Ha! Nu har jag fått den. Har inte kört så mycket mer än ett par kilometer så jag kan inte uttala mig så mycket ännu, mer än att i alla fall på förarplatsen känns det som en "vanlig" personbil. Det går att justera både ratt och stol på alla ledder och jag upplever att man sitter högt och bra.
Har bara provsuttit baksätena som hastigast men första upplevelsen är att man ser bra ut även bak och att benutrymmet är fullt tillräckligt, även i tredje raden. Beställde barnstol med Isofix och är lite besviken eftersom man måste ha den så långt fram så det inte går att skjuta bak förarsätet ordentligt. Och har man stolen på passagerarsidan blir det krångligt att komma in på tredje raden.
Kvalitén känns gedigen, precis som man förväntar sig av Volkswagen. Golvmattor är dock inte standard, så det missade jag och fick köpa till, och det finns tydligen inte originalmattor att få tag på till tredje raden. Blir en sväng till Biltema för att köpa gummimatta och klippa till för tredje raden, annars vet man ju vad som händer när barnen klampar in med sina fotbollsskor.
Ljudet är en besvikelse. Man kan inte beställa till extra högtalare bak till Ecofuel-modellen, så det blir att ta en sväng till BRL och få sådana.
Det absolut bästa jag upplevde var när jag började fingra på färddatorn och upptäckte att jag hade 53 mil kvar att åka på gas. Och då är inte ens tanken full!
Jag återkommer med fler betraktelser när jag börjar lära känna bilen. Nu ska jag förkovra mig i navigatorn, RNS 310.
VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Re: VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Wow! Jag körde dryga 50 mil mellan Stockholm-Skåne i somras och var tvungen att tanka gas tre gånger samma dag......upptäckte att jag hade 53 mil kvar att åka på gas. Och då är inte ens tanken full!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Re: VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Nu har bilen gått ungefär 80 mil och enligt färddatorn drar den 0,62kg/mil blandad körning. Enligt vägverket ska den dra 0,89kbm vilket blir ungefär 0,71 kg. Jag vet inte om färddatorn har helt rätt, men jag gör ju trots allt mitt bästa för att köra snålt. När jag hade tankat fullt idag sade färddatorn att jag hade 65 mil kvar att köra på gas! Grymt!
Förutom det är motorn faktiskt ganska pigg så det är faktiskt ett rent nöje att köra den stora klumpen.
Förutom det är motorn faktiskt ganska pigg så det är faktiskt ett rent nöje att köra den stora klumpen.
Re: VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Jag har upptäckt en nackdel med bilen: Värmen räcker inte till. Med ACC:n uppvriden till 23 grader och fläkten på trean är det fortfarande is på rutorna i andra sätesraden hur långt man än kör. Och det redan vid fem-tio minus. Jag gissar att det är samma värmesystem för en tvåsits liten skåpbil som för en sjusitsig Maxi...
Re: VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Kallstartade i -21 grader i kväll och hade 20 grader i kupén efter ca 10 minuter. Det är svårt att slå svenskdesignade bilar när det blir vargavinter...
Ha, äntligen något jag kan stila med, kom bara dryga 20 mil på en Stockholmsfulltankning!
Ha, äntligen något jag kan stila med, kom bara dryga 20 mil på en Stockholmsfulltankning!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Re: VW Caddy Maxi Life Ecofuel
Bah!Humlan wrote:Kallstartade i -21 grader i kväll och hade 20 grader i kupén efter ca 10 minuter. Det är svårt att slå svenskdesignade bilar när det blir vargavinter...
Ha, äntligen något jag kan stila med, kom bara dryga 20 mil på en Stockholmsfulltankning!