Sida 1 av 1

Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-10-29, 22:03
av Peter Hå
Hej allihop!

Är på gång att (privat) köpa ny bil och tankarna ( :D ) har halkat in mot Passat Ecofuel (kombi). Min sambo är dock skeptisk till gas och även VW-säljaren vi pratade med i lördags rekommenderade diesel framför Ecofuel. Vi tittar för tillfället på bilar med årgångarna -09 och -10 med tanke på prisklasserna på dessa. Hade tänkt att landa på runt 150.000 kr. Hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut några frågetecken:

1. Jag har hört att gasbilarnas motorer slits hårdare på grund av att de inte smörjs naturligt som en diesel- eller en bensinmotor. Stämmer detta? Om så är fallet borde andrahandsvärdet på gasbilarna bli sämre på grund av kortare livslängd än en bil som går på diesel. Tänker jag rätt?

2. Det finns just nu en hel del begagnade Passat Ecofuel ute till försäljning och dessa ligger överlag ganska mycket lägre i pris om man jämför med en diesel-Passat från samma årgång och antal rullade mil. Vad kan detta bero på?

3. Service av Ecofuel behövs göras efter runt varje rullade 1500 mil, emedan diesel-Passats service behövs göras runt varje 3000 rullade mil. Vad brukar servicekostnaden hamna på för dessa bilar?

4. Vår oro när det gäller Ecofuel är framför allt att det (för oss) känns osäkert med denna bils livslängd (jämfört med diesel- och bensindrivna bilar). Är denna oro obefogad?

Vänliga hälsningar,
Peter.

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-10-30, 13:40
av FauVee
Skall försöka svara på dina frågor.

1. Vet inte.
2. Förmodligen är det gamla tjänstebilar som andrahandsmarknaden är tveksam till. Som tjänstebil har den fördelen att det är 40% rabatt på förmånsvärdet vilket gör den attraktiv. Samma attraktion finns inte för privatbilisten.
3. Skillnaden i service är att varannan service bara är oljebyte, för övriga servicar är det ungefär samma servicekostnad för EcoFuel som för andra motorer.
4. Tror inte att det är något att oroa sig för om oljan byts var 1500:ade mil.

Fundera även på hur tillgången på gasmackar är runt där du kommer köra. Du har visserligen c:a 40mils räckvidd på bensin men gasen kostar 1-1,50kr mindre/mil att använda än bensin.

De tidigare EcoFuel-Passaterna hade en del strul med gasventiler, kolla att de är bytta till de nyare bättre ventilerna.

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-10-30, 14:16
av Peter Hå
Tack FauVee!

Jag kommer mestadels köra på Västkusten (Göteborg och söderut) och här finns en hel del gasmackar att välja på.

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-11-03, 08:15
av skoxberra
Hej !

DSG lådorna på årsmodell -09 har dåligt rykte. Självklart är det betydligt fler komponenter som skall funka i en bil med dubbla bränslesystem relativt en ren fossilbrännare och därmed högre risk att nånting går sönder. Köper du bilen på kvd med Autoconcept 12m garanti för 3000:- ingår inte komponenter som gasregulator gastankventiler. För detta krävs "Autokoncept Guld" vilket de inte kunde leverera till mig (Denna info fick jag direkt från Autoconcept)

Vet att det är bättre hos en del handlare, t.ex aldbil, netbil är jag osäker på. Hoppas du hittar en välutrustad Ecofuel på rätt ställe, trevligt både för ägare och miljö!

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-11-19, 13:01
av Peter Hå
Tack även till dig skoxberra :-)

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-11-27, 10:55
av Marcus
1. Det finns risk att ventilerna bränns om motorn inte får smörjning. Subaru skjuter in 15% bensin under gasdrift för att motverka detta. Volkswagen verkar inte göra detta.

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-11-27, 13:54
av monkeyman
VW motor är byggd för att gå på gas, medans subaru är en koverterad bensinare... Antar att vw löst smörjningen på annat sätt.
Marcus skrev:1. Det finns risk att ventilerna bränns om motorn inte får smörjning. Subaru skjuter in 15% bensin under gasdrift för att motverka detta. Volkswagen verkar inte göra detta.

Re: Ny bil på gång - Gas?

Postat: 2012-11-27, 20:43
av Marcus
Säkert är det så, men frågan är HUR de har löst det? :)