Äga Touran?

limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Bumpar min egen tråd lite :wink:
Jag har nu kört precis över 600 mil med Touranen och allt funkar kanon.
Kan inte säga annat än att jag är nöjd med bilen.
Det finns dock en liten sak jag undrar över och det är färddatorns uträkning på förbrukning av gas. Jag är fullt medveten om att man inte kan jämföra vid en eller ett par tankningar, men nu har jag tankat 20ggr och färddatorn visar alltid på en högre förbrukning än min faktiska.
Man kan säga att den ligger nästan alltid 10-15% högre än den jag räknar ut efter tankning. Kollar jag förbrukningen hittills på spritmonitor så är den 5,34kg/100km, men färddatorn ligger nästan alltid runt 5,8-6,3kg/100km.
Jag gångar nm3 med 0,8 för att få fram kg.
Detta är ju en petitess men ändå irriterande. :roll:
Vet inte om detta är specifikt för Touran det eller om det kanske är samma sak för alla andra gasbilar.
VW Touran Ecofuel -08

Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Hur vanligt är det egentligen att gasförbrukningen finns med på färddatorn? Min Zafira II gick inte ens att få med kombinationen gas/färddator.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

torkel wrote:Hur vanligt är det egentligen att gasförbrukningen finns med på färddatorn? Min Zafira II gick inte ens att få med kombinationen gas/färddator.
Jag tror bara att det är VW som har det. Har fått för mig att nya passaten ska få det också. Hur är det med Volvo?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

limeburn wrote:Bumpar min egen tråd lite :wink:
Man kan säga att den ligger nästan alltid 10-15% högre än den jag räknar ut efter tankning. Kollar jag förbrukningen hittills på spritmonitor så är den 5,34kg/100km, men färddatorn ligger nästan alltid runt 5,8-6,3kg/100km.
Jag gångar nm3 med 0,8 för att få fram kg.
Kan en bidragande orsak vara att spritmonitor slår ut gasförbrukningen över alla körda km, dvs även de km som gått på bensin? (Se resonemang här http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=8070#8070 )
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Stålis wrote:
torkel wrote:Hur vanligt är det egentligen att gasförbrukningen finns med på färddatorn? Min Zafira II gick inte ens att få med kombinationen gas/färddator.
Jag tror bara att det är VW som har det. Har fått för mig att nya passaten ska få det också. Hur är det med Volvo?
Volvo har det inte /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Kan en bidragande orsak vara att spritmonitor slår ut gasförbrukningen över alla körda km, dvs även de km som gått på bensin? (Se resonemang här http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=8070#8070 )
Jag har inte räknat exakt på det men jag tror inte det gör någon större skillnad eftersom jag i princip bara gör en kallstart (bilen startar på bensin) om dagen och då går bilen bara 1 km innan den går över på gas.
Kollar jag färddatorn under tiden bilen går på bensin så kan jag inte se förbrukningen på färddatorn, det kan jag först se efter att bilen gått över till gas.
Det var mest av nyfikenhet som jag ställde frågan, det är inte så att jag måste veta. Jag är nöjd med den totala förbrukningen/kostnaden ändå.
VW Touran Ecofuel -08

Image
knabbuziak
Posts: 3
Joined: 2009-11-05, 10:41

Re: Äga Touran?

Post by knabbuziak »

Hej allihopa! Mitt första inlägg här på forumet, men jag är ännu inte nån gasbils-ägare.

--- Irrelevant del ---
Jag tittar också på att införskaffa en VW Touran EcoFuel. Jag har länge varit intresserad av miljöbilar och ägde tidigare en VW Lupo 3L. Denna kostade mig 30.000 i reparationer så fram tills dess gick den billigt, men när det inträffade så räknade jag ut att det hade varit billigare att behålla min Volvo 240 som jag hade etanol-konverterat. Inte så svårt att inse då att det tog emot rejält att gå till VW igår.
Jag och min sambo hade tidigare under dagen provkört en Kia Carens och en Opel Zafira CNG, eftersom vi är ute efter en rymlig familjebil. Kian gick bort med en gång och Zafiran fick ganska mycket kritik på grund av A-stolpen som kändes direkt farlig eftersom den skymde sikten. Till sist gick vi till VW eftersom jag läst tester på Teknikens Värld där Touranen hade vunnit ett "stort" MPV-test. Vi föll direkt för design och komfort!
--- Slut irrelevant del ---

Efter vad jag läst här på forumet finns det inte några direkta fel att anmärka på gällande Touranen, vilket jag har svårt att tro (på grund av mina tidigare erfarenheter). Det enda jag hittar är kommentarer om att den kan vara lite meckig att tanka bensin i.

Kan det vara så att de byggt en fulländad bil i övrigt? :)
Om någon har minsta lilla tanke är jag i idel öra!

En av anledningarna till att vi tittat på just Touran är också att vi ser att det finns en viss ekonomisk besparing i att köra på biogas (bor i Trelleborg och brukar åka de flesta resorna in till Malmö, så hitta gas är inga problem alls!). Frågan är bara om den ekonomiska besparing som man gör i val av bränsle äts upp av ökade servicekostnader eller liknande... Om någon har erfarenhet av detta är jag ytterst tacksam för svar!

Hoppas att jag knackat ner frågan i rätt tråd!
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Äga Touran?

Post by aiskylos »

Har själv en touran sen en dryg månad, och är i stort sett helnöjd. Mitt största problem är förarstolen, som inte går ihop med min rygg. Jag har köpt en dyna som jag sitter på - nu funkar det hjälpligt. Möjlighet till elmanövrerad stol hade löst mitt problem, men det finns inte att få.

Annars motsvarar den gott och väl mina förväntningar - fina prestanda, DSG-lådan är fantastisk, kvaliteten bra. Köp inte till navigatorn RNS 310 - den är usel! Går inte att lägga in egna POI, tex gasmackar. Köp nått roligare för pengarna ...

Har skrivit en test för Gröna bilister - vill du ha den skickar jag den gärna.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
knabbuziak
Posts: 3
Joined: 2009-11-05, 10:41

Re: Äga Touran?

Post by knabbuziak »

Är det en länk kan du väl lägga in den här, annars är min mailadress dynamitharry@yahoo.com
Post Reply