Subaru legacy - snart som gasbil!

larkri
Posts: 11
Joined: 2008-05-05, 20:14

Subaru legacy - snart som gasbil!

Post by larkri »

Nån som vet mer om det här? Mycket intressant, en 4wd gasbil. Dessutom en ganska rolig sådan. Enligt artikeln skall legacy komma med gasdrift i april 2010. Kanske min nästa bil, i alla fall om den har bättre räckvidd än min V70.

http://www.automotorsport.se/news/19390 ... ru-legacy/

//Lars
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Sven »

Det var verkligen en positiv nyhet! Då kommer det att finnas gasbilar inom ett nytt segment.

Mina svärföräldrar bor i Dalarna högt upp på en höjd med grusväg sista biten och de måste ha fyrhjuldrift. De köpte senast just en Subaru. Vid nästa byte finns säkert gas att tanka även i Dalarna och den nya Subarun som släpps i vår finns då som begagnad och ett alternativ för svärföräldrarna.
Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Pka »

Oerhört positivt! Det behövs fler gasbilar, och varje ny modell innebär en betydande förbättring.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Ja, det var roligt att höra. Vi får hoppas att de hittar tillräckligt med plats att gömma undan ordentligt stora gastankar utan att inkräkta för mycket på lastutrymmet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Nu kan man läsa på DN/Allt-om-motor att gasvarianten baseras på 2.5-liters motorn (167 hk) och att den kommer att erbjudas med Subarus nyutvecklade steglösa automatlåda Linaertronic.

Se http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/1.16199
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Fred »

Jag riktigt myser!! :D Inte för att jag är någon stor Subaru-fan utan för att fler biltillverkare inser vad de ska satsa på för miljöbränsle! Snart kommer inte de andra biltillverkarna kunna/våga stå utanför och vi kommer kunna vraka och välja bland bilmärken och modeller!! :D Man tänker på de stackars satar på Volvo som la ned Bi-Fuelprogrammet... 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Även Vi bilägare har provkört nya Subaru Legacy. Det verkar som om Subaru lyckats bättre än Saab och Volvo med att stuva undan gastankarna. I en liten notis om gasversionen skriver de:
Ett välvässat vapen i kampen om tjänstebilskunder får Subarus svenska generalagent till våren då en Legacy 2,5i Lineartronic konverterad för gasdrift lanseras. Enligt uppgift ska lastutrymmen etc vara identiska med den bensindrivna versionen. Även den något höjda "skogsmullemodellen" Subaru Outback kommer att erbjudas med gasdrift.
(Vi Bilägare nr 15, 27 oktober -09)
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Sven »

Det är så man måste göra! Ingenjörerna på Saab och Volvo får helt enkelt se till att jobba betydligt hårdare, annars kommer de svenska biltillverkarna fortsatt att vara hopplöst långt efter. I bästa fall kommer de kunna sälja en del på den inhemska marknaden, men de har knappast någon chans internationellt med så dålig räckvidd och betydligt sämre bagageutrymme.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Sven wrote:... men de har knappast någon chans internationellt med så dålig räckvidd och betydligt sämre bagageutrymme.
Jag tror inte att man ska döma ut satsningen helt ändå. I Tyskland kryllar det av efterkonverterade fordonsgasbilar av alla möjliga modeller som förmodligen har rätt så skrymmande tankar mer eller mindre snyggt integrerade i bageutrymmet. När naturgasen kostar 90 eller 99 cent per kg, finns det en hel del bilister som kan stå ut med obekväma lösningar för att spara en rejäl slant på bränslekostnaderna.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Pka »

En inte helt färsk, men ändå intressant artikel om nya Subarun:
http://www.ngvglobal.com/subaru-legacy- ... weden-1021
Automotive media outlets in Sweden are reporting a new compressed natural gas (CNG) bi-fuel Subaru Legacy will be launched in Sweden shortly, with models on the floor by April 2010. The reports say the move is a response to the growing popularity of natural gas vehicles in the company car segment, in particular the VW Passat Turbo which is proving to be a driveaway success in Sweden. More than 2400 units of the CNG Passat have been sold, with 562 of those sold in August alone which, in the words of one motoring journalist, “suggests that we have only seen the beginning of the success story.” Subaru is proving to be a quiet achiever in Sweden, reportedly increasing sales in the first half of this year despite a downturn in overall vehicle sales.
The bi-fuel model will reportedly be based on the Subaru four-cylinder gasoline boxer engine of 2.5 liters, which provides 167 horsepower with gasoline. Although details have yet to be formally released by Subaru, the gas-powered version of the Legacy is said to be offered with Subaru’s newly developed Linaertronic stepless automatic transmission.
It’s unknown yet what the format of CNG storage will be for the bi-fuel Legacy but with a 15% increase in luggage capacity in the 2010 model, indications are that space won’t be a problem.
Skall bli intressant att se vad denna bil går för. Trevligt att utbudet, och därmed konkurrensen, ökar.

//Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Pka »

Någon som hört eller läst något nytt om gasbilar från Subaru? De skulle väl dyka upp nu i april?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Pka »

När jag var på Göteborgs Motorshow förra helgen passade jag på att fråga representanter från Subaru om den kommande gasversionen av Legacy. Beskedet jag fick var att den kommer i oktober.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by DJ »

Kul!

Den ska jag hålla utkik efter!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Hasso »

Såg den första häromdan , den stog och fyllde mittemot, blev förvånad hade inte noterat att Subaru hade gasbilar..
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Sven »

Hasso, var det gas-Subarun? I så fall har den släppts tidigare än vad som angetts i detta forum (den skulle komma i oktober). Då borde finnas med på gasbilen.se på sidan där de listar alla gasbilsmodeller.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Danni »

Kan ju vara en testbil?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Jag var inne hos Subaru i Sätra i morse och de sa att testbilen (-bilarna?) skulle gå 6000 mil innan de lanserade gasvarianten och nu, eller förra veckan för att korrekt återge vad han sa, låg de på 4000 mil.

För att ta upp det någon skrivit ovan känns det som ett klart uppsving för gasmarknaden. För egen del är jag inte särskilt lockad av någon annan av de bilar som finns som gasvarianter för stunden och även om Legacyn inte är mitt förstaval av bil allt annat lika är gasdrift och de miljö- och ekonomiska fördelar det ger helt klart något som kan få mig att byta bränsle.
Subaru Legacy -12
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Låter allt mer som om det rör sig om någon slags efterhandskonverterad modell för den svenska marknaden snarare än en fabriksbyggd (a la gasbilar från VW/Mercedes/Opel). Men den kan ju bli bra ändå.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Stålis wrote:Låter allt mer som om det rör sig om någon slags efterhandskonverterad modell för den svenska marknaden
Nej, det tror jag inte. Gastanken ska ju vara integrerad i chassiet (nåja, nu är jag ute på djupt vatten, men det handlar i alla fall inte om en tank i bakluckan), så det ligger nog ganska mycket fabriksingenjörsarbete bakom det hela. Däremot kan det ju mycket väl vara så att Sverige och något enstaka land till blir testmarknad. Det här med gasfordon har ju trots allt inte tagit hela världen med storm. Än.
Subaru Legacy -12
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

David N wrote: Nej, det tror jag inte. Gastanken ska ju vara integrerad i chassiet
Det låter ju desto bättre.

Välkommen till forumet!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sparven
Posts: 1
Joined: 2010-08-08, 23:57

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Sparven »

Just nu testas gasversioner = ser du en subaru som tankar gas så är det en testbil. Enligt info från två (olika) återförsäljare så kommer Subar Nordic med information till dem i slutet på augusti (2010) om de kommer att börja sälja gasversioner, då blir det både Outback och Legacy. Allt beror på om de kan hålla sina garantier och höga driftsäkerhet. Enligt uppgift kommer Bilarna att efterkonverteras i Sverige. Tankarna kommer inte ta lika stor plats som i V70:s efterkonverterade modell, dock kommer nog golvet lyftas några cm för att få plats.
Bara att hoppas att det kommer en utmanare till de gasmodeller som finns idag...
Melke
Posts: 2
Joined: 2010-09-13, 12:51

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Melke »

Någon som vet något nytt angående gas Legacyn? Verkar väldigt lovande om den nu kommer ut på marknaden.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Mange »

Träffade på en Outback idag. Föraren sa att denna gått ett par tusen mil och att den förra kördes 8.000mil och att det var "en del" justeringar på den... Med andra ord verkar de fortfarande vara "on track" men möjligen lite försenade jämfört med originalplanen :)
V70BiFuel2008
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Subary legacy - snart som gasbil!

Post by DJ »

Är det Svensk Biogas som konverterar även Subarus bilar?
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Svensk biogas har inga Subaru på gården. :!:
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
Post Reply