Jag har börjat registrera mina tankningar på spritmonitor.de med omräkningsfaktorn 0,8 men de är så pass få så jag kan mycket väl börja om. Bör jag byta till 0,75?



OK, så om det är olika omräkningsfaktorer berodde på gastyp så känns något medeltal som bästa lösningen då man aldrig med säkerhet kan veta vilken gas som finns i pumpen, framför allt inte om det blandas beroende på tillgång.taz wrote:Omräkningsfaktorn för Naturgas och Biogas är annorlunda har jag för mig.. har också läst något om detta här. Har för mig Biogas hade 0,7 eller 0,75.. Men jag använder mig alltid av 0,8 på spritmonitor just pga att jag alltid har använt det och kommer använda det i fortsättningen också för både biogas och naturgas för att få en rättvis jämförelse när jag nu får ny bil.
Men skall du räkna helt rätt så skall du använda ett annat tal för Biogas.. Nån här på forumet vet säkert den rätta formeln.. får vänta på svar från dem
Tack Stålis, det var det dokumentet om biogasen som jag läste om tidigare. Med 0,83 för naturgas så skulle medelvärdet bli 0,79 vilket ju är ganska nära 0,8 som jag redan räknar på. Skall man vara petnoga som stockholmare där det främst är biogas i pumparna så borde jag ju ligga närmre biogasvärdet. Dock mäter jag inte förbrukningen i första hand för att köra så snålt som möjligt utan mer för att kolla att motorn mår bra och då spelar omräkningsfaktorn mindre roll, bara man kör med samma hela tiden.Stålis wrote:Jag tror att du letar efter ett dokumentet Uppdaterade reduktionsvärden för etanol- och gasfordon till bilindex. I fotnot 3 på sidan 4 redovisas hur de kommer fram till en densitet på 0,75 kg/Nm3 biogas.
Jag hittade också ett faktablad för naturgas http://www.swedegas.se/pub/436/informat ... turgas.pdf som säger att densiteten för naturgas är 0,83 kg/Nm3.
Det smög in sig en diskussion om omräkningsfaktorer för biogas och naturgas i Zafira CNG Turbo-tråden.