riksdag och regering tagit om skattelättnader för alternativa bränslen tappar ju helt udden med gasbolagens prismodeller. Därmed borde även villkor 2 vara uppfyllt.
Med gasfordonens begränsade räckvidd och ovanstående bolags i det närmaste totala marknadsandel i regionerna borde den dominerande ställningen vara fastslagen. En jämförelse med gaspriserna i Tyskland tillsammans med bolagens starka resultat för försäljning av fordonsgas borde vara tillräckligt för att bevisa att slutkunderna drabbats av ett oskäligt pris.

Antagligen har de flesta gasbilister en god samling bevis på gasinköp (krävs bl a för att behålla P-tillstånd i GBG). Därför borde det inte heller vara omöjligt att kräva återbetalning av det som betalats för mycket…
Kalle - Kör en V70 bifuel av gamla modellen
åsaboe

Post by åsaboe »

Det är ju fullständigt obegripligt att de har den prispolitiken. Om de vill sälja gas i framtiden får de nog tänka om innan andra bränslen slår ut dem från marknaden. Etanol har en rusch just nu, dags för biogasarna att dra på om de inte skall hamna på efterkälken för gott.
Johan

Post by Johan »

Det här verkar vara en klockren fråga som vi borde driva med hjälp av det här forumet.
Vi behöver ha klart för oss sådana saker som hur mycket det kostar att producera naturgas och biogas, vad som är en rimlig vinstmarginal och vad vi tycker ska rättas till.

Jag har ingen vana av att prata med myndigheter, men det borde finnas någon statlig eller flera kommunala myndigheter som vi kan uppvakta. Dessutom kan vi prata direkt med gasleverantörerna.

Vad säger ni?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
åsaboe

Post by åsaboe »

Johan wrote:Det här verkar vara en klockren fråga som vi borde driva med hjälp av det här forumet.
Vi behöver ha klart för oss sådana saker som hur mycket det kostar att producera naturgas och biogas, vad som är en rimlig vinstmarginal och vad vi tycker ska rättas till.

Jag har ingen vana av att prata med myndigheter, men det borde finnas någon statlig eller flera kommunala myndigheter som vi kan uppvakta. Dessutom kan vi prata direkt med gasleverantörerna.

Vad säger ni?
Håller absolut med. Uppenbarligen är det svenska aktörer som kör med högprislinjen. Eon som väl är tyskt har tydligen inga problem att ligga lägre, och dessutom komma med feta morötter åt sina nyblivna kunder (vi kör "gratis" sedan i juni och långt in på nästa år). Det känns som om de svenska bolagen inte vill få fart på gasmarknaden.
Gustav

AGA om sthlmspriserna

Post by Gustav »

Mailväxling mellan mig och AGAs biogasansvariga om Sthlms. höga och ologiska pris. Läs och tyck!

Rogers första svar:

Hej Gustav

Till att börja med så kan Du tanka för 9 kr/m3 om Du åker till Bromma , dvs den infrastruktur som normalt finns ute i landet.där man har en automatstation utanför reningsanläggningen. Kopplingen till bensinpriset är gammalt och beror på att Stockholm vatten säger dels att ersättningsenergin till biogasen följer energikostnader( olja) dels för att de stora investeringar som gjorts i reningsanläggningar etc måste återbetalas någon gång.
Nu är det väl i huvudsak så att biogaspriset ligger 10% under bensinpriset ( men ibland är priset lägre just nu 9,97 Statoil Sköndal och 10,50 Shell Kista)
genom att 1 m3 biogas innehåller c.a 12 % mer energi än 1 liter bensin så borde drivmedelskostnaden vara minst 20% lägre ( beror dock även på bilen )

Den ursprungliga ide´n var att den som kör på biogas alltid skulle veta just det - att man får 20% billigare drivmedel räknat som energi - jfr E85 som kostar straxt under 8 kr/lit men innehåller 35% mindre energi än bensin dvs jämförpriset på E85 motsvarar drygt 11 kr/liter för bensin.

Energimässigt är alltså biogas klart billigast, men jag har förståelse för att en direkt koppling till bensinpriset inte känns relevant.Vi arbetar för att denna koppling ska minska och speciellt om bensinpriset "sticker iväg" ordentligt så bör inte biogasen följa med.
Å andra sidan så fungerar nuvarande priskonstruktion så att om bensinpriset är ex vis 9 kr/liter så är biogasen i storleksordning 8 kr /m3.

Anser Du att ett fast gaspris på säg 10 kr/m3 är bättre ? Skulle Du tanka gas då om bensinpriset var 9 kr/lit ? Tänk på att gasen produceras kontinueligt och måste säljas jämt och fint.
Har Du någon bra ide`så kan vi ta upp den med Stockholm vatten vid nästa prisdiskussion.

Mvh
Roger Andersson

172 82 Sundbyberg
Tel +46 (0) 8 706 95 23
Mobil +46 (0) 70 654 05 97

Hej Roger!

Tack för svar.

Ett "fast" pris är att föredra. Men naturligtvis kan det inte vara högre än bensinens lägsta nivåer. Perspektivet för många av oss som kör gas i Sthlm är ju att gasen ute många kommuner kostar runt 8.00 kr. I Jönköping 7.80, i Trollhättan 6.80! Och priset följer inte bensinen. Varför kan dessa reningsverk ligga still när du säger att Sthlm vatten måste ta hänsyn till oljepriset?
Sen att det finns en täckningbidrag för investeringar m.m. Det är helt klart, men detta måste ju funkat även då gasen kostade 8.50?! Nu tog ni o bolagen, Sthlm Vatten chansen att boosta inkomsterna från gasen. Har jag helt fel där?

Läget är ju ett annat då ni har ett större område att distrubuera till MEN ni har även en presumtiv mångt större kundbas.
Å här är det som jag tror avgör framtiden för gasen. För att få folk att ta det stora steget till gas så måste priset vara riktigt fördelaktigt. Money talks, ingen slump att miljöbilar är på tapeten denna sommar/höst då bensinpriset stuckit iväg.
Men som läget är nu så är vi ett antal idealister som åker omvägar för att fylla våra bilar med metan, samtidigt känner vi oss lurade av er och bensinbolagen. Det finns inte en chans i världen att ni får många fler till pumparna med dessa priser, som många tycker är orättfördiga och snikna. Att gasbilarna ökar lite lite nu är troligtvis vägtullarna. Dom kan vara borta efter valet nästa år.

Till prishöjningarna på bensin. Det var ju det här man som gasförare väntat på, att man nu skulle glänsa med sitt mijöval OCH bräcka grannens bensinbil flera gånger om i bränslepris. MEN då höjdes gasen konternuerligt. För drygt ett år sedan köpte jag min V70 BiFuel privat. En osäker investering om man ser till andrahandsvärde. Gasen kostade ca: 8.50 på Norra bantorget. Där låg kalkylen och en höjning med hela tre kronor på ett år fanns såklart inte i ens fantasi.

Din jämförelse med etanol stämmer till viss del. Jag har sett siffror där brytpunkten ligger lägre. MEN du glömmer en sak. Det finns hundratals etanolpumpar i landet och du behöver tanka hälften så ofta. Gasbil betyder att mackbesöken ökar till nästan det tredubbla!
Sen är energiutvinningen på gas uträknat under perfekta förhållanden, landsväg utan omkörningar m.m.

Jag tror att priset på gas måste vara ärligt. Ett hyfsat fast pris som följer KPI där gasförare och blivande kan göra ett överslag. Så här kostar det att ha gasbil. Så mycket för jag igen på priset då jag gör ett merjobb för miljön och tar en risk med att köpa den här typen av bil. annars tror jag ni skjuter er i foten och etanolen blir valet för den som vill köra miljövänligt. Jag (och måga jag patat med) ser det som ett mycket lättare och bekvämare alt.

Att bensinen ska backa till 9 kr. inom en snar framtid är nog otänkbart. Så med er konstruktion så kommer isåfall gaspriserna aldrig komma ner till dom nivåer jag tror behövs för att få en snöbollseffekt och i längeden stagnerar gasen och blir ett val för väldigt få och en del kommunala fordon. Jag ser etanol Volvon eller SAAB 9-5 Biopower som min nästa bil troligtvis.

Ja, vad kommer jag fram till. Jag tror ditt resonemang inte är helt fel. Ett bra grundpris som inte kan rusa efter bensinen in absurdum. Men runt 10.00 kr är för högt för att locka Svensson. Jag tror snarare att ni måste titta på ett lägre pris och vara långsiktiga. Nu är ju dessutom detta drivmedel skattebefriat. Om det inte förblir det och det dessutom skall på skatt. Då är ju gasmarknaden helt körd.

Det intressanta vore ju att få veta vad ni betalar Sthlm vatten för en kubik gas. Det vore det ärligaste från er sida att visa det och isåfall få en förståelse för ert höga pris. Annars kommer ni få leva med att man känner att ni med bensinbolagen är krämare
;-)

Mvh och trevlg helg!

Gustav

Hej Gustav

Tack för synpunkterna, För din info vill jag bara nämna att de kommuner som håller mycket lågt biogaspris får intäkten "på andra sidan" dvs de tar betalt av främst livsmedelsindustri för att ta emot råvaran till biogas. Därför får de ett stort överskott biogas samt god ekonomi även med lågt biogaspris.
Detta är inte läget i Stockholm.
Det Du säger om täckningsbidrag stämmer tyvärr inte. När biogasen kostade 8 -8,50kr/m3 fanns bara de tre "gamla" stationerna som byggdes med hjälp av EU-medel 1997 - ingen var intresserad av att bygga ut eftersom det var en garanterad förlustaffär - nu byggs infrastrukturen ut vilket är det allra viktigaste för att biogas ska bli accepterad som ett verkligt alternativ, men det är därför att man kan se ( eller åtminstone hoppas på) lönsamhet på längre sikt.

Hej igen!

Så logiken i det du skriver är att när ni tog över gasen från Sthlm Vatten så hade ni en plan att höja gaspriset. Och om bensinpriset går ner till 9-10 kr så gör ni ingen vinst? Det kan ju inte vara så affärsmässigt? Jag får inte ihop det… Att ni kan hålla 8.50 i gaspris om bensinpriset är lågt men ”måste” ta ut mer när priset på bensin stiger?

Vet inte om vi kommer så mycket längre i denna intressanta diskussion för tillfället men till sist vore det kul att höra om och när det ev. kan hända något med gaspriset. För faktum kvarstår att Sthlm har högst pris i landet. Det är ett faktum som det borde rådas bot på. Det vore ju önskvärt att i varje fall att komma ner på GBG-nivå. Där tankar man ju naturgas med det fylls ju på i andra änden med biogas.

Mvh

Gustav

Hej igen
Gaspriset blir relativt sätt billigare än nu om bensinpriset fortsätter upp. Vi tittar på nya biogasproduktionskällor som är billigare vilket också kan innebära lägre priser.....
Till sist en förklaring , man kan sälja för 8,50 och har då kanske täckning för rörliga kostnader, men någon gång måste man få in det satsade kapitalet också dvs långsiktigt kan man inte sälja för 8,50 ( i Stockholm i alla fall).

Mvh
Roger Andersson

172 82 Sundbyberg
Tel +46 (0) 8 706 95 23
Mobil +46 (0) 70 654 05 97
BiFuel ägare sedan okt. 04.
Johan

Post by Johan »

Några korta reflektioner, kanske kommer med mer sedan.

I sista inlägget säger han att ett pris på 8.50:- kan täcka de rörliga kostnaderna. Ett rimligt gaspris känns då som 9.50:-, drygt 10% vinstmarginal är väl rätt ok för ett företag?

Naturligtvis ska man få igen investerade pengar också, frågan är hur snabbt det måste ske.
Med tanke på hur mycket konkurrens fordonsgas har just nu av etanol så tycker man ju att fokus borde vara på att locka så många som möjligt att köpa gasbilar.

Jag har en liten känsla i öronsnibben att de som säljer gas (producerar/distr./säljer) känner sig ganska lugna för det verkar som myndigheter/kommuner vurmar för biogas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
DJ

Post by DJ »

Problemet med stockholm, som jag förstått det, är att mackarna har fri priskonkurrens. (och kan då hålla priset strax under bensinpriset).
stockholm vatten säljer till Aga som distribuerar/säljer till mackarna.

Visst är jag egentligen för en marknadsmodell, men under en uppbygnadsfas av biogasanläggningarna borde nog priset istället styras hårdare och inte glida med bensinpriset.

Om jag nu har rätt så är det alltså de enskilda mackägarna som kammar hem pengarna, medan Stockholm vatten och Aga inte följer bensinpriset.

I de fall då biogasföretagen själva står för mackarna verkar priserna mer stabila.
Post Reply